سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجراي توافقنامه ژنو و آغاز مرحله اعتمادسازي ايران وغرب

با آغاز اجرای توافقنامه هسته ای ژنو بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک، مرحله اعتمادسازی بین تهران و غرب آغاز خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ؛ درباره آزاد شدن بخشی از دارایی های توقیف شده ایران پس از آغاز اجرای توافقنامه ژنو گفت: اجرای این توافقنامه از بیستم ژانویه آغاز خواهد شد. با اجرای این توافقنامه، ایران و غرب وارد مرحله جدیدی از روابط خواهند شد که می توان آن را مرحله اعتمادسازی بین دو طرف دانست. این توافقنامه موقت و نه دائم است. 

خبرنگار این شبکه افزود: ایران با اجرای کامل این توافقنامه به حدود پنج میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده خود در خارج به صورت تدریجی دسترسی پیدا خواهد کرد. تهران در مقابل سطح غنی سازی اورانیوم را به کمتر از پنج درصد کاهش خواهد داد و توسعه فعالیت های هسته ای خود را در نطنز و فوردو هم به تعلیق در می آورد و بازرسی های دوره ای از رئاکتور اراک انجام خواهد شد. پس از شش ماه اجرای این توافقنامه ارزیابی خواهد شد و احتمال توافق درباره توافقنامه نهایی هم وجود خواهد داشت. این توافقنامه به معنای لغو تحریمها علیه ایران خواهد بود ولی هم اکنون فقط بخشی از تحریمها به صورت جزئی به حال تعلیق در می آید. از سرگیری حواله های مالی به ایران می تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور داشته باشد. 

وی درباره تاکید ایران بر دشوار و پیچیده بودن مذاکرات راه حل نهایی خاطر نشان کرد: مسئله پرونده هسته ای در ایران مسئله عادی نیست و وزیر امور خارجه این کشور یا معاونان او نمی توانند توافقنامه ای را با غرب امضا کنند. این پرونده ابعاد گسترده رسمی و مردمی دارد. ایرانیها معتقدند برای توسعه برنامه هسته ای فداکاریهای زیادی انجام داده اند. در شش ماه آینده نشست ها بین کارشناسان دو طرف ادامه خواهد داشت و پیش نویس های توافق مطرح خواهد شد تا دیدگاه هر طرفی در این پرونده مشخص شود. پس از امضای توافقنامه اولیه ژنو شاهد گشایش در روابط سیاسی و اقتصادی ایران با دیگر کشورها بودیم. 

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.