سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با برنامه هاردتاک بی بی سی؛

گیتس: تحریمهای جدید علیه ایران در زمان مذاکرات "اشتباهی بزرگ" است

وزیر دفاع اسبق آمریکا در گفتگو با برنامه هاردتاک بی بی سی اعلام کرد: تحریمهای جدید علیه ایران در زمان مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای تهران "اشتباهی بزرگ" است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، "رابرت گیتس" درباره گفتگوهای آمریکا و ایران گفت به نظر من اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران در شرایط فعلی می تواند اشتباهی بزرگ باشد. به نظر من اگر مذاکرات پس از شش ماه شکست خورد، در آن صورت تحریمهای جدید می تواند موثر باشد و می تواند موضع رئیس جمهور را در این مذاکرات تقویت کند. به نظر من این پیام باید به ایران داده شود که شکست مذاکرات نه فقط شرایط را بدتر می کند بلکه باعث می شود شرایط برای ایران هم دشوارتر شود. بنابراین به نظر من تحریمها باید در صورت شکست گفتگوها اعمال شود. 

مجری پرسید در زمان وزارت شما آمریکا تا چه حد به حمله به ایران نزدیک شده بود؟
رابرت گیتس گفت به نظر من چه در زمان بوش و چه در زمان اوباما، ما اصلا به گرفتن چنین تصمیمی نزدیک نبودیم. 

مجری گفت اما شما خودتان گفته اید دیک چنی معاون بوش بر این باور بود آمریکا لازم است به ایران حمله کند یا اگر نمی خواهد این کار را انجام دهد قطعا لازم است در صورت حمله اسرائیل به ایران از اسرائیل حمایت کند؟

رابرت گیتس گفت همانطور که در کتابم هم گفته ام زمانی که من وزیر دفاع شدم، بر این باور بودم حرفهای چنی در تیم بوش خیلی اعتبار نداشت و وی خیلی اغراق  می کرد. 

مجری گفت پس شما پیش بینی نمی کنید آمریکا به ایران حمله کند حتی اگر مذاکرات فعلی شکست بخورد؟

رابرت گیتس گفت به نظر من تا زمانی که این مذاکرات ادامه دارد، حمله نظامی اتفاق نخواهد افتاد اما اگر این مذاکرات شکست بخورد همانطور که رئیس جمهور هم گفت باید همه گزینه ها روی میز بماند. 

"رابرت گیتس" در گفتگو با این شبکه درباره انتقاداتش از اوباما در کتاب خاطراتش افزود : به جز افغانستان ، تیم امنیت ملی اوباما تا زمانی که به تصمیم گیری درباره تحولات مصر نرسیده بود، بسیار متحد و یکصدا بودند. درباره افغانستان نیز اختلافات و بحثهایی وجود داشت اما آن نیز به مسائل غیرنظامی مربوط بود و اساسا روابط شخصی میان افراد همچنان صمیمانه بود. من در کتابم گفته ام درباره تک تک تصمیمات اوباما درباره افغانستان موافق بودم. اما آنچه مرا اذیت می کرد، دو دلی و تردید کاخ سفید درباره انگیزه های برخی از ژنرالهای ارشد برای توصیه هایشان به منظور افزایش نیروها در افغانستان بود. 

گیتس گفت : به ویژه درباره مسئله افزایش نیروها در افغانستان، اوباما فکر می کرد رهبران نظامی ارشد تلاش می کردند او را محدود کنند و او را مجبور کنند شمار نیروها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. من تلاش کردم رئیس جمهور را متقاعد کنم چنین تصوری درست نیست و ژنرالها اصلا نمی خواهند او را مجبور به این کار کنند اما در نهایت هم نتوانسته ام او را متقاعد کنم. 

گیتس درباره سمت وزارت دفاع گفت علت اینکه من از این سمت خوشم نمی آمد این بود که هر روز چهار و نیم سالی که در این سمت بودم، ما در جنگ بودیم و مجبور بودم زنان و مردان کشورم را به جنگ و به دل خطر اعزام کنم. من با مجروحان در بیمارستان ملاقات می کردم و به مراسم تشییع کشته ها می رفتم و این بخش از شغلم بود که از آن تنفر داشتم. 

گیتس درباره ادامه حضور نیروهای آمریکایی پس از 2014 گفت به نظر من این مسئله بسیار مهم است و هر چه متحد بیشتری داشته باشیم بهتر است. دولت با افغانها درباره پیمان امنیتی مذاکره کرد. حال مسئله این است که افغانها این پیمان را امضا کنند. این مسئله که دولت آمریکا نمی‌تواند کرزای را تحمل کند خبر تازه ای نیست و همه این را می دانند. اما به نظر من این توافق در نهایت حاصل خواهد شد. باید توجه داشت ما نمی توانیم اشتباهی را که پس از خروج شوروی از افغانستان مرتکب شدیم تکرار کنیم و آن اشتباه پشت کردن به این کشور است. 

رابرت گیتس درباره تاثیر خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت معلوم نیست نبود نیروهای آمریکایی در افغانستان باعث شود اوضاع افغانستان دوباره به شرایط قبل بازگردد. مردم افغانستان دوران طالبان را تجربه کرده اند و نمی خواهند به آن دوران بازگردند. بنابراین نمی توانم بگویم در صورت ادامه نیافتن حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان همه دستاوردهای ما در این کشور به باد خواهد رفت اما معتقدم ادامه این حضور قطعا احتمال موفقیت را بیشتر خواهد کرد. 

رابرت گیتس درباره خشونتها در عراق هم مدعی شد: زمانی که ما از عراق رفتیم اوضاع امنیتی تحت کنترل بود و کشور ثبات داشت.

گیتس درباره لزوم کمک نظامی آمریکا به مالکی گفت : من با کمک تسلیحاتی موافقم اما این کمک باید مشروط باشد. 

گیتس درباره خودداری اوباما از مداخله نظامی در سوریه گفت: پس از دوازده سال جنگ در افغانستان و عراق رهبران سیاسی آمریکا و نه فقط رئیس جمهور و مردم آمریکا ، از جنگ خسته شده اند. بنابراین آمریکا تلاش می کند حداقل استفاده را از نیروی نظامی برای حل مناقشات داشته باشد. 

گیتس درباره احتمال استفاده آمریکا از نیروی نظامی علیه ایران گفت به نظر من درباره ایران این مسئله بستگی به نتیجه مذاکرات دارد. اما احتمال مداخله نظامی در سوریه فعلا بسیار ضعیف است. 

رابرت گیتس در پایان درباره مناقشات خاورمیانه گفت باید توجه داشت مسائل منطقه مسائلی بین المللی است و تنها به آمریکا مربوط نمی شود. البته به نظر من لازم است آمریکا نقشی رهبری داشته باشد. به نظر من گفتگوهای ژنو درباره سوریه و گفتگوهای کری درباره مسئله اسرائیلیها و فلسطینیان و نقش ما در این خصوص بسیار مهم است. ما شاهدیم چاک هیگل وزیر دفاع در منطقه خلیج فارس است و تلاش می کند هماهنگی بیشتری برای همکاریهای دفاعی میان کشورهای منطقه ایجاد کند. به نظر من آمریکا نقش خوبی در این مسائل دارد اما باید توجه داشت مشکلات منطقه به حدی جدی و بزرگ است که یک شبه و به تنهایی قابل حل نیست.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.