سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

عدم معرفی الگوهای اسلامی عامل برهنگی فرهنگی

رئیس پژوهشگاه صدا و سیما گفت: ورود الگوهای نامناسب در خانواده‌ها و عدم معرفی الگوهای اسلامی عامل گرایش مردم به فرهنگ‌های دیگر است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حسین گودرزی، رئیس پژوهشگاه اسلامی صدا و سیما  در نشست علمی آینده‌پژوهی که با موضوع آینده فرهنگ و وظایف حوزه‌های علمیه در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار کرد: مبنای برخی نظریه‌های رشته های دیگر نیز متکی بر فرهنگ است.

رئیس پژوهشگاه صدا و سیما افزود: نظام  شایسته اسلام وظیفه ترسیم فرهنگ‌ها و الگوهای  اسلامی را برعهده دارد و در هر جایی که فرهنگ‌های مناسب اسلامی استفاده نشوند شاهد روی آوردن مردم به سوی فرهنگ‌های دیگر می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسیار زیادی بر کشورهای منطقه داشته است تصریح کرد: تغییر و تحول فرهنگی گستره معانی مختلفی را دارا است و با توجه به اینکه این تغییرات حوزه‌های کلان فرهنگی را تحت پوشش دارند تغییر و تحول فرهنگی براساس همین رویکردهای تحول و تغییرات مورد بررسی است.

گودرزی با اشاره به اینکه اگر الگوی فرهنگی در روابط خانوادگی ایجاد نشود شاهد تغییر الگوها خواهیم بود خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی توانسته است تمامی ساختارهای نظام آموزشی و محتوایی در کشور را تغییر دهد.

رئیس پژوهشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه در ساختار نظام اجتماعی در حوزه خانواده تغییراتی را شاهد هستیم عنوانکرد: اگر موفق نشویم الگوهای مناسب با نظام اسلامی را  تبیین کنیم این امر نشان دهنده آسیب‌زا و ناکارآمد بودن نظام فرهنگی است.

وی تأکید کرد: فرهنگ‌های بومی معمولا برگرفته از نیازهایی است که از یک موقعیت خاص کشوری بوجود آمده است و به نوعی به آن فرهنگ عامیانه نیز گفته می‌شود.

گودرزی با اشاره اینکه فرهنگ توده‌ای هم‌اکنون رواج بیشتری در بین مردم دارد تصریح کرد:با نگاه به وضعیت 100 سال اخیر در می‌یابیم که با فرهنگ توده‌ای مواجه بوده‌ایم و بخش‌هایی از کشور خواسته یا  ناخواسته در معرض این فرهنگ قرار گرفته است.

وی در ادامه وظیفه حوزه‌های علمیه را اصلاح الگوهای نامتناسبی ذکر کرد که در زندگی مردم وارد شده است و افزود: دگرگونی‌های عمیقی با توجه به توسعه شهر قم به وجود آمده است که باید  فرهنگ‌های اصیل اسلامی بیشتر احیا شود.

رئیس پژوهشگاه صدا و سیما نظام  فرهنگی ما به گونه‌ای است که دانش‌های آموزشی، تجربی بوده و نگاه‌های وحیانی کنار گذاشته شده است خاطر نشان کرد: نظام‌های تجربی، خدا، عقل و شهود کنار گذاشته شده و طبیعی است کسی که با این فرهنگ رشد کند یک فرد سکولار می شود.

گودرزی عنوان کرد: امروزه  کشور در حال پذیرفتن فرهنگ  توده‌ای و صنعتی است که  فرهنگ‌های بومی و سنتی آهسته آهسته در حال از بین رفتن هستند و مقابله با فرهنگ توده‌ای، نیازمند دوری از فرهنگ توده‌ای بوده و کنترل شدید را باید داشته باشد تا افراد منزوی نشده و فرهنگ هنجاری ایجاد شود./ش
برچسب ها: قم ، الگو ، اسلامی ، برهنگی ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.