سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

شتاب نقد علمی در مراکز دانشگاهی کاهش یافته است/با ترجمه کتب غربی به رشد علمی نمی رسیم

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ارومیه گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید نظریه‌پردازی ها و تریبون‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه برقرار باشد.

حجت الاسلام محمد اصغری، در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه گفت: نقد در دین مبین اسلام مسئله مقبولی است و حتی خود پیامبر اکرم(ص) مسلمانان را دعوت به نقد یکدیگر می فرمود و در همین راستا امام موسی کاظم(ع) می فرمود بهترین برادر من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.

وی با اشاره به عملکرد مراکز آموزشی و پژوهشی در رابطه با نقد علمی افزود: متاسفانه منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با رواج نقد علمی در دانشگاه ها نهادینه نشده است برای مثال معمولا احتیاط می‌کنیم که کسی اخلاق یا شیوه مدیریتیمان را مورد نقادی قرار دهد.

وی با اشاره به مولفه های مناسب برای ارتقاء رشد نقد در جامعه گفت: در وهله نخست انسان باید خود را نقد کند تا عیوبش عیان شود و حتی از دیگران بخواهد که وی را نقد کنند تا بدین وسیله به منویات رهبری برسیم یعنی بدانیم و باور کنیم که همه چیز را نمی دانیم تا جامعه رشد کند برای مثال برخی مسئولان نظام طوری صحبت می کنند که همه چیز را می دانند در حالی که این چنین نیست.

حجت الاسلام اصغری با تاکید بر اینکه اگر خواهان رشد علم هستیم نباید به سمت ترجمه علوم حرکت کنیم، تصریح کرد: درست است که ترجمه در جای خود نیاز است و باید باشد اما اگر بخواهیم خود را مترجم کتاب های غربی کنیم به رشد علمی نمی رسیم بنابراین باید تولید علم داشته باشیم چراکه در تولید است که تفکر در جامعه افزایش یافته و علم به پیش می رود.

به گفته این مدرس حوزوی، مسئولان باید به سمت نقد علمی به پیش روند تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب محقق شود چون شتاب علمی در مراکز دانشگاهی کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ارومیه اظهارکرد: متاسفانه برخی مسئولان در مسائل نقد و نقادی احتیاط می کنند در حالی که جای احتیاط وجود ندارد یعنی اگر دانشجو و اساتید به صحنه نقد کشیده شوند کار مدیریتی بسیار آسان می شود./س

برچسب ها: دانشگاهی ، ارومیه ، جامعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.