سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد امیر ارجمند و تقی کروبی از دولت و اظهارات آقای روحانی در مورد سالگرد 9 دی و بصیرت مردم

امیر ارجمند گفته است: از دولت آقای روحانی توقع سخنان خلاف واقع نداریم و تقی کروبی نیز تاکید کرده :هدف ۹دی امسال پوشاندن فساد بزرگ مالی و ارعاب دولت بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،دوشنبه شب 16 دی ماه 1392 آقایان امیر ارجمند مشاور میر حسین موسوی در سال 88 و تقی کروبی فرزند مهدی کروبی، با حضور در برنامه صفحه دو آخر هفته بی بی سی به تشریح سالگرد تجمع نه دی پرداختند و با اشاره به نظرات  آقای روحانی در مورد بصیرت مردم در 9 دی و عملکرد جریان فتنه در سال 88 به رئیس جمهور حمله کردند .
به گزارش بولتن نیوز، این اظهارات نشان می دهد که افراطیون اصلاح طلب، از دولت روحانی فاصله گرفته اند  و حمایت آنها از دولت روحانی و رای مردم در انتخابات، تابع شرط و شروط است و اگر مطالبات وانتظارات آنها پاسخ داده نشود و به نظرات آنها توجه نشود، دولت را به باد انتقاد می گیرند.
برخی ناظران می گویند که به دنبال طرح برخی انتظارات و مطالبات این جناح سیاسی، مرز بندی بین آنها و دولت روحانی کاملا مشخص شده و افراطیون این جناح به طور مستمر در حال دور شدن از نظرات دولت هستند و در صورت تداوم چنین روندی، افراطیون از هرجناح سیاسی، فاصله خود را از دولت افزایش می دهند و شعار اعتدال و میانه روی که محور اصلی فعالیت دولت است و امید و آرامش در بین مردم ایجاد کرده است، از سوی افراطیون مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.
در حالی که راهکار اساسی کاهش مشکلات جامعه، کاهش تنش سیاسی و اعتدال و میانه روی است.

سایت کلمه این اظهارات امیرارجمند و تقی کروبی را منتشر کرده که برای مشخص شدن مرز بندی افراطیون سیاسی، بخشی از آنها را باز نشر می دهیم.
امیر ارجمند گفته است:از دولت آقای روحانی توقع سخنان خلاف واقع نداریم و  تقی کروبی نیز تاکید کرده :هدف ۹دی امسال پوشاندن فساد بزرگ مالی و ارعاب دولت بود.
امیر ارجمند در ادامه درباره مواضع اقای روحانی درباره نه دی گفت: اظهارات ایشان در رابطه با بحث عاشورا و گفتن اینکه مردم احساس کردند که قدرت های خارجی پشت سر جنبش سبز است سخنی خلاف واقع و خلاف خواست و اراده مردم است. از آقای روحانی انتظار نمی رفت که چنین اظهاراتی داشته باشند و باعث تاسف است. گفتن چنین سخنانی می تواند باعث شود که در مورد خود ایشان، نحوه انتخابشان هم چنین مسائلی مطرح شود!
امیرارجمند درباره ارتباط مساله حصر و انتظار از دولت نیز گفت: حصر مساله ای نیست که تنها در اختیار دکتر روحانی یا قوه مجریه باشد نهادهای دیگری در این مساله دخیل هستند و مطالبات ما بیشتر متوجه آن بخش از حاکمیت است که در این راستا دارای قدرت و قوت است. انتظارات ما از دولت آقای روحانی انتظار برای تلاش در جهت هماهنگ کردن قوای دیگر و امکانات دولت برای رفع حصر است.
امیر ارجمند با اشاره به سخنان آقای روحانی که اعلام کرده   در شرایط حساس مذاکرات هسته ای باید از هرعملی که موجب وحدت شکنی است اجتناب شود گفت:  ما کاملا به این حرف اعتقاد داریم و معتقدیم که مساله هسته ای مساله ای بسیار حائز اهمیت است، مساله ای مهم برای منافع ملی کشور، ما از سیاست هایی که آقای دکتر روحانی دنبال کردند خوشحالیم و حمایتشان می کنیم. اما دقیقا در همین جا یعنی در اعمالی که در واقع وحدت شکن است، سالگرد ۹ دی هم عاملی وحدت شکن است، در مقابل رفع حصر از آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد در واقع یک اقدام وحدت بخش است و آقای روحانی باید به این مساله توجه بیشتری بکند!

