سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس بانکی؛

بی‌توجهی به بازپرداخت "تسهیلات" باعث وضع جریمه دیرکرد شده است

میزان سود بازپرداخت تسهیلات بانکی به مراتب همواره پایین‌تر از نرخ تورم است اما با وجود این موضوع که این موضوع باعث عدم تمایل به بازپرداخت وام بانکی از سوی گروه اول و تأخیر در پرداخت تسهیلات بانکی از سوی مشتریان گروه دوم شده است.

 ساسان گلباز کارشناس مسایل بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: همیشه در سیستم بانکی بحث بی‌توجهی به پرداخت تسهیلات دریافت شده از سوی مشتریان به بانک‌ها مطرح است.
 
گلباز با بیان آنکه همواره نرخ بازپرداخت تسهیلات بانکی پایین‌تر از نرخ تورم است، عنوان کرد: به همین علت با وجود بی‌توجهی به پرداخت تسهیلات دریافتی از سوی مشتریان در شرایط کنونی بانک‌ها نمی‌توانند اقدام به پرداخت تسهیلات کنند، اگرچه در سال‌های اخیر بانک‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدام به پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان کرده‌اند.
 
گلباز تصریح کرد: تولیدکنندگان به علت آنکه در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های اقتصادی اعمال‌ شده با مشکلات متعددی مواجه شدند بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات مورد نیاز آنها کردند اما به علت تشدید این مشکلات فعالان اقتصادی با مشکلات جدی در پرداخت تسهیلات بانکی مواجه هستند ضمن آنکه بخشیدن یا نبخشیدن جرایم بانکی خیلی تأثیری بر روی روند تسهیلات بانک‌ها ندارد.
 
وی افزود: گروه سوم دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی کسانی هستند که وام دریافت و جریمه تأخیر پرداخت به آنها تعلق گرفته، این گروه عمدتا توان بازپرداخت را ندارند، تجربه نشان داده بانک‌ها در رابطه با جرایم مربوط به دیرکرد عمدتا جرایم مربوطه را بخشیده‌اند.
 
به گفته گلباز مشکل عدم تمایل به پرداخت تسهیلات بانکی صرفا مربوط به گروه اول است که تسهیلات را دریافت و حاضر به بازپرداخت آن نیستند، اما گروه دوم یا همان فعالان اقتصادی با وجود آنکه دچار مشکل شده‌اند تمایل به بازپرداخت بدهی خود به بانک دارند.
 
گلباز در رابطه با همکاری بانک‌ها در مورد بازپرداخت تسهیلات بانکی گفت: در شرایطی که بانک ببیند مدیر بنگاه اقتصادی توان مدیریت بنگاه تولیدی خود را ندارد اقدام به تعیین مسئول برای مدیریت بنگاه تولیدی مربوطه کرده تا هم فعالیت بنگاه ادامه یافته و بدهی دستگاه تولیدی به بانک به موقع پرداخت شود و در نهایت بعد از پایان بدهی بنگاه اقتصادی دوباره مدیریت مربوطه به صاحب بنگاه بازگردانده می‌ شود.   
 
وی در پایان گفت: مشکل بانک‌ها به هیچ عنوان روی پرداخت‌های خرد و کلان نیست بلکه موضوع مربوط  به عدم تمایل به بازپرداخت تسهیلات بانکی از سوی  گروه اول است.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.