سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص ؛

القاعده قصد حمله به اسرائیل از طریق بلندی‌های جولان را دارد

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که گروه القاعده قصد حمله به سرزمین‌های اشغالی را از طریق بلندی‌های جولان دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارش خود در این زمینه آورده است: ایمن الظواهری، سرکرده القاعده خیالاتی را در سر می‌پروراند و پیش‌بینی کرده است که سوریه پس از دوران بشار اسد به دژ محکمی برای گروه‌های جهادی تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، القاعده پس از کشته شدن رهبران ارشد خود توسط آمریکا از جمله اسامه بن‌لادن، اقدام به ترمیم خود کرده و در سرتاسر خاورمیانه قدرت خود را تقویت و در عین حال بخش عمده‌ای از قدرت خود را بر روی جنگ داخلی در سوریه متمرکز کرده است.

ایمن الظواهری، رهبر فعلی این گروه در حال بررسی شرایط منطقه مرزی میان سوریه و اسرائیل در بلندی‌های جولان است تا علیه مواضع اسرائیل اقدام کند، اقدامی که انتظار می‌رود القاعده و گروه‌های وابسته به آن از آن برای تحقق پیروزی خود علیه دولت بشار اسد استفاده کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این مسائل مطرح شده نتیجه بررسی‌های انجام‌شده توسط دو محقق اسرائیلی است که سال‌ها است در این زمینه تحقیق می‌کنند. این در حالی است که نتایج تحقیقات این دو نشان می‌دهد، بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کردند کشته شدن بن‌لادن موجب تضعیف القاعده می‌شود، اکنون القاعده نه‌تنها آسیب ندیده است، بلکه حتی در آستانه شکست‌ خوردن هم قرار ندارد.

القاعده از آشوب‌های رخ‌داده در کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و نفوذ خود در کشورهای منطقه را افزایش و به اقدامات خشونت‌آمیز خود برای دستیابی به اهدافش ادامه داده است. از سوی دیگر با توجه به فرا رسیدن زمان عقب‌نشینی نیروهای ناتو از افغانستان در سال جاری میلادی، انتظار می‌رود که فشارها بر القاعده و نیروهای وابسته به آن کاهش یابد، همان‌طور که در عراق این اتفاق رخ داد.

در واقع الظواهری قصد دارد تلاش خود را بر روی کشورهای عربی متمرکز کند، به جای آنکه به کشورهای غربی حمله کند. بر اساس نتایج این تحقیقات، القاعده قصد دارد از بی‌ثباتی در کشورهای عربی بهره‌برداری کند و از این طریق پایگاه‌های قدرت خود را در منطقه تقویت کند. در واقع اعضای این گروه به واسطه جنگ‌های داخلی متعدد در کشورهای عربی، تجربه و قدرت بیشتری به دست آورده‌اند.

هاآرتص در ادامه گزارش خود می‌نویسد: القاعده به جنگ داخلی سوریه به عنوان یک فرصت تاریخی برای خود نگاه می‌کند. از سوی دیگر کودتای سال گذشته در مصر به سود این گروه بود. 

الظواهری در مه سال گذشته و در شصت و پنجمین سالگرد تاسیس اسرائیل در یک نوار ویدئویی گفت که جهاد علیه اسرائیل فرمان خداست و هر مسلمانی باید این حکم را اجرا کند، چه فلسطینی باشد چه غیر فلسطینی. مسلمانان باید با هدف آزادی فلسطین به سوریه بروند و از این کشور به عنوان یک مقر زمینی برای حمله به اسرائیل استفاده کنند.

در واقع الظواهری معتقد است که به محض سقوط اسد، سوریه شرایط مساعدی برای تشکیل یک کشور خواهد داشت که این کشور می‌تواند اسلام‌گرایان افراطی را که به جهاد علیه اسرائیل می‌اندیشند، جذب خود کند. چنین دولتی از لحاظ لجستیکی، مالی و نظامی مورد حمایت القاعده عراق خواهد بود و این در شرایطی است که الظواهری از اعضای القاعده در سوریه خواسته است تا زمانی که این گروه به اهداف خود دست نیافته است، سلاح خود را بر زمین نگذارند.

اکنون انتظار می‌رود که فعالیت گروه‌های جهادی در مرز سوریه و اسرائیل تشدید شود، به ویژه اینکه الظواهری اسرائیل را پس از سقوط دولت اسد، هدف بعدی جهاد اعلام کرده است.

نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که اگر فرصت انجام عملیات برای القاعده ایجاد شود، اعضای این گروه به اسرائیل حمله خواهند کرد، حتی اگر عملیات‌های آنان در سوریه و مصر همچنان تداوم داشته باشد. 

سوریه کانون اصلی اقدامات القاعده باقی خواهد ماند و داوطلبین جنگ در این کشور از سرتاسر دنیا به منطقه خواهند آمد که نتیجه این مسئله بر ثبات در کشورهای همسایه سوریه تاثیرگذار خواهد بود. در واقع القاعده به سوریه به عنوان مکانی امن برای ایجاد کادر جدیدی از گروه‌های جهادی نگاه می‌کند و در نظر دارد بسیاری از معارضین سوری را جذب خود کند و از آنان برای ایجاد گروه‌های تروریستی در سرتاسر جهان استفاده نماید. در سال‌های پیش‌رو القاعده حمله به کشورها و اهداف غربی را از سر خواهد گرفت.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: کشورهای غربی باید به تلاش خود برای ترور رهبران القاعده به ویژه ایمن الظواهری ادامه دهند و در عین حال آمریکا نیز باید به تلاش خود در افغانستان و پاکستان حتی پس از خروج نیروهای خود ادامه دهد . 


انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.