سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

محصولات ارگانیک چه محصولاتی هستند؟

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید آن از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید آن از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نشده و محصولات سالم نیز به محصولاتی گفته می شود که میــزان کود و سم استفاده شده برای آنها در حد استاندارد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: استان فارس با بیش از 180هزار تن محصول سالم و ارگانیک مقام نخست را در کشور بدست آورده است 22 نوع سم پر خطر کشاورزی در این استان با دوره دوام بالا از فهرست سموم مجـاز حذف شده است و کشاورزان به استفاده از روشهای غیرشیمیایی ترغیب شده اند.

خرد ادامه داد: استفاده از کارت های زرد و آبی چسبنده ، با استفاده از فرمون ها ( مــوادی که حشرات نر را به سمت خود جلب و نابود می کند)، تله های نوری به کار گیری جلب کننده و کشنده ها (ATTRACT and Kill) و ابزار بیولوژیک برای کنترل عامل خسارت از جمله روشهای غیر شیمیایی برای از بین بردن آفات هستند که به کشاورزان توصیه شده است .

وی افزود : برای تشویق کشاورزان برای تولید محصولات سالم باید قیمت محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات افزایش یابد.

کارشناس کشاورزی فارس هم گفت: این استان موفق به دریافت 69 هزارو742هکتار گواهی ارگانیک برای محصولات انجیر ، خرما ، انار ، انگور ، زیره ، گل محمدی، بادام ، سمــاق و بنه از شرکت معتبر بین المللی صــدور گواهی ارگانیک شده است که این میزان بیش از 90 درصد گواهی های اخذ شده در کل کشور است.

همچنین نخستین گواهی استاندارد تشریحی محصولات سالم را استان فارس دریافت کرده است و بیشترین سطح زیرکشت محصولات ارگانیک را دارد، علاوه بر آن گواهی استانداردی که استان فارس از اروپا دریافت کرده است، موجب شده کشورمان 50 رتبه در زمینه کشاورزی ارتقاء یابد.

برای نخستین بار هم در کشور5 هزار هکتار از مزارع گل محمدی در فارس به عنوان بزرگترین گلزار دیم جهان در داراب موفق به دریافت گواهی ارگانیک بین المللی از سوی سازمان جهانی جنبش های کشاورزی زیستی ( IFOAM) شد .

سازمان جهانی جنبش های کشاورزی زیستی ( IFOAM) دربرگیرنده 750 سازمان است که در 108کشور جهان ، کشاورزی ارگانیک را زیر پوشش می گیرند.

آرمان این سازمان ، اتحاد و کمک به جنبش های ارگانیک و حفظ استاندارد کشاورزی ارگانیک و خدمات مجوز رسمی ارگانیک است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: تأسیس آزمایشگاه اندازه گیری بقایی سموم، تأمین کمپوست غنی محلی و ورمی کمپـوست ، تأسیس و فعالیت شرکت های مشاوره ای و کلینیک های گیاه پزشکی از جـمله زمینه های ایجاد شده برای گسترش محصولات ارگانیک است .

وی بیان کرد: از جـمله اهداف ما تولید نهال سالم کشت بافت برای تأمین پایه نهال های داخلی است که امسال موفق به تولید 5 میلیون و 76 هزار اصله نهال شناسنامه دار از گونه های هسته دار، دانه دار ، نیمه گرمسیری و دانه ریز شامل هلو ، شلیل ،آلو و زردآلو ،سیب ، گلابی ،به ، ،خرمالو،انگور و توت فرنگی شدیم .

خرد ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر تولید نهال سالم گواهی شده و استاندارد مورد نیاز برای کل کشور این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و کشورهای آفریقایی نیز صادرات خواهیم کرد.



انتهای پیام/



برچسب ها: محصولات ، ارگانیک ، هستند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.