سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاسوسی اقتصادی و جاسوسی فناوری‌های نوین، شکل نوینی از جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آمریکا

جاسوسی اقتصادی و جاسوسی فناوری‌های نوین، شکل جدیدی از جاسوسی‌های دستگاههای اطلاعاتی آمریکاست تا این کشور از نظر آخرین فناوریهایی که رقبایش دارند باخبر باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه خبری فرانس 24 درگزارشی درباره جاسوسی آمریکا از بزریل اعلام کرد :جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا، از شرکت‌های مهم برزیل و جمع آوری اطلاعات اقتصادی و فناوری‌های نوین آنها، خشم مسئولان این کشور را برانگیخته است.برزیلی‌های می‌گویند آژانس امنیت ملی آمریکا به سلاح جاسوسی جمعی اقتصادی  تبدیل شده است.جاسوسی از شرکت های مهم برزیل مانند شرکت نفتی پتروبراس توسط آژانس امنیت ملی آمریکا خشم و انزجار برزیل را از همسایه قدرتمند شمالی‌اش برانگیخته است.

سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آمریکا برای دفاع و پیشبرد منافع تجاری و اقتصادی خود تا کجا می‌خواهد پیش برود؟به جز برزیل ،چه کشورهای دیگری قربانی عملیات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا هستند؟اطلاعاتی که آژانس امنیت ملی آمریکا ،چشم بزرگ آمریکا، جمع آوری می‌کند به نفع چه گروههای صورت می‌گیرد؟

خشم برزیلی‌ها به حدی از این کار آمریکا افزایش یافته است که دیلما روسف رئیس جمهور بزریل حتی این موضوع را در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 مطرح کرد. وی از آمریکایی‌ها خواست به این خاطر عذر خواهی کنند و تضمین بدهند که این کار را در آینده دیگر انجام نخواهند داد.

مردم برزیل، جاسوسی اقتصادی را مصداق بارز جنایت جنگی می‌دانند.برخی کارشناسان می‌گویند علت جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شرکت نفتی پتروبراس برزیل این است که می‌خواهد دانش و فناورهای نوین این شرکت را به دست آورد، زیرا این شرکت از نظر استخراج نفت از اعماق دریا جایگاه نخست را در جهان دارد و این موضوع کنجکاوی آمریکایی‌ها را برانگیخته است.

آدریانو پیرس کارشناس مرکز طرح‌های زیرساختی برزیل در این باره می‌گوید اگر آمریکایی‌ها بتوانند اسرار فنی شرکت پتروبراس را به دست آورند آنگاه می توانند نفت را در هرجایی از دنیا، از جمله در ژرفای آب های اقیانوس‌ها استخراج کنند.زیرا میادین نفتی در اعماق آبها،فقط در آب های سرزمینی برزیل که قرار ندارد بلکه در آب های خلیج گینه ،خلیج مکزیک و در سواحل آمریکا وجود دارد و آمریکا با دستیابی به دانشی که برزیل در این خصوص دارد می تواند نفت این میادین را استخراج کند.

میزان درآمد شرکت پتروبراس برزیل با توجه به فناوری های نوینی که در استخراج نفت در ژرفای آب ها دارد، در سال بیش از 100 میلیارد دلار است و این امر طمع و حرص دیگران را برای رسیدن به چنین درآمدی برانگیخته است.

نیکولا آرپاژیان کارشناس امنیت فضای مجازی(امنیت سایبری) می گوید آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای اطلاعاتی این کشور تنها در 10 سال گذشته دو میلیارد و 300 میلیون نامه الکترونیکی(یی میل) و گفتگوی تلفنی،جمع آوری کرده اند.

وی افزود فایده‌ای که افشاگری های  ادوارد اسنودن داشت این بود که تصویری از تاریخ جاسوسی آمریکا از دیگر کشورها،وسعت و گستردگی این جاسوسی‌ها، ارائه داد که به موجب آن مشخص شد آمریکا در همه زمینه‌ها ازدیگر کشورها جاسوسی می‌کند. معلوم شد که آمریکا در این راه دوست و دشمن نمی‌شناسد و از همه جاسوسی می‌کند.

نیکولا آرپاژیان درباره اینکه چرا آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای اطلاعاتی این کشور به جاسوسی اقتصادی و فناوری روی آورده اند گفت: این مسئله از آنجا مهم است که بدانیم دولت ها و احزاب غربی در انتخابات به ندرت به دلایل سیاسی و ژئو پلتیک سقوط می کنند. علت سقوط و شکست های آنها در انتخابات در بیشتر موارد، عملکرد بد آنها در مسائل اقتصادی و مالی ،کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری بوده است. در نتیجه آنها برای آنکه از دیگر کشورها عقب نیفتند جاسوسی اقتصادی را با هدف دستیابی به اسرار فنی و اقتصادی دیگر کشورها توجیه پذیر می دانند.به عنوان مثال، هنگامی که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا مکالمات تلفنی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را گوش می دهند برای این نیست که آمریکا بداند آلمان چه موضعی درباره مبارزه باتروریسم دارد. بلکه برای این است که آخرین اطلاعات و اسرار فنی و فرمول فناوری های نوین را از او بیرون بکشند.

این کارشناس امنیت فضای مجازی در ادامه سخنان خود افزود فراموش نکنیم در دنیای امروز کشوری می تواند قدرتمند باشد که از نظر اقتصادی وضع خوبی داشته باشد و برای داشتن قدرت اقتصادی نیز ،کشور ها دستیابی به اطلاعات و فناورهای اختصاصی دیگر کشورها را از هر روشی ازجمله جاسوسی مجاز می‌دانند.

البته خود آمریکا نیز ازنظر اقتصادی و فناوری مورد جاسوسی دیگر کشورها قرار می‌گیرد که چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که بیشترین جاسوسی اقتصادی و فناوری را از آمریکا می‌کنند.

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.