سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرملین خبر داد؛

گفتگوی تلفنی پوتین با دکتر روحانی

"ولادیمیر پوتين" با دکتر "حسن روحانی" تلفنی درخصوص برنامه هسته‌ای ايران گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، کرملين اعلام کرد "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور روسيه روز پنجشنبه در تماس تلفني با دکتر "حسن روحاني" همتاي ايراني خود درباره اجراي توافقنامه هسته اي بين تهران و قدرت هاي بزرگ و همچنين بحران سوريه گفتگو کرد.

ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رئیسان جمهوری  روسیه و ایران روز پنجشنبه ۱۹ دی تلفنی درباره بحران سوریه و  توافقنامه هسته‌ای ژنو گفت‌وگو کردند.
 
کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین درباره شماری از مسائل بین‌المللی و از جمله سوریه و کنفرانس ژنو ۲ و همچنین اجرای مفاد تواقنامه هسته‌ای ژنو با با رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کرد.
 
کاخ کرملین می‌افزاید افزون بر این موضوعات دو رئیس جمهور درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های گوناگون تبادل نظر کردند.
 
برپایه این گزارش روحانی با ابراز خشنودی از «تحرک ایجاد شده» در  روند مناسبات دوکشور» پس از  دیدار دو رئیس جمهور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک،  و با اشاره به تفاهمات ایجاد شده در زمینه‌های زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، صنعتی و دفاعی گفت: «تلاش برای راهبردی کردن مناسبات ایران و روسیه و برقراری روابطی درازمدت و پایدار و مبتنی بر منافع و همکاری‌های بلند مدت می‌تواند امنیت، ثبات و پایداری را در منطقه به ارمغان آورده و آینده‌ای سرشار از صلح و دوستی را رقم بزند.»
 
حسن روحانی همچنین خواستار پایبندی کشورها به توافقنامه هسته‌ای ژنو شد و گفت: «برخی کشورها که به دنبال بهانه‌جویی و ایجاد مشکل در روند مذاکرات هستند، به تعهدات خود احترام گذاشته و از ایجاد برخی تضییقات که به معنای فاصله‌گیری آنها از حسن نیت اولیه‌شان است، خودداری نمایند.»
 
رئیس جمهوری ایران ضمن  سازنده دانستن نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای، گفت: «تداوم نقش مثبت روسیه زمینه را برای هر چه سریع‌تر نهایی شدن این توافق فراهم خواهد کرد.»
 
 ولادیمیر پوتین هم درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: «من بر این باور هستم که نقش سازنده رهبری ایران توانست کمک شایانی به دستیابی توافق هسته‌ای نماید و به همین جهت ضرورت دارد، زمینه‌های مثبت و سازنده تفاهمات مد نظر قرار داشته باشد.»
 
پوتین و روحانی درباره سوریه و کنفرانس ژنو هم تبادل نظر کردند. در حالی که روسیه خواستار مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ است، بان گی مون دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد نامی از ایران در میان مدعوین نیست. قرار است دوم بهمن ماه کنفرانس ژنو ۲ در مورد سوریه  در سوییس برگزارشود.
 
 حسن روحانی درباره کنفرانس ژنو گفت: «به جای نمایش مذاکره در ژنو باید به حل واقعی بحران سوریه پرداخت چرا که هیچ نشست فرا منطقه‌ای که عناصر مؤثر را در بر نداشته باشد، قادر به حل مشکل سوریه نخواهد بود و از این رو ژنو ۲ پیش از تشکیل، شکست خورده خواهد بود.»
 
رئیس‌جمهور روسیه نیز درباره اجلاس ژنو ۲ و تحولات مربوط به سوریه گفت: «ایران به عنوان یک بازیگر اصلی باید در اجلاس حضور داشته باشد. ما هر گونه پیش‌شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم شرکایمان‌ را در مورد حضور ایران قانع نماییم.»


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.