سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

تملک و بازسازی تمامی ابنیه تاریخی برعهده شهرداری نیست/متولی اصلی وارد عمل شود

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اراک گفت: تملک و بازسازی ابنیه‌ تاریخی وظیفه شهرداری نیست، متولی اصلی باید وارد عمل شود.

اشرف بهادری نایب رئیس شورای شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، با اشاره به بازدید از حمام عمومی "چاله" در میدان ارگ توسط اعضای شورای شهر اظهار داشت: این حمام مانند ابنیه‌های تاریخی دیگر در حال از بین رفتن بود که با اقدامات شورا رسیدگی به آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در سال 89 جلساتی در خصوص رسیدگی به این حمام برگزار شد ولی میراث فرهنگی عنوان کرد که بودجه لازم برای بازسازی و مرمت را در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه این بنا علیرغم ثبت ملی به فروش رسیده و دارای مالک شخصی بود و مالک تصمیم به ساخت بنای جدید داشت گفت: براین اساس، شورای شهر وارد عمل شد و شهرداری این بنا را خریداری کرد و اقدامات مرمت آن آغاز شد.

بهادری با بیان اینکه هفته گذشته بازدید از حمام صورت گرفت و خوشبختانه پیمانکار مشغول مرمت و بازسازی است و پیشرفت خوبی در کار مشاهده می‌شود، تصریح کرد: ضوابط ساخت‌وساز کاملا رعایت می‌شود و مقرر شده است که با اتمام بازسازی، از این محل به عنوان یک مرکز فرهنگی بهره‌برداری شود.

وی اضافه کرد: البته در مصوبات این بنا تصمیم بر این شده که بنای یاد شده به عنوان زورخانه جهت ورزش پهلوانی استفاده شود اما، با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان امر مشخص شد که این فضا و ارتفاع آن اجازه این کار را نمی‌دهد و حتی برای زورخانه ویژه کودکان نیز کارایی ندارد. پس پیشنهاد شد که بعد از اتمام کار بازسازی و مرمت، تصمیمات لازم اخذ شود و ممکن است از آن به عنوان محل نگهداری اسناد شهرداری و یا موزه استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک با تأکید بر اینکه تملک و بازسازی همه آثار و ابنیه تاریخی جزو وظایف شهرداری نیست و باید میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی این آثار ثبت شده وارد عمل شود، خاطرنشان کرد: شورای شهر جلسات متعددی در خصوص وضعیت آثار تاریخی داشته است و مصوباتی نیز در خصوص آثار و در صدر همه آنها بازار اراک و سراها داشته است. برخی از آثار در تملک اوقاف است و لازم است که اوقاف از تخریب آنها جلوگیری کند و برخی نیز مالک شخصی دارد و تنها شهرداری می‌تواند در جنبه‌های عمومی مانند کف‌سازی سراها وارد عمل شود./س
/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.