سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس کل گمرک اعلام کرد؛

نرخ تعرفه "واردات خودرو" تا چند روز آينده مشخص می‌شود/جزئیات "تجارت خارجی" تا 20 دی

رييس کل گمرک،ضمن تاکید بر منطقی بودن نرخ تعرفه وارداتی خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مجوز استاندارد برای خودروهای وارداتی هیچگونه خودروی غیرایمنی وارد کشور نمی‌شود وتا چند روز آینده نرخ تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود کرباسیان در حاشیه همایش روسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در جمع خبرنگاران در واکنش به لغو ممنوعیت اولویت دهم کالاها گفت: این موضوع در دولت مطرح شده و امیدواریم دولت تا هفته آینده پیرامون این مسئله تصمیم گیری کند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از کالاهای قاچاق از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند، گفت: ابتدا باید تعریف ورود کالا به صورت قانونی و غیرقانونی را مشخص کنیم ولی با توجه به اینکه ورود کالاها از طریق مبادی رسمی کشور با ثبت سفارش، گشایش اعتبار و اخذ مجوز استاندارد صورت می‌گیرد، بحث جعل اسناد اتفاق می‌افتد.

کرباسیان تاکید کرد: از طریق مبادی رسمی ورود کالا به صورت قاچاق اتفاق نمی‌افتد و تنها بحث تقلب و تخلف پیرامون این مسئله وجود دارد. 

وی ادامه داد: در این روش ممکن است ارزش کالا طوری اعلام شود که با تعرفه های موجود مطابقت نداشته و ما برای جلوگیری از مسئله اظهارنامه از راه دور را ساماندهی کرده‌ایم و ارزیابان نیز به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

وي افزود:یکی از عوامل بروز قاچاق در کشور قیمت تمام شده است. به عنوان مثال، واردات یک گوشی موبایل به صورت رسمی حدود 8 هزار تومان، برنج 5800 تومان، پوشاک 8 هزار تومان، لوازم یدکی خودرو 6 هزار تومان، لوازم خانگی 6 هزار توان و لاستیک 8 هزار تومان می‌شود. این بدان معنا است که کسی که ثبت سفارش می‌کند باید پول استاندارد، حمل و نقل و بنادر را بپردازد اما قاچاقچی با دلار 3 هزار تومان اگر کالایی را وارد کند و 100 درصد ریسک را هم در نظر بگیرد، چیزی را از دست نمی دهد و این موجب زحمت برای پلیس و سایر دستگاه‌های مسئول می شود.

رئیس گمرک با تاکید بر اینکه در حال حاضر سیستم ارزشیابی کالاها روی سایت گمرک قرار دارد، افزود: ما از این طریق به دنبال محدود کردن دامنه فعالیت‌های غیرقانونی هستیم و سعی می‌کنیم تا ورود کالا از مسیرهای قانونی را سرعت ببخشیم.

کرباسیان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران پیرامون پرونده فساد در گمرک و مقایسه آن با پرونده 3 هزار میلیاردی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اخیرا پرونده‌ای در مراجع قضائی باز شده که تعدادی از کارکنان و حق‌العمل‌بگیران گمرک طی 7 سال از طریق جعل فیش‌های بانکی اقدامات خلاف قانون را انجام می‌دادند.

وی در ادامه در واکنش به وجود برخی از اسکله‌های غیرقانونی و نظارت گمرک رسیدگی به این موارد را در حوزه وظایف گمرک ندانست.
 
رئیس گمرک کشور در بخش دیگری از سخنان به بحث واردات خودرو، این واردات را تابع واردات گروه 10 عنوان کرد و ضمن تاکید بر منطقی بودن نرخ تعرفه وارداتی خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مجوز استاندارد برای خودروهای وارداتی هیچگونه خودروی غیرایمنی وارد کشور نمی‌شود و تعرفه‌گذاری واردات برای هر کشوری به منزله حمایت از سیاست‌های تولیدی آنهاست. 

کرباسیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو وجود دارد یا خیر، گفت: پیرامون این مسئله اختلاف نظرهایی وجود دارند اما تا چند روز آینده نرخ تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد. 

وی در پایان در واکنش به سیاست گمرک نسبت به تردد خودروهای گذر موقت و مناطق آزاد خاطرنشان کرد: ما به دنبال به حداقل رساندن عبور موقت در کشور هستیم و این مسئله با توجه به ساماندهی نرخ تعرفه خودرو خود به خود حل خواهد شد.

تا 20 دي /34 میلیارد دلار واردات؛ 30 میلیارد دلار صادرات

رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه روزانه سه بخشنامه به گمرکات کشور ارسال می شود، افزود: باید برای تسهیل مقررات فکری کنیم و تعامل با سایر دستگاه ها را جدی تر بگیریم. باید به کسی که قانونی کار می‌کند کمک کرد و فضا را برایش باز کنیم. البته در همین رابطه باید هزینه تخلف را بالا ببریم تا انگیزه انجام کارهای قانونی افزایش یابد.

به گفته وی، تا 20 دی ماه صادرات غیرنفتی کشور به 30 میلیارد دلار و واردات نیز به 34 میلیارد دلار رسیده، ضمن اینکه گمرک برای این که افراد رغبت کنند کار را قانونی انجام دهند،
تسهیلاتی را در نظر گرفته است.

کرباسیان با اشاره به اقدامات انجام شده در گمرک برای تسهیل ثبت سفارش و ترخیص کالا، اظهار داشت: هم اکنون سیستم هوشمند ترانزیت در حال انجام است و دوربین‌های پلاک خوان در گمرکات کشور نصب شده است.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: از این پس شرکت‌های حمل و نقل باید مانیفست بار را اعلام کنند و سیستم پیامکی به منظور ارایه اطلاعات بار، راننده و خودرو راه اندازی شده است و پلیس می تواند تنها با ارسال یک پیامک، استعلام‌های لازم را از گمرک انجام دهد، ضمن اینکه اظهار از راه دور برای ثبت سفارش نیز انجام شده است تا دیگر معطلی ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه گمرک استنادات را روی سایت قرار داده است، افزود: اگر پلیس به کالایی ظن قاچاق داشت، می تواند با مراجعه به سایت گمرک، ارزش کالا را دریافت کند که این امر موجب می شود رسیدگی به پرونده زمان کمتری را بگیرد.

کرباسیان بر لزوم استفاده از دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: یک کانتینر 40 فوتی را به صورت دستی یا چشمی نمی توان کنترل کرد و باید از دستگاه‌های پیشرفته مانند ایکس ری استفاده کنیم. تاکنون 40 کامیون بار قاچاق توسط دستگاه‌های ایکس ری شناسایی و کشف شده است.

وی در پایان از نصب دستگاه "جی پی اس" بر روی خودروهای ترانزیت خبر داد و گفت: علاوه بر نصب این دستگاه، پلمپ الکترونیک در دستور کار قرار دارد تا مشکلی در این رابطه پیش نیاید.

 انتهاي پيام/
برچسب ها: صادرات ، واردات ، گمرک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.