سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهای نفت در پي توافق ايران و غرب کاهش يافت

به دنبال توافق شش قدرت جهان و ایران درباره اجرای موافقتنامه ژنو و درخواست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره برای اجتناب از تشدید تحریم‌ها علیه این کشور بهای نفت خام برنت امروز دوشنبه کاهش یافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با 15 سنت کاهش قیمت ، 107 دلار و 10 سنت به فروش رسید. 

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا نیز به 92 دلار و 45 سنت رسید. این در حالی است که هر بشکه نفت خام آمریکا روز جمعه یک دلار و شش صدم سنت بیشتر معامله شده بود. 

وزارت امور خارجه ایران و اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کردند توافق ایران و شش قدرت جهان از 20 ژانویه اجرایی خواهد شد.

تحریم ها علیه ایران موجب شده تا بازار جهانی روزانه از یک میلیون بشکه نفت محروم باشد اما با توافقی که نوامبر گذشته در ژنو حاصل شد امیدها در خصوص دستیابی به توافقی طولانی مدت که زمینه ساز ازسرگیری صادرات کامل نفت ایران خواهد بود افزایش یافت. 

اوباما با درخواست از کنگره برای خودداری از اعمال تحریم های بیشتری علیه ایران اعلام کرد چنین اقدامی خطر تضعیف توافقنامه 24 نوامبر را به دنبال خواهد داشت؛ توافقنامه ای که در چارچوب آن به دو طرف شش ماه فرصت داده خواهند شد تا به توافقی جامع دست یابند. 

اوباما در عین حال افزود چنانچه ایران نتواند پایبندی خود را به این توافقنامه حفظ کند، واشنگتن برای تشدید تحریم ها علیه این کشور آماده می شود. 

برخی منابع ادعا کردند ایران و روسیه در چارچوب توافقی که به نظر می رسد تحریم های غرب علیه تهران را تضعیف خواهد کرد و ایران را قادر خواهد ساخت تا تحریم صادرات نفت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد در حال گفتگو برای تبادل نفت در برابر کالا هستند که ارزش آن یک و نیم میلیارد دلار در ماه است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.