سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

صادرات بیش از یک میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی کوهک سراوان

در آذرماه امسال یک میلیون و 888 هزار و 393 دلار کالا از بازارچه مرزی کوهک سراوان صادرات شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، مسئول بازارچه مرزی کوهک سراوان گفت: در سال‌های اخیر بازارچه‎های شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژ‎ه‌ای از لحاظ ارزش اقتصادی به دلیل داشتن شرایط مناسب از جمله صدها کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، پیدا کرده‎اند.

اسماعیل سکوزهی افزود :این بازارچه‎ها، خلاء اقتصادی موجود در محدوده مرزها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرزها جلوگیری می‎کنند که این امر خود می‎تواند در بالا بردن ضریب امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق، بسیار مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: با راه‎اندازی بازارچه‎ها و گذرگاه‎های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‎های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه رونق می‎یابد. توسعه اقتصادی مناطق دور افتاده و محروم در شهرهای مرزی با توجه به مقوله امنیت مرزی و بهره‎گیری از قابلیت‎های مرزنشینان در دفاع از حدود و ثغور کشور، اهمیت بازارچه‎های مرزی را مطرح کرده و ارتقا داده و رونق خاصی به اقتصاد ساکنین حاشیه مرزهای رسمی می‎بخشد.

وی خاطرنشان کرد: بازارچه مرزی کوهک در پنج کیلومتری روستای کوهک از توابع بخش بم پشت سراوان در محدوده فنس‌کشی شده فعالیت تجاری خود را از سال 75 آغاز و متعاقب آن دولت پاکستان نیز مبادرت به ساخت گمرک و تأسیسات مورد نیاز کرده است.

سکوزهی بیان کرد: با توجه به استقبال دولت پاکستان و شرایط مناسب برای رونق مبادلات اقتصادی و تأکید دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت بازارچه‎های مرزی، اعتبار موردنیاز برای ساخت تأسیسات اداری شامل یک سوله هزار متری با کاربری انبار و یک سوله با کاربری اداری و تجاری برای غرفه‎ها و مجموعه اداری و همچنین دو اطاقک نگهبانی در محل درب‎های ورود و خروج و باسکول 60 تنی مدرن تأمین شده است.

مسئول بازارچه مرزی کوهک سراوان گفت: عمده کالاهای صادراتی از این بازارچه انواع خرما، کنسروجات، موکت سیمان و خشکبار است که در این بازارچه نیز همانند بازارچه های دیگر استان با واردات دام زنده تا حدودی توازن در میزان صادرات و واردات صورت گرفته است.

گفتنی است : این بازارچه از موقعیت تجاری مناسبی برخوردار که در بحث واردات، واردات دام زنده به وزن بیش از 167 هزار و 800 کیلوگرم به ارزش دلاری 385 هزار 940 دلار و در بحث صادرات، انواع خرما، کنسروجات، پودرسود آور، پودر پنیر و... به وزن دو میلیون و 506 هزار و 337 کیلوگرم به ارزش دلاری یک میلیون و 888 هزار و 393 دلار از این بازارچه مرزی صادرات انجام شده است./س

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، کالا ، کوهک ، سراوان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.