سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشم خانواده "مارک داگان"، سياه پوست کشته شده انگليسي از راي دادگاه عليه وي

دادگاه عالی انگلیس، کشتن مارک داگان را که مرگش در تابستان سال 1390 به شورش های گسترده در برخی شهرهای این کشور منجر شد، قانونی اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اعلام رای دادگاه عالی انگلیس در عصر روز چهارشنبه موجب خشم اعضای خانواده وی شد و آنان به خبرنگاران حاضر در برابر ساختمان دادگاه گفتند این رای، عادلانه نیست و با این وضع، صلحی وجود نخواهد داشت. دوستان و اعضای خانواده مقتول، به اندازه ای خشمگین بودند که در سخنان کوتاه نماینده پلیس، اختلال ایجاد کردند.
انها شعار می دادند: داگان اعدام شد؛ جان سیاه پوستان، ارزش ندارد.
مارسیا ویلیس استیوارت، وکیل خانواده داگان به خبرنگاران گفت این یک قتل است زیرا داگان، اسلحه در دست نداشت اما به وی شلیک شد. وی افزود از نظر ما، کشتن مارک داگان، غیر قانونی است.
"مارک داگان" در سیزده مرداد 1390 خورشیدی، برابر با 4 اوت 2011 میلادی در محله تاتنهام در شمال لندن، به دست پلیس لندن کشته شد. مقتول به علت خرید و فروش مواد مخدر، مدتی در زندان بود و پلیس وی را یکی از اعضای باند مواد مخدر در محله می دانست. نیروهای پلیس مدعی شدند مارک داگان با خود اسلحه داشت اما در زمان کشته شدن، اسلحه در دست نداشت و دادگاه انگلیس، استدلال پلیس را درباره قانونی بودن شلیک به وی، پذیرفت.
از آنجایی که اطلاعات کافی درباره علت قتل مارک داگان موجود نبود و پلیس نیز با خانواده وی تماس نگرفته بود، شایعاتی درباره چگونگی کشته شدن مارک داگان و بی توجهی پلیس به خانواده وی، منتشر و گفته شد پدر وی از اعدام پسرش صحبت می کند. بعد از ظهر روز شنبه 15 مرداد ، دو روز بعد از مرگ مارک داگان، حدود دویست نفر از اعضای خانواده و دوستان مقتول، همسایگان و رهبران محلی با برپایی راه پیمایی اعتراضی آرامی در برابر پاسگاه پلیس محله تاتنهام لندن، خواهان توضیحات پلیس و رسیدگی عادلانه به موضوع مرگ او شدند. این راهپیمایی و تجمع آرام که از ساعات 18 آغاز شده بود، به علت بی اعتنایی پلیس، تا ساعت 20 ادامه یافت و به تدریج به خشم حاضران منجر شد به گونه ای که در پی حمله پلیس به یک دختر، مردم محله که پیش از آن از کشته شدن مارک داگان به هیجان امده بودند، با سنگ به دو خودرو پلیس حمله کردند.
جوانان خشمگین محله تاتنهام که بیشتر انها سیاه پوستند به خودروهای پلیس، اتوبوس شهری و حتی ساختمان پلیس حمله کردند و شورش ها به خیابان های اطراف گسترش یافت. با پخش سریع اخبار و شایعات، تا ساعت 23 یک اتوبوس دو طبقه، چندین فروشگاه و خودرو در آتش سوخت و درگیری ها گسترده شد به گونه ای که در پی به اتش کشیده شدن یک فرش فروشی، 26 آپارتمان در طبقات بالاتر نیز سوخت. در شب های بعد، شورش به دیگر شهرهای انگلیس همچون منچستر و بیرمنگهام گسترش یافت و علاوه بر کشته شدن چندین نفر، تعدادی خانه، فروشگاه، بانک و خودرو در آتش سوخت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.