سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد؛

رشد یک درصدی اقتصاد ایران در سال جاری میلادی

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود، چشم انداز اقتصادی ایران را روشن پیش‌بینی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز،‌  در تازه‌ترین گزارش بانک جهانی آمده است:  اقتصاد ایران که در سال 2013 رشد منفی یک و نیم درصد را تجربه کرد، در سال جاری میلادی از رشد یک درصدی برخوردار می‌شود که در سال آینده تقریبا دو برابر خواهد شد.

در مقدمه گزارش چشم انداز اقتصاد جهان می‌خوانیم که این گزارش شرح اقتصاد جهان از یک نقطه بازگشت است، بازگشتی که پس از پنج سال شاخص‌هایی مبنی بر خودبازسازی اقتصادهای توانمند دنیا را در اختیار می گذارد. 

بر پایه گزارش چشم‌انداز، رشد قوی اقتصادی کشورهای با درآمد بالا ناشی از پیشرفت هایی است که هم در بخش خصوصی و هم در بخش عمومی در این کشورها روی داده است. گزارش چشم انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی پیش بینی می کند نرخ رشد اقتصادی جهان از دو ممیز چهاردهم درصد در سال 2013 به سه و دو دهم درصد در سال 2014 و سه و چهار دهم درصد در سال 2015 برسد.

به گزارش بانک جهانی ، در میان سه قدرت اقتصادی آمریکا ، اروپا و ژاپن، فرآیند خودبازسازی اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است. آهنگ رشد اقتصادی در کشورهایی مانند برزیل، هند، ترکیه و آفریقای جنوبی که در سال‌های گذشته پرشتاب بود -بنابر پیش بینی بانک جهانی- کندتر خواهد شد.

بنابر این گزارش،  نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه هم از 4.8 درصد در سال گذشته به5.3 درصد در سال جاری میلادی و 5.5 درصد در سال 2015 خواهد رسید، اگر چه این نرخ رشد کمتر از نرخ سال 2008 ، یعنی سال پیش از بحران مالی جهانی است اما جای نگرانی باقی نمی گذارد چون این فرآیند به نوشته بانک جهانی در مقایسه با رشد پرشتاب ناپایدار پیش از بحران، یک کندی مثبت رشد اقتصادی است.

در خاورمیانه و شمال آفریقا بسیاری از اقتصادها همچنان در تلاطم خواهد بود، پیش بینی می شود نرخ رشد تولیدناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که در سال 2013 ناچیز  بود در سال 2014 به 2.8 درصد و در سال 2016 به سه ممیز شش دهم درصد برسد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.