سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط دانشجوی واحد علوم و تحقیقات:

اتوبوس شهری به منظور "کاهش مصرف سوخت و آلودگی" آن طراحی و اختراع شد

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات گفت: طراحی نوین اتوبوس شهری در جهت کاهش سوخت مصرفی دارای شاخص های جدید و نوآوری است که قابلیت کاربرد صنعتی شدن دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، نیما نعمت زاده دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم های انرژی دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد دانشگاهی در رابطه با طرح اختراع خود گفت: در این اختراع به یکی از مهمترین روش های کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن کاهش آلودگی ناشی از خودرو پرداخته شده است. 

وی با بیان این مطلب که طراحی نوین اتوبوس شهری در جهت کاهش سوخت مصرفی دارای شاخص های جدید و نوآوری است ، گفت: میزان مصرف سوخت خودرو ها و انتشار آلایندگی، ارتباط مستقیمی با شکل بدنه خودرو دارد و از مطالعات قبلی نیز مشخص شده است که بخش اعظم نیروی موتور برای غلبه بر اصطکاک ناشی از خاصیت آیرودینامیکی است در نتیجه برای کاهش نیروی مقاوم هوا طراحی بهینه خودرو بسیار مهم است . 

نعمت زاده گفت: بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد آیرودینامیک مربوط به خودروهای سبک است و به طور محدود، تحقیقاتی در مورد آیرودینامیک اتوبوس ها انجام شده ، علاوه بر آن فرهنگ بهینه سازی سوخت در مورد خودروهای سنگین آنچنان که باید فراگیر نشده است. 

وی با اشاره به این مطلب که این عوامل باعث شده که اتوبوس ها در حال حاضر هنوز مکعبی شکل ساخته شوند ، ادامه داد: در این طرح با قرار دادن یک اتوبوس پایه به عنوان پلت فرم، اتوبوس مورد نظر اختراع شده است در واقع استفاده از پلت فرم یک اتوبوس رایج از هزینه صنعتی شدن اختراع به شدت کاسته است، برای انجام تست های گوناگون طراحی و ماکت هر دو اتوبوس در مقیاس های مختلف ساخته شده که با قرار دادن هر دو اتوبوس در تونل باد مادون صوت تست های مختلف صورت گرفت. 

نعمت زاده ادامه داد: در ادامه برای اعتبار بخشی و شبیه سازی، هندسه اتوبوس ها در نرم افزارCatia  رسم شده و مدل در  3dmax,vrayرندر شد، همچنین جهت مش بندی از نرم افزارGambit  استفاده شد در نهایت شبیه سازی با استفاده از CFD  در نرم افزار Ansys صورت گرفت که با انجام طراحی های نوین در سقف، کف، محفظه هواساز، آینه های بغل و با ساخت سیستم تهویه مطبوع چند منظوره، مصرف سوخت با توجه به سرعت های مختلف بین 55/0  تا 78/13 لیتر در ساعت کاهش پیدا کرده است. 

نعمت زاده گفت: اتوبوس اختراع شده در این پروژه با بررسی های تجربی و عددی در تونل باد و نرم افزار به کاهش 47 درصد در ضریب درگ ( نیروی مقاومت هوا) نایل شده است. 

لازم به ذکر است ، تالیف 3 عنوان کتاب با عناوین " کتاب سیستم های نوین خودرو" ، " کتاب تکنولوژی های نوین کاهش مصرف سوخت خودرو" و " کتاب پیل سوختی" ، نویسنده پرفروش ترین کتاب پاییز 89 برای کتاب سیستم های نو ین کاهش مصرف سوخت و ثبت اختراع اتوبوس هیبرید (باد-خورشید) از جمله فعالیت های علمی نعمت زاده دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم های انرژی واحد علوم و تحقیقات است .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.