سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی برنامه شنود و جاسوسي آمریکا در جهان در سنا

سناي آمريکا جلسه ويژه اي براي بررسي برنامه شنود و جاسوسي دولت اين کشور در جهان برگزار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني الجزيره ؛ اين جلسه در آستانه سخنراني باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا برگزار شد که قرار است در آن اوباما ديدگاه خود را درباره اصلاح برنامه شنود مکالمات تلفني و نامه هاي الکترونيکي اعلام کند. 

محمد العلمي خبرنگار شبکه الجزيره در واشنگتن گفت: اعضاي کميته رياست سناي آمريکا در اين جلسه چهل و نه پيشنهاد را براي اصلاح برنامه جاسوسي گسترده مطرح کردند، اما خواستار لغو اين برنامه نشدند. در حالي که موسسات مدافع حقوق مدني خواستار لغو اين برنامه هستند. کايکل مورا عضو کميته رياست سناي آمريکا در اين جلسه گفت:«درست است که اين برنامه تاکنون مانع از هيچ عمليات تروريستي نشده است، اما اين مسئله به معناي آن نيست که اين برنامه اهميت ندارد.» 

در ادامه اين گزارش آمده است: از جمله اين پيشنهادها آن است که شرکت هاي مخابراتي يا يک نهاد مستقل اطلاعات مربوط به مکالمات تلفني را به جاي دولت آمريکا نگهداري کنند و مسايل ديپلماتيک و اقتصادي را درباره جاسوسي از شخصيت هاي مهم جهان در نظر بگيرند. اما اين پيشنهادها قانونگذاران افراطي جمهوريخواه و دموکرات را راضي نکرد. 

تد کروز عضو جمهوريخواه سناي آمريکا گفت:«من احساس نگراني مي کنم زيرا دولت کارايي ضروري را براي نظارت نداشته و نتوانسته است مانع از عمليات تروريستي شود.» بعضي از قانونگذاران آمريکايي حتي از جمهوريخواهان اين برنامه شنود را تمجيد کردند، زيرا اين کشور در حال جنگ با «اسلام افراطي» است. 

ليندزي گرام عضو جمهوريخواه سناي آمريکا در اين جلسه گفت:«ما با ايدئولوژي مي جنگيم که طرفداران آن براي حرکت به سوي مرگ ترديد نمي کنند. ما بايد به آنها پيش از آنکه به ما ضربه بزنند، ضربه بزنيم.» 

در ادامه اين گزارش آمده است: اختلاف درباره برنامه بحث برانگيز شنود بين جمهوريخواهان و دموکرات ها فقط به دلايل ايدئولوژيک نيست، بلکه بين دو جريان است که يک طرف از آن با دلايل امنيتي حمايت مي کند و طرف ديگر خواهان احترام به ارزشهاي آمريکايي و جهاني است. به نظر مي رسد مسايل امنيتي نه تنها آزاديهاي شهروندان را به چالش مي کشد، بلکه يکي از ارزشهاي مهم آمريکا را هم ناديده مي گيرد. زيرا بنجامين فرانکلين تاکيد کرده بود کسي که از آزاديهاي اساسي خود براي دستيابي به امنيت چشم پوشي مي کند، لياقت آزادي و امنيت را ندارد. 


انتهای پیام / 
برچسب ها: شنود ، سنا ، آمریکا ، جهان ، جاسوسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.