سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان/

کشت موفق گیاه کینوا در گرگان

برای اولین بار در کشور، گیاه ˈکینواˈ توسط محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گلخانه این دانشگاه کشت شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: این گیاه غله نیست اما فواید آن حتی بیش تر از غله است.

حسن سلطانلو گفت: این گیاه دانه های گرد و ریز و قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است.
وی اضافه کرد: عملکرد گیاه کینوا مشابه گندم بین ۳ تا ۵ تن در هکتار بوده اما برخی ارقام اصلاح شده آن حتی تا ۱۱ تن در هکتار نیز عملکرد داشته است.
وی ادامه داد: هم برگ و هم دانه آن برای غذای انسان و دام قابل استفاده است اما دانه اولویت بیش تری دارد.
به گفته این دانشیار دانشگاه، در شرایطی که قیمت جهانی گندم ۳۵۰ دلار در هر تن است، کینوا ۳۲۰۰ دلار قیمت دارد و در برخی ارقام قیمت آن به هشت هزار دلار می رسد، با این وجود که هزینه های تولید در واحد سطح این گیاه در ایران کمتر از گندم خواهد بود زیرا کشت این گیاه نیاز به آب، کود و عملیات زراعی بسیار کمتری نسبت به گندم دارد
سلطانلو ادامه داد: با توجه به این که کینوا سرشار از پروتئین است، یک جایگزین عالی برای برنج محسوب می شود و پخت ترکیبی آن با برنج می تواند ایران را از واردات برنج بی نیاز و سالانه یک تا دو میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ایجاد نماید.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود کینوا نیز هم چون گیاهانی مثل چغندر قند و گوجه فرنگی که روزگاری بومی ایران نبودند در آینده بتواند در سطح وسیعی کشت و توسعه پیدا کند، بویژه این که در دهه های اخیر آب و هوای ایران گرم و خشک و خاک های اراضی کشور شور شده است، کینوا با داشتن ویژگی تحمل بالا به شوری و خشکی می تواند به عنوان گیاهی نجات بخش عمل کند.
وی ادامه داد: هنوز بیش از نیمی از زمین های با ظرفیت کشت و زرع ایران، به دلیل خشکی و شوری خاک دست نخورده هستند و فائو توصیه کرده که کینوا را حتی در اراضی فقیر و لم یزرع می توان کشت کرد.
دانشیار گروه اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دیگر عضو این گروه تحقیقاتی نیز گفت: طبق گزارش سازمان جهانی خوار و بار (فائو) ارزش غذایی آرد دانه این گیاه معادل شیرخشک تلقی می شود و دانه این گیاه با دارا بودن اسید آمینه های ضروری لیزین و متیونین که غلات و حبوبات دچار کمبود آن هستند، به رفع مشکل سوء تغذیه کمک می کند .
ˈ
سیده ساناز رمضانپورˈ افزود: مزیت اصلی استفاده از بذر کینوا به عنوان یک مکمل غذایی، پاسخگویی کینوا به تقاضای رو به رشد بین المللی برای محصولات فاقد گلوتن است، هم چنین مصرف دانه کینوا احساس سیری به فرد می دهد، به همین دلیل توصیه می شود افراد دیابتی از این غذا به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: نحوه طبخ دانه های کینوا در بسیاری کشورهای خاستگاه این گیاه، مشابه برنج است و در کشورهای آمریکای جنوبی به نام خاویار سبزی و برنج اینکا، معروف است.
ˈ
معصومه صالحیˈ استادیار مرکز تحقیقات شوری کشور و یکی دیگر از اعضای این گروه تحقیقاتی گفت: بذر این گیاه به سختی تهیه شد و به دلیل تحریم ها با کمک محققان کشورهای مختلف در چند سال گذشته تنها توانستیم ۲۰۰ بذر از برخی از گونه های مناسب اقلیم ایران تهیه کنیم، اما امروز موفق به تولید و بذرگیری از این ارقام در حجم مناسب برای زیرکشت بردن حداقل پنج هکتار شده ایم.
وی افزود: ما در این زمینه نیاز به حمایت بیش تر برای دستیابی به ارقام متنوع تر این گیاه داریم تا هر چه سریع تر سازگاری ارقام بررسی شده و به کشاورزان برای تولید انبوه معرفی نماییم.
سازمان جهانی خوار و بار (فائو)، سال ۲۰۱۳ را که آخرین روزهای آن به سر آمد، سال جهانی کینوا نامید، اما این گیاه در ایران همچنان ناشناخته باقی ماند.
این گیاه بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است و بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین ها و امگا ۳ به شمار می رود.
کینوا که مقدار قابل توجهی پروتئین دارد، در سال ۲۰۱۳ لقب جهانی گرفت تا کشت آن توسعه یابد./س

