سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنتي وار:اوباما با اعمال تحريم‌های بيشتر بر ضد ايران مخالف است

آنتی‌وار در گزارش امروز خود با عنوان "اوباما ضمن حمايت از توافق هسته‌ای با ايران با اعمال تحريم‌های جديد مخالف است" آورد:"باراک اوباما" از توافق روز يکشنبه در خصوص توقف بخشي از فعاليت‌های هسته‌ای ايران طي شش ماه استقبال و اعلام کرد اعمال تحريم‌های بيشتر آمريکا به اين توافق لطمه خواهد زد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به قلم ارشد محمد و روبرتا رامپتون تحت عنوان " اوباما ضمن حمایت از توافق هسته ای با ایران با اعمال تحریم های جدید مخالف است " نوشت :اوباما پس از اینکه اتحادیه اروپا اعلام کرد ایران و گروه پنج به علاوه یک در خصوص اجرای توافقنامه هسته ای 24 نوامبر به توافق رسیده اند در بیانیه ای اعلام کرد:" اکنون زمان آن فرا رسیده است که به دیپلماسی ، فرصتی برای موفقیت بدهیم. "

اوباما همچنین از کنگره آمریکا خواست تحریم های جدیدی بر ایران اعمال نکند و اعلام کرد چنین کاری توافقنامه 24 نوامبر را به خطر می اندازد.

در این توافقنامه به دو طرف شش ماه فرصت داده می شود تا برای حل و فصل همه مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران به توافق جامع دست یابند.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد و اهداف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز خوانده است.

اوباما در این بیانیه افزود :"در حال حاضر ، اعمال تحریم های بیشتر ، تلاش ها را برای حل و فصل صلح آمیز این مسئله تضعیف خواهد کرد."

وی تاکید کرد  مهم نیست که دستیابی به توافق هسته ای جامع با ایران تا چه حد سخت باشد ، این توافق برای امنیت ملی آمریکا و صلح و امنیت جهانی به منظور رسیدن به راه حل دیپلماتیک لازم است.

برخی مقامات بلند پایه آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند کاهش بخشی از تحریم ها در تاریخ بیستم ژانویه و کاهش بخشی دیگر تا پایان این ماه آغاز می شود.

اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کند ایران به این توافق عمل کرده است ، قدرتهای بزرگ فورا تحریم های اعمال شده بر صادرات پتروشیمی ، واردات بخش خودروسازی و تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها را به حال تعلیق در می آورند.

چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از مجموع هفت میلیارد دلاری که طی شش ماه از تحریم های ایران کاسته خواهد شد ، در قالب دسترسی به دارایی های مسدود شده این کشور در خارج خواهد بود.

یک مقام آمریکایی گفت دسترسی به این دارایی ها بستگی به این دارد که ایران به تعهداتش در ازای رقیق کردن نیمی از اورانیوم 20 درصد غنی سازی شده خود به حدود پنج درصد عمل کند.

یک مقام دیگر گفت 550 میلیون دلار احتمالا اول فوریه پرداخت خواهد شد و پرداخت نهایی به همین مبلغ حدود بیستم ژوییه خواهد بود.

سایر برنامه کاهش تحریم ها شامل وقفه در تلاش ها برای کاهش بیشتر صادرات نفت خام ایران می شود که از حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز در آغاز سال 2012 میلادی پیش از اجرای تحریم های اروپا و آمریکا به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

آمریکا همچنین فورا درباره صدور مجوز برای تامین قطعات هواپیما به ایران به منظور تضمین امنیت هواپیماهای مسافربری و ایجاد کانال مالی برای تسهیل تجارت بشر دوستانه اقدام خواهد کرد.

دولت اوباما از کنگره خواسته است لایحه تحریم های بیشتر بر ضد ایران را تا چند هفته تصویب نکند.

طرفداران اعمال تحریم هامدعی‌اند که تحریم های اقتصادی ، ایران را به میز مذاکره کشاند و افزایش فشار از طریق اعمال تحریم های بیشتر ، تضمین می کند که ایران به توافقنامه 24 نوامبر پایبند باشد و برای توافقنامه جامع مذاکره کند.

59 نفر از 100 سناتور آمریکا از جمله 16 نماینده دموکرات لایحه ای امضا کرده اند که کاهش بیشتر صادرات نفت ایران را به دنبال دارد.اگر این لایحه به رای گذاشته شود برای تصویب دست کم به 60 رای نیاز دارد.

"هری رید" رهبر اکثریت سنای آمریکا هنوز اعلام نکرده است کی و چگونه اجازه خواهد داد در این باره رای گیری شود.

اگر اوباما تحریم های تصویب شده در کنگره را وتو کند ، دست کم دو سوم نمایندگان سنا و اعضای مجلس نمایندگان باید به نفع این وتو رای بدهند.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه ژوییه چند ماه قبل از آغاز مذاکرات هسته ای ایران ، با تصویب لایحه ای ، اعمال تحریم های شدیدتر را در ماه ژوییه خواستار شد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.