سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار معاون نظارتی بانک مرکزی به مردم

بانک مرکزی، کمکی به "موسسات مالی" متخلف نمی‌کند

در صورتی که مردم اقدام به سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز کنند باید بدانند که بانک مرکزی دیگر هیچ کمکی به موسسات متخلف مالی برای استرداد سپرده‌های مردمی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید تهران فر معاون نظارتی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: هیچ یک از مسئولان کشوری و مدیران بانک مرکزی دیگر دیدگاه سابق نسبت به موسسات مالی و اعتباری متخلف ندارند زیرا از این پس شرایط به گونه‌ای است که بانک مرکزی هیچ حمایتی از این موسسات متخلف نمی‌کند،  به همین علت باید مردم بدانند که پول خود را برای سپرده گذاری به کجا می‌برند.

 وی تصریح کرد: مردم مختارند که بین موسسات مالی و اعتباری مجاز و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز یکی را انتخاب کنند. اما در صورت انتخاب موسسات غیرمجاز باید در نظر داشته باشند که این موسسات به هیچ عنوان تحت پوش حمایتی بانک مرکزی نیستند. 

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان آنکه این حق بانک مرکزی است که بداند میزان نقدینگی موجود در حال گردش کشور چقدر است، تصریح کرد: حجم نقدینگی در حال گردش توسط موسسات مالی و اعتباری هم اکنون بالغ بر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. به همین علت بانک مرکزی حق خود می‌داند که دیگر هیچ کمکی به موسسات مالی متخلف نکند. اگر این موسسات خواهان فعالیت در عرصه بانکی کشور هستند باید تمام شرایط مربوط به بانک مرکزی را پذیرفته و تمام فعالیت‌های خود را زیر نظر بانک مرکزی انجام دهند. 

حمید تهران فر ادامه داد: تمام موسسات مالی و اعتباری مجاز بانک‌ها و صندوق‌های قرض الحسنه مورد تأیید بانک مرکزی روی سایت این بانک موجود است و مردم می‌توانند با مراجعه به بانک مرکزی اقدام به سپرده گذاری در موسسات مجاز و بانک‌ها و صندوق‌های قرض الحسنه طبق طبقه بندی اعلام شده از سوی بانک مرکزی کنند. 

حمید تهران فر گفت: چطور بورس اوراق بهادار وقتی برای خرید سهام اقدام به دریافت مشخصات کامل افراد می‌کند خریداران سهام مشخصات خود را به طور کامل در اختیار بورس قرار می‌دهندٍ اما بانک مرکزی زمانی که خواهان تمام اجرای مقررات از سوی موسسات است این موسسات مالی و اعتباری مقاومت می‌کنند در برابر خواسته بانک مرکزی، این نشان دهنده آن است که تخلف به مراتب راحت‌تر از پذیرش شرایط بانک مرکزی است.
 
***برخی موسسات همچنان با تابلوی قبلی خود فعالیت می‌کنند

معاون نظارتی بانک مرکزی درپاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی با موسساتی که ادغام شده‌اند و تابلوی خود را عوض نکرده‌اند برخورد نمی‌کند گفت این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد اگر چنین موردی در موسسات ادغام شده دیده شود مصداق بارز تخلف این موسسات محسوب می‌شود و بانک مرکزی به شدت با این موضوع برخورد می‌کند. 

معاون نظارت بانک مرکزی در ادامه در خصوص ممنوعیت داشتن صرافی توسط بانک‌ها گفت: بانکهایی که از گذشته صرافی داشته‌اند صرافی آن‌ها همچنان می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد ضمن آنکه این حق به بعضی از بانک‌ها با روش اعطای مجوز شعب به آن‌ها امکان پذیر است که این کار با ارائه موافقت اصولی به بانک‌ها برای تأسیس شعب جدید انجام شود. 

***ادامه فعالیت صرافی بانک‌ها ممنوع نیست

وی ادامه داد: راه اندازی صرافی توسط بانک‌ها پس از تجهیز شعب مربوطه با کمک نیروی انتظامی و روش‌هایی که بانک مرکزی دارد به مرحله اجرا گذاشته می‌شود در این رابطه تمام موافقت‌های اصولی که قبلا داده شده و بعدا از سوی بانک مرکزی باطل شده دوباره مورد ارزیابی ما قرار گرفته و ما در صدد آن هستیم که مجوز برای اجرایی شدن این موافقت‌های اصولی را ارائه کنیم. 

تهران فر تصریح کرد: در این رابطه تمام موافقت‌های اصولی که در زمان آقای بهمنی ارائه شد باید بگویم در رابطه با تداوم اجرای کار صرافی‌های بانک‌ها بوده نه تأسیس شعب بانک‌ها که تماما این موضوع در قالب آیین نامه بوده است. 

وی در رابطه با بحث افزایش سرمایه صرافی‌ها که در گذشته مطرح شده بود گفت: این موضوع آیین نامه بوده نه اساس نامه که ما در حال بازنگری آیین نامه افزایش سرمایه صرافی‌ها هستیم و این بازنگری را دوباره به شورای پول و اعتبار برای تأیید نهایی خواهیم فرستاد. زیرا در آیین نامه قبلی یکی مبلغ ۵ میلیارد تومان و دیگری رقم ۲۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صرافی‌ها درنظر گرفته شده بود. در کنار این موضوع تأسیس صرافی‌های جدید را به هیچ عنوان لغو نمی‌کنیم اما در حال بررسی در خصوص روند ایجاد صرافی‌های جدید هستیم. زیرا بازار کشور نیازمند حضور گسترده موسسات مالی معتبر است و ما در این رابطه صندوق‌های کارگری و کارمندی اعتباری را قبول نداریم. 

***هم اکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد نقدینگی در دست موسسات مالی و اعتباری است


تهرانفر در ادامه با بیان آنکه از مجموع سهم ۵۳۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مربوط به موسسات مالی و اعتباری است درباره آینده کاری بانک آینده گفت: در مورد موضوع مجوز بانک آینده باید بگویم بانک مرکزی ۶ ماه مهلت به این بانک داده تا اقدامات لازم را برای کاهش تعداد شعب خود و جلب نظر شورای پول و اعتبار به مرحله اجرا بگذارد که در این رابطه هنوز شورای پول و اعتبار تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده است. 

وی در پایان با اشاره به این موضوع که نرخ سود بانکی تصویب شده در سال جاری فعالا تغییری نخواهند کرد در مورد آینده تعیین مدیرعامل بانک کارآفرین گفت: در این مورد فردی را معرفی کردند که صلاحیت آن از سوی بانک مرکزی درحال بررسی و طی چند روز آینده معرفی خواهد شد.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.