مجری بی بی سی تلاش می کرد با سوال های مختلفی، امیر ارجمند و تقی کروبی را به سمت مخالفت با دولت و عدم موفقیت دولت روحانی هدایت کند و در ادامه گفت: با اشاره به گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه توجه بیشتر به ماجرای ۹ دی امسال در واقع به دلیل تلاش هایی است که دولت برای رفع حصر از آقای موسوی و کروبی انجام می دهد، با القای این نکته به  امیر ارجمند پرسید: آیا شما چنین قرینه ای می بینید؟!
و وی در پاسخ گفت: این اقدامات همیشه ممکن است  رخ دهد و نکته ای که قابل توجه است این است که به هر حال در کنار سالگرد ۹ دی اقدامات دیگری هم صورت گرفته است. اقداماتی برای القا کردن اینکه هیچ تغییری در وضعیت حاصل نشده است.  و کارهایی که در مورد اصلاح طلب ها و اطرافیان آقای خاتمی صورت می گیرد، همه در این راستا است!


در بخش دیگری از این مصاحبه از محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در مورد ماجرای ۹ دی و اقدامات وسیعی که در این زمینه شد اعم از انتشار کتاب، فیلم، برگزاری کنفرانس و تظاهرات و سازمان دهندگان این مراسم پرسیده شد.
محمد تقی کروبی گفت: دلیل اول برای برگزاری این مراسم پوشاندن فساد بزرگ مالی بابک زنجانی و... است که اتفاق افتاده است. من فکر می کنم که ماجرای ۹ دی  برای مرعوب کردن بخشی از درون حاکمیت یعنی دولت است.
کروبی افزود: سالگرد ۹ دی نیز تلاش برای فراموش کردن این مشکل و به صحنه آوردن دولتی است که آراء خود را از مردم گرفته است. اینها تلاش می کنند که دولت را رو در روی مردمی قرار بگیرد که آن را به قدرت رسانده است و متاسفانه به اعتقاد من برخی از افراد دولت از جمله وزیر اطلاعات و وزیر دفاع در سالگرد ۹ دی عبارات بسیار بسیار بدی به کار بردند.

در ادامه مجری برنامه برای داغ کردن بحث، به محمد تقی کروبی گفت دولت آقای روحانی صحبت هایی در مورد ۹ دی کرد که حتی احمدی نژاد هم چنین سخنانی نگفته بود، چطور فکر می کنید که برخی قصد دارند مردم را در مقابل آقای روحانی قرار دهند؟
کروبی در پاسخ گفت که باید الزامات داخل حکومت را تشخیص داد و افزود ما می دانیم که بخش زیادی از افراد درون نظام از نظر حکومت خواص بی بصیرت تلقی شدند. شما اظهار نظر آقای روحانی را در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ که منجر به حصر آقای موسوی و کروبی شد را معیار بررسی آقای روحانی قرار ندهید. حکومت الزامات و فشار هایی دارد که افراد زیر آن فشارها مجبور به گفتن جمله ای می شوند. اما واقعیت داستان این است که مجموعه دولت، به این جریانات تعلق داشتند و امروز هم از همین طریق به قدرت رسیده اند. اما حکومت می خواهد که دولت را رودرروی مردم، یعنی پایگاه اجتماعی اش قرار بدهد. اما به نظر من آقای روحانی با زیرکی توانسته از این ماجرا فاصله بگیرد.
تقی کروبی با این سخنان، اولا این گونه القا می کند که پایگاه اجتماعی و سیاسی برخی از مسوولان دولت وابسته به اصلاح طلبان و منتقدان انتخابات سال 88است و از سوی دیگر اینگونه القا می کند که دولت روحانی بایدبه رای خود توجه کندو برای رفع حصر و سایر انتظارات مورد نظر جریان فتنه توجه کند.
تقی کروبی توپ را به زمین حکومت ونظام فرستاده و ادعا میکند که نظام می خواهد دولت رااز مردم دور کند! این در حالیست که انتقادهایی مانند نظرامیر ارجمند است که چنین القا میکندکه دولت روحانی به مطالبات توجه ندارد. در حالیکه مطالبات اصلی مردم مذاکرات هسته ای و تحریم ها و ایجادامید و آرامش در جامعه است نه رفع حصر و فعالیت برخی جناح های سیاسی و...

مهدی پرپنچی مجری بی بی سی با اشاره به سخنان امیرارجمند گفت: اما آقای امیر ارجمند در مورد مسائل اخیر منتقد سخنان آقای روحانی است. فرزند مهدی کروبی گفت: من هم دوست ندارم گاهی جملاتی از آقای روحانی بشنوم اما من مواضع آقای روحانی را تنها در این جمله نمی بینم.

