سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هارف: برای دستیابی به توافق جامع با ایران، هنوز جزئیاتی هستند که باید بر روی آنها کار کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هنوز جزئیاتی هستند که باید رویشان کار کرد که در فاصله زمانی کوتاهی بعد از بیستم ژانویه خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ماری هارف" درباره اظهارات خبرنگاری درباره گزارشهای مربوط به درخواست ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعویق برخی مذاکرات فنی که قرار است بیست و یکم ژانویه برگزار شود و برگزاری آن در هشتم فوریه گفت :این مساله جدای اجرای توافقنامه است. در بیستم ژانویه، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره وضع فعلی برنامه اتمی ایران منشتر میکند. 

هارف گفت :البته باید در این خصوص به مقامات آژانس مراجعه کنید؛ قطعا ما از ایران می خواهیم به مسائلی که به صورت مستقیم به ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی این کشور مربوط می شود پاسخ دهد. در گام بعدی، آژانس بین المللی انرژی اتمی در یازدهم نوامبر بیانیه ای مشترک به همراه ایران منتشر می کند. در عین حال در این مدت کارهای زیادی از جمله اجرای طرح اقدام مشترک صورت می گیرد و جای نگرانی نیست.

خبرنگاری دیگر درباره اظهارات دیروز معاون وزیر امور خارجه ایران پرسید؛ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: این را کاملا روشن بگویم که هیچ توافق سری در میان نیست. اسناد مربوط به اجرای توافقنامه با آنچه که ما توصیف کرده ایم همخوانی دارد که شامل طرح های فنی مربوط به آژانس است. البته این فرایند فقط منحصر به آمریکا نیست و شرکای دیگری نیز در گروه پنج بعلاوه یک، اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران حضور دارند. ما این طرح را در اختیار کنگره و عموم قرار داده ایم. با این حال این را بار دیگر می گویم که هیچ مساله سری در میان نیست و ما با شرکای خود در این خصوص همکاری خواهیم کرد. 

هارف گفت : ما به دنبال مسائلی کاملا مشخص هستیم که ایران باید آن را اجرا کند و علنا نیز در این خصوص صحبت کرده ایم و آنان نیز خواست های مشخصی از ما داشتند. این را نیز ذکر کنم که در بیستم ژانویه، برنامه اتمی ایران دیگر پیشرفتی نخواهد کرد و در برخی حوزه های اصلی، عقب نیز رانده می شود. ما درباره دشواری ای مربوط به مذاکرات برای توافق جامع نیز صحبت کرده ایم و اهمیت مساله نیز همین است.

هارف درباره تلاش ها برای توافق جامع با ایران گفت : هنوز جزئیاتی هستند که باید رویشان کار کرد که در فاصله زمانی کوتاهی بعد از بیستم ژانویه خواهد بود. کارشناسان ما در حال حاضر در تلاش برای توافق جامع است. گام اول برای ما و پنج بعلاوه یک، توافق داخلی در خصوص رویکردمان در قبال این توافق و مذاکرات است و بعد از آن، با ایرانیان به گفتگو می نشینیم. اینکه در چه سطحی و چه زمانی باشد، مسائلی هستند که مدیران سیاسی در این خصوص تصمیم می‌گیرند و در خصوص مسائل فنی نیز کارشناسان صحبت می کنند. جزئیات بیشتری وجود ندارد. 

وی افزود : هدف نیز رسیدن به نتیجه در شش ماه است و نمی‌خواهیم طول بیشتری بکشد ولی در صورت نیاز، تمدید می‌شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.