سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نمکهای تقلبی و غیربهداشتی سلامت مردم را تهدید می کند

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نمک تصفیه شده ایران گفت: نمکهای تقلبی و غیربهداشتی در بازار به چالشی بزرگ برای سلامت عمومی تبدیل شده و باید با همکاری دستگاه های متولی چاره ای در شناسایی و حذف آنها اندیشیده شود.

علی اکبر ساداتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارن اراک،  افزود: درحال حاضر برخی نمکهای بسته بندی، فقط عنوان تصفیه شده را دارند ولی آرم جعلی استاندارد و پروانه تولید بر آنها زده شده است.
وی اظهار کرد: نمک غیرتصفیه حاوی مقادیر قابل توجهی از املاح و فلزات سنگین است که مصرف طولانی مدت آن، آثار مخربی را در اندام های بدن ایجاد می کند.
رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان نمک تصفیه ایران خاطرنشان کرد: وجود بیش از نیم گرم در تن آرسنیک در نمک سرطانزا است و سقف وجود فلزات سنگین دیگر شامل سرب، مس، آهن، جیوه و کادمیوم در هر تن نمک به ترتیب یک، دو، 10، پنج صدم گرم و دو دهم گرم در تن تعیین شده است.
ساداتی گفت: استاندارد ملی نمک تصفیه در سال 88 با همکاری کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ارتقا یافته اما در عمل به دلیل ضعف در چرخه نظارتی ، نمکهای تقلبی و نمک دریا، به بلای جان مردم تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: بر اساس اعلام مراجع رسمی با وجود مصوبه ضرورت استفاده نمک تصفیه در چرخه تولید نان و محاسبه قیمت نمک تصفیه در نرخ تمام شده این ماده خوراکی، این مهم در حدود 90 درصد نانوایی ها رعایت نمی شود و هنوز نمک آسیابی کاربرد دارد.

رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان نمک تصفیه شده ایران توضیح داد:برنامه افزایش ید به نمک از سال 73 به دلیل شیوع گواتر در کشور آغاز شد و ارزیابی این برنامه نشان داده که توانسته سهم موثری را در روند کاهشی این بیماری داشته باشد.
ساداتی ، برخی تبلیغات غیرعلمی و شیادانه در مصرف نمک دریا را خیانت به سلامت مردم دانست و گفت انتظار می رود مسوولان ذیربط با قاطعیت با متخلفان برخورد کنند.
هم اینک 14 تولید کننده نمک تصفیه در ایران عضو انجمن تولیدکنندگان نمک کشور هستند./س
/
برچسب ها: نمک ، بهداشت ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.