در ادامه پرپنچی مجری گفت که بسیاری می گویند که تلاش ها در سال‌های گذشته فایده نداشته و به شکست منجر شده است و اینکه اگر هر حرکتی را معطوف به هدفی بدانیم مگر ماجرای ۹ دی تظاهرات خیابانی را پایان نداد؟ الان مگر هدفشان این نیست که جبهه مقابل را به سکوت بکشانند تا این بحث ها دیگر مطرح نشود. این اتفاق در حال وقوع است پس چرا فکر می کنید که با شکست مواجه شده است؟ کروبی پاسخ داد: نوع برخورد نظام در هر موضوعی متقاوت است!
تقی کروبی سپس به دولت هشدار داد: مجموعه دولت ملزم هستند به تعهدات و سوگند های خود در مقابل مردم پایبند باشند، اگر نباشند آسیب و زیان آن بسیار فراتر از سقوط یک دولت است. این آسیب از دست دادن اعتماد یک ملت است. این طبیعی است که ما بپرسیم که چرا وزارت اطلاعات زیر مجموعه دولت که رئیس جمهورش صریح و شفاف از حقوق ملت دفاع می کند، هنوز ایجاد اشکال می کند. .............. اینجاست که ما از وزارت اطلاعات می خواهیم که تغییراتی انجام دهد. اگر دولت نمی تواند باید صریح و شفاف بگوید که در اختیار ما نیست. بگوید که ما تمام تلاشمان را به کار بردیم و نمی توانیم. به همین دلیل اگر شما از من با صریحا از موضوع حصر بپرسید می گویم که چنین انتظاری را از دولت ندارم. ما این کار را فراتر از توان دولت می دانیم تصمیم گیرنده در نظام سیاسی کشور ما در بعضی مسائل حتی رئیس جمهور هم نیست به همین دلیل شما می بینید که دولت تمام تلاشش را می کند و فقط تحولات کوچکی رخ داده است.
فرزند مهدی کروبی در پاسخ به این سوال که تصمیم گیر کیست؟ گفت که ساختار قدرت ایران به نوعی است که در مواردی تصمیم گیری در مجموعه ای خارج از قوه مجریه گرفته می شود.

در این جا تقی کروبی نشان داده که انتظارات دارد تمام فعالیت ها، مراقبت ها، مقابله با عناصر افراطی و امور قانونی  و حقوقی وامنیتی متناسب با توقع گروه افراطی باشد و دولت هم اعلام کند که قادر به تغییر نیست! در حالی که دولت نیامده که ساختار حکومت و قوه مجریه را متناسب با نظر عناصر جریان فتنه تغییردهد بلکه مطالبات اصلی مردم موضوعات مهم دیگر از جمله معیشت و اقتصاد و روابط خارجی است نه فعالیت چند فعال سیاسی مطابق با سلیقه عناصر افراطی جریان فتنه...
مجری در پایان گفت: پرسش من دقیقا همین جاست؛ اینکه پس چطور فکر می کنید که در جاهای دیگر دولت می تواند اما اینجا را نمی تواند؟ کروبی گفت: آقای احمدی نژاد نشان داد که رئیس جمهور دارای اختیاراتی است. احمدی نژاد اقتصاد و سیاست ایران را ویران کرد اما نشان داد رئیس جمهور توان داردحرف من این است که رئیس جمهور اختیاراتی دارد! اما داشتن این اختیارات به معنای این نیست که در همه موضوعات اختیار دارد. در ماجرایی مانند حصر، دستگیری و بازداشت شدگان، حتی وقتی بر اساس قانون اساسی صحبت می کنیم قانون اساسی خیلی روشن و شفاف روشن کرده که موضوع باید از طریق دستگاه قضایی بررسی شود،.... اینها واقعیتی است که ما فکر می کنیم دولت باید در موردش شفاف با مردم سخن بگوید.

این گونه اظهارات تقی کروبی وامیر ارجمند نشان می دهد که مطالبات مختلفی از دولت دارند واز دولت می خواهند که خلاف مسیر نظام و حکومت، هر جا کاری می تواند برای تحقق مطالبات این گروه افراطی انجام دهد.
این افراد بدون اشاره به مطالبات اصلی مردم یعنی معیشت و تحریم و مذاکره و.. دائم به رفع حصر، روزنامه نگاران وفعالان سیاسی توجه دارند و همه موضوعات را در جهت مسائل سیاسی و فعالیت جناح خود ارزیابی می کنند. در حالی که بخش عمده توان دولت در چند ماه گذشته برای بهبود شاخص های روابط خارجی و اقتصاد به کار گرفته شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است اما از آن جا که مطالبات این آقایان تحقق نیافته وفشار بر نظام بیشتر نشده و آرامش وامید در جامعه ایجاد نشده، در نتیجه سعی دارند که اظهارات آقای روحانی و توان رئیس جمهور و اختیارات رئیس جمهور و عملکرد دولت را زیر سوال ببرند و ادعا می کنند که نظام و دولت قادر به حل برخی مسائل نیست و این مسائل باید درجای دیگری از نظام و یا از طریق نهادهای غیر قوه مجریه حل و فصل شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.