سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/ آذربایجان شرقی با تولید بیش از 13 هزارو تن عسل:

مقام دوم کشور را کسب کرد

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید 13هزار و 403 تن عسل در سال جاری در این استان و کسب مقام دوم در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،محمدیان در جمع خبرنگاران اظهارکرد :از این مقدار 12هزارو 292 تن عسل استحصال شده از کندوهای مدرن و یکهزارو 111 تن دیگر مربوط به کندوهای بومی بوده است.

وی تعداد کندوهای زنبورعسل شمارش شده در استان را یک میلیون و 31 هزارو 610 کلنی عنوان کرد و گفت: از این تعداد سهم کندوهای مدرن 825 هزارو 906 و بومی 205 هزارو 704 کلنی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه 80 درصد از کندوهای استان مدرن و 20 درصد بومی است، ادامه داد: تعداد کندوهای استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته و آذربایجان شرقی با این میزان کندو و عسل تولید شده توانسته مقام دوم خود را در کشور تثبیت کند.

وی با بیان اینکه 92 درصد تولید عسل استان از کندوهای مدرن و هشت درصد باقی مانده نیز از کندوهای بومی به دست آمده است، گفت: مقدار تولید عسل نسبت به سال گذشته به میزان 15 درصد رشد داشته است.

محمدیان با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن 140 هزارو 21 کلنی کندوی زنبورعسل مدرن و 72 هزارو 133 عدد کندوی بومی از نظر تعداد کندو و نیز با تولید سه هزارو 347 تن عسل در بین شهرستان های استان دارای مقام اول است، ادامه داد: شهرستان مراغه 24.7 درصد عسل استان را تولید می کند.

وی گفت: بیشترین متوسط تولید عسل از هر کندوی مدرن مربوط به شهرستان سراب با 33.7 کیلوگرم و کمترین آن مربوط به شهرستان میانه با 4.4 کیلوگرم است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بیشترین متوسط تولید عسل از هر کندوی بومی مربوط به شهرستان مراغه با 7.6 کیلوگرم و کمترین آن مربوط به خداآفرین است، گفت: بطور کلی متوسط تولید عسل در کندوهای مدرن 9.14 کیلوگرم و درکندوهای بومی 5.4 کیلوگرم بوده است.

وی گفت: آمارگیری از زنبورستان های استان همانند سال های قبل در پاییز سالجاری انجام شد و جمع بندی نتایج حاصل از این آمارگیری نشان می دهد تعداد بهره برداران در این بخش یازده هزارو 995 نفر بوده که 56 درصد از آنان بی سواد و یا دارای تحصیلات ابتدایی، 20 درصد درحد متوسطه، 14 درصد دیپلم و یازده درصد دارای تحصیلات عالی هستند.

محمدیان ادامه داد: در یک سال گذشته این صنعت توانسته یکهزار و 500 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و همچنین تعداد باسوادهای مشغول به این حرفه نیز رشد خوبی داشته است.

وی به اعطای تسهیلات بانکی 14 میلیارد ریالی از محل توسعه بخش کشاورزی در سال گذشته به این بخش اشاره کرد و افزود: این مقدار، بیشترین مقدار تسهیلات اعطایی، جهت توسعه زنبورستان ها در سال های گذشته می باشد./س

 

برچسب ها: تولید ، عسل ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.