سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

بررسی بودجه بخش آموزش و پرورش لایحه بودجه سال 1393 کل کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بودجه بخش آموزش و پرورش را در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: ضمن بررسی به عمل آمده در لایحه بودجه سال 1393 در حوزه آموزش و پرورش، می‌توان گفت: با توجه به رویکرد جدید بودجه ریزی عملیاتی (مبتنی بر عملکرد) و نیز ارتقای مدیریت آموزشگاهی و توجه جدی به ریشه کنی بی‌سوادی و کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و سایر تبصره‌های بودجه، تا حدودی موضوعات جدیدی مطرح شده اند. همچنین برای آموزش و پرورش تعداد ردیف‌های اعتباری با 7 عنوان، تغییری در مقایسه با قانون بودجه سال 1392نداشته اند.

کل اعتبارات عمومی آموزش و پرورش در لایحه 1393 به میزان 179,749,203 میلیون ریال است که 31/9 درصد از کل اعتبارات عمومی لایحه 1393 را شامل می شود. سهم آموزش و پرورش از فصل آموزش در سال 1393 به میزان 75/68 درصد بوده و نیز کل اعتبارات آموزش و پرورش در سال 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392، به میزان 55/21 درصد افزایش داشته است. تغییرات هزینه عمومی آموزش و پرورش از مقایسه لایحه بودجه سال 1393 با قانون بودجه 1392 نیز 2/26 درصد افزایش نشان می دهد و به مبلغ880,117,430 ,1 میلیون ریال رسیده است که این میزان رشد تحت تاثیر افزایش حقوق مستمر معلمان بوده است.

هر چند افزایش 46/30 درصدی حقوق مستمری معلمان در لایحه بودجه سال 1393 به عنوان نکته مثبت این لایحه، احتمال دغدغه های مربوط به حقوق و دستمزد این قشر زحمتکش و فداکار را کاهش می‌دهد، ولی افزایش تنها 23/3 درصدی سایر بخش ها از هزینه‌های عمومی در این سال، انجام بسیاری از فعالیت‌های کیفی و اداری آموزش و پرورش را با موانع جدی مواجه خواهد کرد. باید در نظر داشت 17/87 درصد هزینه عمومی مربوط به حقوق و مزایای مستمر و 14/84 درصد کل بودجه آموزش و پرورش هم مربوط به حقوق و مزایاست.

در خصوص تغییرات هزینه اختصاصی می توان گفت در لایحه بودجه 1393نسبت به قانون بودجه 1392 افزایش 18/28 درصدی را شاهدیم و مرجع این اعتبار به رقم200 ,714 میلیون ریال رسیده است.

در خصوص تغییرات اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای لازم به ذکر است که سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای آموزش و پرورش 805,368,6 میلیون ریال می شود که 68/1 درصد کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای دولت در لایحه بودجه سال 1393 اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای آموزش و پرورش در لایحه 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392 به میزان 27/43 درصد کاهش داشته است.

کاهش تملک دارایی‌های سرمایه ای دولت در لایحه بودجه سال 1393 نسبت به قانون بودجه 1392 به میزان 02/33 درصد بوده است اما آموزش و پرورش به میزان 25/10 درصد کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. حذف صندوق ذخیره فرهنگیان از زیرمجموعه ردیف ها، تغییر اعتبارات موضوع تبصره «75» قانون بودجه سال 1362 به درآمد اختصاصی آموزش و پرورش ، کاهش 24/42 درصدی ردیف های متفرقه، کاهش 95/68 درصدی اعتبارات 5 برنامه تملک دارایی های سرمایه ای استان ها از تغییراتی است که در لایحه بودجه سال 1393 مشاهده می شوند.

این گزارش در توضیح بیشتر چنین می افزاید: بودجه، برنامه یک ساله ای است که دربرگیرنده همه درآمدها و هزینه های دولت برای تحقق اهداف مورد نظر است و از آنجا که آرمان ها و اهداف و نیازها نامحدود و منابع و امکانات محدود است لذا با برنامه ریزی و تشخیص اولویت ها در بودجه سالیانه می توان تا حد زیادی این فاصله را کاهش داد. همچنین با توجه به نقش مهمی که آموزش و پرورش در انتقال میراث فرهنگی ، یکپارچگی و انسجام جامعه ، رشد و شکوفایی استعدادها و تامین و تربیت نیروی انسانی کشور ایفا می کند و تکالیف و ماموریت هایی که دراسناد فرادستی از جمله سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه پنجم توسعه کشور برای نظام آموزش و پرورش پیش بینی شده ایجاب می کند با سرمایه گذاری مناسب در آموزش و پرورش و تامین اعتبارات ضروری و مورد نیاز با این انتظارات و ماموریت ها در رسیدن به جامعه مطلوب و مورد نظر موفق شویم. البته وزارت آموزش و پرورش هم باید با تشخیص درست اولویت ها و ساماندهی و توزیع عادلانه منابع و امکانات از هزینه های غیرضروری پرهیز کند.

وزارت آموزش و پرورش با کمک 655,013, 1نفر کارکنان خود (شامل 869 ,981نفر کارمند رسمی و پیمانی ، 786 ,31نفر قراردادی ، حق التدریس و وظیفه) مسئولیت تربیت تعداد 697 ,768, 12دانش آموز (در سن تحصیل و بزرگسال) را در 401,111 مدرسه دارای کد شناسایی و 816,538کلاس درس دایر بر عهده دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.