برچسب ها: کشت ، موفق ، گیاه ، کینوا ، گرگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۴۱ ۳۱ تير ۱۴۰۱
من هم کشاورز هستم .حاشیه رودخانه اترک زمین آبی در سطح وسیع دارم .‌از تمام مهندسان جوان کشاورزی که سرشان برای تحقیقات درد میکنه و برای تولید انبوه ودر
سطح گسترده محصولات کشاورزی جدبد تمایل دادند ..جهت همکاری اعلام آمادگی مینماییم
علی اکبر قنبری
۰۱:۵۱ ۱۰ تير ۱۳۹۹
با سلام دوست دارم بعد از محققان عزیز گلستانی اولین کشاورزی باشم که بتوانم این زراعت با ارزش را در استان گلستان که حدود ۲ هکتار زمین در مابین جاده گرگان بندر ترکمن هستم کشت کنم تا شاید بتوانم برای رونق استان قدمی بردارم .
علیرضا دهزاد
۰۳:۵۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام زمان دقیق کاشت کینوا چه زمانی است و در هر هکتار چه مقدار بذر و چه مقدارکود وکلا و چه نوع کودهایی و چه مقدار از آن مقدار کودها باید داده شود
میثم بزی
۱۴:۰۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
سلام من دو سالی هست توی فکره کاشت کینوا هستم حتی زمینشو تا کاشت ده هکتار دارم فقط یه سوال من استان گلستان زندگی میکنم ایا به طور دیم جواب میده این گیاه در ضمن مطمین باشید یکی از بزرگترین تولید کننده های این محصول میشم یاعلی خدا نکهدار
شقایق
۱۵:۰۷ ۲۳ دی ۱۳۹۷
باسلام خیلی عالیه میخواستم بدونم دقیقا زمان کشت کینوااز کی میباشد.ممنونم
رضا حسن زاده
۲۱:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام
قصد كشت دو هكتار كينوا رو دارم لطفا جهت خريد بذر راهنمايي بفرماييد. شركتهايي پاكت بذر ٢٠٠عددي اون رو با قيمت باليي گذاشته اند كه اصلا بصرفه نيست ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
سلام جای بسیار خوشحالی است
اسماعیل
۲۱:۱۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
سلام ٬ چطور میتونم بذرشو تهیه کنم و ایا برای نواحی مختلف ارقام متفاوت موجود هست ٬ اگر ممکن هست اطلاعاتی درخصوص نحوه کشت وداشت برداشت ارایه کنیدو درضمن حاضر به همکاری ودراختیار گذاشتن زمین جهت کشت نیز هستیم.
زهرا
۲۲:۵۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
سلام نماینده از طرف دکتر علوی هیات علمی دانشگاه دولتی شهرکرد هستم بذر کینوا برای کشت تحقیقاتی میخاستم .اگر ممکنه شماره تماس برای من ارسال کنید
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۶
باتشکررررر
حاجی نورخالدی
۰۸:۳۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
ازاهالی استان گلستان شهرستان گمیشان هستم علاقه به کاشت کینوادارم.درنوارساحلی دریای خزر500هکتارزمین زراعی دارم.مایل به اجاره ویاشراکت برای گیاه کینوادارم.
حاجی نورخالدی
۰۸:۳۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
ازاهالی استان گلستان شهرستان گمیشان هستم علاقه به کاشت کینوادارم.درنوارساحلی دریای خزر500هکتارزمین زراعی دارم.مایل به اجاره ویاشراکت برای گیاه کینوادارم.
عطیه علیمحمدی
۱۴:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام.وقتتون بخیر. موفق شدید که کشت کنید؟!بازار هدف دارید؟لطفا اگر هنوز بازار یا مشتری پیدا نکردید،بمن ایمیل بدید.ممنون
طاهره محمدی
۰۹:۴۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
ممنون از مطلب خوب و مفید شما .
من از شرکت کیان فود این محصول رو تهیه کردم من خیلی خوشم اومد.
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
با سلا م من از کینوا استفاده کردم خیلی عالی است وای متاسفانه تعیه اش از ایران ممکن نیست لطفا تهیه ای کینوا مرا راهنمایی کنید من از ایران _تهران هستم خواهش می کنم جواب بدین
غلامرضا اصغری
۱۸:۴۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام نوید خوبی است که در ایران ودر زمینهای شور وکم آب بتوان این گیاه را کشت کرد چون ایران با وضع کم آبی کنونی پتانسیل خوبی به نظر میرسد فقط خواستم بپرسم که گلهای این گیاه از چه راهی تلقیح میشوند ؟چون اینطور که پیداست دانه گیاه مورد نظر است نه فقط علف گیاه ،آیا مثل گندم خود گشن است ویا نیاز به عوامل دیگر برای تلقیح دارد سپاسگزار میشوم اگر پاسخ درستی بدهید
مهدی رفیعی
۲۱:۰۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
سلام جای بسیار خوشحالی است

از چه طریقی می توان در اصفهان کینوا تهیه کرد
تشکر