سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تولید 8 هزار تن محصول نخود درشهرستان چاراویماق

مدیر جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق گفت: در شهرستان چاراویماق 12 هزار و 500 هکتار نخود دیم در سال زراعی 92-91 کشت شده بود که با وجود بروز تنش خشکسالی و با وجود خسارت به مزارع نخود دیم، میزان 8 هزار تن محصول نخود در این شهرستان تولید شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، احمدی در جمع خبرنگاران افزود: 10 هزار هکتار از سطح زیر کشت کل نخود دیم شهرستان به کشت نخود سفید دیم و 2 هزار و 500 هکتار آن به کشت نخود رنگی اختصاص دارد که به دلیل عدم وجود ادوات مکانیزاسیون مناسب برای کاشت و برداشت نخود، راندمان تولید پائین و هزینه های تولید بویژه هزینه های برداشت در روش دستی و توسط کارگر بسیار بالا است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق تصریح کرد: برای افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌ها باید با تامین و تولید بذرکارهای مناسب کشت نخود و ماشین‌های برداشت مکانیزه نخود در روش‌های فعلی کشت تجدید نظر کرده و درصد مکانیزاسیون را در مرحله کاشت و برداشت این محصول بالا برد.

احمدی افزود: با وجود مشکلات موجود در شیوه تولید نخود دیم، کشاورزان به این محصول به عنوان محصول فرعی و معیشتی می‌نگرند در صورتی که در اراضی دیم بهترین محصول در تناوب با گندم دیم برای حفظ حاصل‌خیزی خاک‌های زراعی است و از طرفی در صورت بالا بودن عملکرد آن در مزارع، می توان از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشاورزان دیم کار قرار گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق خاطر نشان کرد: از دیگر مسائل و مشکلات زراعت نخود نوسانات قیمت نخود در بازار و عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول در شهرستان است که در صورت وجود سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی محصول نخود در شهرستان، مدیریت جهادکشاورزی حمایت‌ها و مساعدت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

شهرستان چاراویماق از لحاظ سطح زیر کشت و تولید نخود دیم در استان رتبه نخست را دارد./س

 

برچسب ها: تولید ، محصول ، نخود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.