سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

برداشت بی رویه شیرین بیان در گرمی

برداشت بی رویه شیرین بیان در گرمی این گونه گیاهی را در خطر انقراض قرار داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ برخی از شهروندان گرمی خواستار توجه مسوولان نسبت به خطر انقراض شیرین بیان به دنبال برداشت بی رویه این گونه گیاهی در این شهرستان شدند.

اسدالله تیزفهم یکی از اهالی گرمی گفت: سود حاصل از فروش ریشه شیرین بیان بسیاری از روستانشینان را برآن داشته با استفاده از تراکتور و گاوآهن مزارع و مراتع را شخم بزنند.

وی افزود: به رغم ممنوعیت برداشت شیرین بیان از مراتع بسیاری از منابع ملی و مراتع نیز از گزند سوداگران شیرین بیان مصون نمانده است.

این شهروند گفت: روزگاری نه چندان دور دشت مغان زیستگاه آهوان تیزپا بود و ترانه (مغانا جیران) یادآور تناسب دشت های فراخ مغان با زندگی این حیوان زیبا است اما عدم نظارت و بی توجهی عمومی سبب انقراض نسل آن شد.

ناصر رستمی دیگر شهروند این شهرستان نیز گفت: در صورت بی توجهی به برداشت شیرین بیان و استمرار شخم عمیق مراتع و مزارع برای برداشت آن شیرین بیان نیز همچون آهوی مغان منقرض شده و به ترانه ها خواهد پیوست.

وی با اشاره به رشد ریشه شیرین بیان در عمق خاک و ضرورت شخم عمیق برای برداشت آن افزود: زیر و رو شدن لایه های خاک بر اثر شخم عمیق برای اراضی کشاورزی مضر است.


گفتنی است؛ در سال های اخیر به علت رونق خرید و فروش شیرین بیان در گرمی مرکز بزرگی برای این کار در این شهر ایجاد شده و ریشه های شیرین بیان با کامیون به استان فارس منتقل می شود/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: گرمی ، برداشت ، شیرین ، بیان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.