سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زبان رایج در آذربایجان، ترکی نیست

زبان رایج در آذربایجان که این روزها به غلط ترکی خوانده می‌شود به دلیل تفاوت‌های ریشه‌ای و زبان‌شناختی ترکی نیست.

کیامهر فیروزی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه هم اکنون قلم خود را برای نگارش دو کتاب جدید بر روی کاغذ می‌لغزاند، افزود: کتاب "زبان دری متعلق به همه ایرانیان" هم اکنون بر روی میزکار من قرار گرفته است.
 
به گفته فیروزی، کتاب دیگری با موضوع نگارشی درباره زبان کنونی آذربایجان و پیوندهای آن با زبان ایران هم درحال حاضر قلم این نویسنده را دچار لغزش کرده است.
 
وی در ادامه با تأکید بر اینکه زبان رایج در آذربایجان، ترکی نیست، اظهار داشت: اصل زبان‌های ترکی آلتایی برای مردم آذربایجان قابل فهم نیست.
 
این نویسنده تصریح کرد: زبان کنونی رایج در آذربایجان تلفیقی از زبان‌های ترکی، مخلص عربی و ایرانی است.
 
فیروزی در پایان خاطر نشان کرد: نویسنده در کتاب نگارشی درباره زبان کنونی آذربایجان و پیوندهای آن با زبان ایرانی سعی کرده تا تفاوت زبان ترکی آلتایی و زبان رایج در آذربایجان را از لحاظ ریشه‌ای و زبان‌شناختی اثبات کند.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مهدی سرچمی
۲۲:۱۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۳
واقعأ خیلی عجیب است که با وجود تمام دلایل و اسناد مبنی بر اصالت و قدرت زبان ترکی و با توجه به کرنش اکثر زبانشناسان درمقابل تاریخ پیدایش و ازش زبان ترکی باز هم همچنان عزیزانی پیدا میشوند که سوار بر امواج بی رحم غرض درصدد جدا کردن مردم از تاریخ و فرهنگ و ریشه خودشان هستند.
ولی مردم ترک و باغیرت آذربایجان قوی تر از آن هستند که با امثال این حرفهای بی منطق نسبت به کشور عزیزمان بدگمان شوند.
عرفان قاسمخانی
۰۰:۰۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۳
سلام.عجبا...چرا نمیتونید درک کنید زبان ترکی آذربایجانی مستقل از هر زبان دیگری است.به گفته یونسکو ترکی آذربایجانی در فعل قدرتمندترین زبان دنیاس..و زبان آذربایجانی زیر شاخه ای از زبان ترکی است.مثل ترکی استانبولی یا ترکی ازبکستانی یا ترکی ترکمنستان..و این کتاب به نظر ما ترک های /اذربایجان کتاب مغرضانه ای است...