سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

خاویار ایرانی در سفره مردم می‌نشیند

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی آبزیان شهید رجایی گفت: دیدن خاویار بر روی سفره مردم دور از دسترس نیست که این امر با حمایت از بخش خصوصی امکان‌پذیر است و بخش تکثیر نیازهای تولیدکنندگان را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری عباس اسماعیلی‌ملا افزود : این مرکز در راستای بازسازی ذخایر آبزیان دریایی خزر مشغول فعالیت است.

وی بیان داشت: در برنامه پنجم توسعه دولت، برای فعالیت این مرکز نیز برنامه‌های خاصی تدوین شد که در سال سوم برنامه پنجم 27 هکتار زمین در اختیار این مرکز قرار دارد و برنامه‌های این مرکز نسبت به دو دهه قبل تغییرات جدی کرده است.

اسماعیلی ملا: همزمان با در دستور کار قرار گرفتن پرورش ماهیان خاویاری بحث تولید ماهیان کپور از دستور کار مرکز خارج شد و دولت برنامه جدیدی را برای فعالیت این مرکز تعریف کرد.

اسماعیلی ملا: از دهه 70 به بعد تاکنون بیش از 40 میلیون ماهیان خاویاری در این مرکز تولید و تکثیر و رهاسازی شد که وزن ماهیان خاویاری تولید این مرکز از دو الی سه گرم تا صد گرم بود.

اسماعیلی ملا: ضریب بازگشت در منابع علمی یک تا چهار صد تعیین شد که عواملی زیادی در این امر دخیل هستند که توضیحات بیشتر را باید موسسه اکولوِژی دریای خزر باید پاسخگو باشد.

اسماعیلی ملا: با توجه به آلوده بودن دریای خزر نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر در حال انقراض است و بیشترین دلیل تغییر رویکرد به نظر می‌رسد که بیشتر برای حفظ نسل ماهیان خاویاری در آن دوره بود.

اسماعیلی ملا: ماهیان خاویاری گونه‌های ارزشمندی دارند که امکان پرورش آنها در مراکز خصوصی نیز وجود دارد که توانستیم این ماهی را در 13 تا 14 وزن تولید و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

در طی سه سال است که بحث تولید ماهیان خاویاری پرورش نیز در دستور کار قرار گرفت.

اسماعیلی ملا: ماهیان خاویاری که در دریا رهاسازی می‌شوند 15 سال زمان می‌برد که به بهره‌برداری برسند ولی با تلاش‌های که از دهه 80 در استان مازندران شده است و با رونق بخش خصوصی زمان بهره‌برداری ماهیان خاویاری پرورشی در استان حدود پنج ساله است.

اسماعیلی ملا: تکثیر و تولید ماهیان خاویاری در این مراکز دولتی انجام می‌شود و برای سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر باید بخش خصوصی پیش‌قدم شود،دیدن خاویار بر روی سفره مردم دور از دسترس نیست که این امر با حمایت از بخش خصوصی امکان‌پذیر است و بخش تکثیر نیازهای تولیدکنندگان را تامین می‌کند./ش


برچسب ها: ایرانی ، مرکز ، تکثیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.