سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محقق جوان برگزیده جشنواره رازی عنوان شد

کنترل بهتر "قند خون" دیابتی‌ها با "مصرف ویتامین D"

محقق جوان ایرانی طی طرحی تحقیقاتی اعلام کرد، افراد دیابتی با مصرف ویتامین D می‌توانند کمک شایانی به کنترل قندخون خود کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر بهاره نیکویه متخصص تغذیه و برگزیده جشنواره رازی به عنوان محقق جوان در خصوص طرح پژوهشی خود گفت: در دهه‌های اخیر پیشنهاد شده است که غلظت کم ۲۵ هیدروکسی D سرم با اختلال تحمل "گلوکز" و دیابت همراه است. بنابراین طی طرحی پژوهشی به مقایسه اثرات دریافت روزانه دوغ غنی شده با ویتامین D ‌ و کلسیم در وضعیت گلیسمی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. 

وی ادامه داد: روش کار به این صورت بوده که ۹۰ بیمار مبتلا به دیابت به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول «دوغ ساده» شامل ۱۵۰ میلیگرم کلسیم و بدون ویتامین D ‌. گروه دوم «دوغ غنی شده با ویتامین D» شامل IU ۵۰۰ ویتامین D و ۱۵۰ میلی‌گرم کلسیم در هر ۲۵۰ میلی لیتر و گروه سوم «دوغ غنی شده توأم با ویتامین D و کلسیم»، شامل IU ۵۰۰ ویتامین D و ۲۵۰ میلی گرم کلسیم در هر ۲۵۰ میلی لیتر. 

وی با بیان اینکه از بیماران خواسته‌ شده روزانه دو بار به مدت ۱۲ هفته از دوغ‌ها استفاده کنند، عنوان کرد: گلوکز ناشتا سرم، هموگلوبین گلیکوزیله، الگوی چربی سرم و تودهٔ چربی قبل و بعد از مداخله ارزیابی شد. 

نیکویه به نتایج این طرح تحقیقاتی اشاره و اظهار کرد: در هر دو گروه ۲ و ۳، میانگین ۲۵ هیدروکسی ویتامین D سرم بهبود یافت، اما میزان گلوکز ناشتا نسبت به گروه ۱ کاهش معنی‌داری یافت. درواقع همبستگی منفی بین تغییرات ۲۵ هیدروکسی ویتامین D سرم و تغییرات گلوکز ناشتای خون مشاهده شد که در کل می‌توان نتیجه گرفت دریافت روزانه دوغ غنی شده با ویتامین D با یا بدون کلسیم اضافی و هیدروگلیسی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بهبود می‌دهد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.