سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

نگارش مقالات دائرة المعارفی سهل ممتنع است

رئیس گروه قرآن و حدیث دائرة المعارف بزرگ اسلامی گفت: مقالات دائرة المعارفی سهل ممتنع هستند زیرا حجمی مشخص برای مولف تعیین می‌شود و از وی می‌خواهند اطلاعاتی کامل را در آن حجم و قالب ارائه کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، احمد پاکتچی سه‌شنبه شب در مراسم نقد و بررسی کارنامه بیست جلدی دائرة المعارف بزرگ اسلامی که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد اظهار داشت: در این دائرة المعارف مدخل مستقلی با عنوان سنت داریم و ارجاع به سنت در مقالات مربوطه وجود دارد.


وی افزود: بر همین اساس و به دلیل وجود مداخل مستقل در مورد بسیاری موضوعات، مباحث مفصلی در مورد آنها در دیگر مقالات آورده نشده است.

رئیس گروه قرآن و حدیث دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه نگاه تاریخی مرحله به مرحله در معرفی حدیث در مقاله‌ای با همین عنوان در این دائرة المعارف به کار گرفته شده است، عنوان داشت: در مورد به کار گرفتن واژه عامه برای دیگر مذاهب اسلامی نیز غفلت صورت نگرفته و عقیده داریم اصطلاح اهل سنت و اهل جماعت از سده سوم به بعد رواج یافته است به همین دلیل در مورد وقایع سه سده نخست این عبارت به کار برده شده است.

وی ادامه داد: مقالات دائرة المعارفی سهل ممتنع هستند زیرا حجمی مشخص برای مولف تعیین می‌شود و از او می‌خواهند اطلاعاتی کامل را در آن حجم و قالب ارائه کند.

پاکتچی با بیان اینکه اگر بخواهیم حجمی وسیع از اطلاعات را در یک مقاله دائرة المعارفی بیاوریم مجال طرح موضوع اصلی را نخواهیم یافت، گفت: به همین دلیل گاهی ناگزیر از حذف برخی مباحث هستیم./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.