سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نیرو در جلسه شورای شهر؛

تهران حتی در صورت مدیریت مصرف هم با کمبود آب روبرو ست/ 10 هزار میلیارد تومان نیاز شبکه فاضلاب تهران

وزیر نیرو گفت: تهران حتی در صورت مدیریت مصرف آب با کمبود آب روبرو است و شبکه آب و فاضلاب تهران برای تکمیل نهایی 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ چیت چیان‌ وزیر نیرو در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به نقش تاثیر گذار شهر تهران در سطح ملی اظهار داشت: تهران به عنوان شهری که در سطح ملی است شیوه های اجرایی در آن همواره مورد استفاده در سطح ملی بوده و تاثیر آن بر سراسر کشور بوده و امروز موضوعاتی که در اینجا مطرح خواهد شد؛ پیرامون منابع آب و فاضلاب و انتقال و توزیع برق و چالشهای پیرامون آن خواهد بود.  
 
وزیر نیرو در ادامه بیان داشت: روند رشد جمعیت در تهران پیش بینی 10 میلیون جمعیت تا سال 1405 را نشان خواهد داد و از امروز امکاناتی که برای تامین آب مورد نیاز از آب مورد از دو گروه منابع مورد استفاده از جمله سدها و آب های زیر زمینی و نگاه ویژه به آنان است.  
 
وی ادامه داد: از سال 90 مجموعه ظرفیت سدها 150 میلیون متر مکعب بوده که امروز به 850 میلیون متر مکعب‌ رسیده و پیش بینی می شود در صورت تحقق بودجه ها و اجرایی شدن طرحهای پیشنهادی به 1 میلیارد و 200 متر مکعب‌ در افق 1404 افزایش پیدا کند.  
 
وی افزود: همچنین از طریق آبهای زیر زمینی حدود 300 هزار متر مکعب‌ آب تامین می شود که بنا به دلایل کیفی محدودیت برداشت از چاه ها در بلند مدت به 220 متر ‌مکعب کاهش پیدا می کند.  
 
چیت چیان‌ در ادامه با اشاره به کمبود آب در تهران تصریح کرد: ما در شرایط نرمال و از افق 1405 ، 760 هزار متر مکعب‌ نیاز خواهیم داشت و در صورت خشکسالی به نیم میلیارد افزایش پیدا می کند که در صورتی که مدیریت مصرف آب صورت نگیرد میزان نیاز مصرف ما به 1 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب‌ کاهش پیدا می کند اما کمبود آب همچنان باقی خواهد ماند.  
 
وی ادامه داد: تهران با پیش بینی های جمعیتی آینده حتی در صورت مدیریت مصرف آب نیز با کمبود آب مواجه خواهد بود و از این رو می بایست برای تامین آب برنامه ها‌یی در نظر گرفته شود.  
 
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به  آنچه  می بایست برای تامین آب شرب آینده تهران انجام شود اذعان داشت: از جمله موار‌دی که برای تامین آب شرب آینده تهران در نظر گرفته شده است می توان به آب رسانی سد کرج به تهران، پروژه لار به تهران،‌ پروژه خط انتقال طا‌لقان ، پروژه انتقال آب از البرز شمالی به استان تهران، اصلاح الگوی مصرف و همچنین جلوگیری از تلفات آب در شبکه آب شهری اشاره کرد.  
 
وی ادامه داد: روند افزایش مصرف آب تهران از سال 70 تا سال 91 نشان می دهد که ما در سالهای اخیر روند ثابتی را شاهد بودیم و از کل اشتراک های آب سراسر ایران که بالغ بر 20 میلیون مشترک است یک چهارم در استان تهران است.  
 
*اتصال شبکه آب شرق به غرب تهران  
 
وی افزود: در حال حاضر دو تصو‌یه خانه در مناطق 9 و 7 در حال بهره برداری است همچنین دو تصفیه خانه دیگر در حال احداث است و در صورتی که رینگ شهر تهران اجرایی شود ما خواهیم توانست شبکه آب را از شرق به غرب تهران متصل کنیم و در صورت زلزله خواهیم توانست آب را  از مناطق شرقی به غرب تهران و یا برعکس انتقال دهیم.  
 
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اهداف افق طرح آب و فاضلاب تهران بیان داشت: 10 هزار میلیارد تومان نیاز شبکه فاضلاب تهران برای تکمیل نهایی است.
 
وی افزود: برق مناطق تهران با 7 استان دیگر  از جمله زنجان، گیلان ، آذربایجان، سمنان، اصفهان، باختر در ارتباط است و در صورت وجود اشکال این مناطق می توانند کمک کننده باشند و این نشان دهنده اطمینان خوبی است که در ارتباط با تامین برق تهران خواهیم داشت.  
 
وی افزود: ما نرخ رشد 5 درصدی توان مورد نیاز و انرژی را نیاز داریم و دائما نیازمند افزایش ظرفیت برق و توسعه شبکه های انتقال و توزیع است.  
 
وی ادامه داد: از صد در صد برق توزیع شده در تهران 49 درصد مربوط به شبکه خانگی ، 24 درصد عمومی و 3 درصد کشاورزی، 10 درصد صنعتی است.  
 
وی در ادامه با اشاره به چالشهای موجود در این حوزه اظهار داشت: اولین مسئله تغییر کیفیت منابع آب سطحی و زیر زمینی است و همچنین افت روز افزون آب سفره های زیر زمینی بر اثر برداشت های بی رویه و تبعات اجتماعی زیست محیطی مرتبط با آن خواهد بود.  
 
وی افزود: از دیگر چالشهای پیش رو می توان به کاهش شدید حق آب های کشاورزی و آب خور رودخانه ها در طی سالیان گذشته به علت انتقال و مصرف آب شرب، دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه های واقع در محدوده های شهری و همچنین رشد نا متوازن شهری بر اثر فروش تراکم و به هم خوردن تعادل و کارایی شبکه های آب و برق و عدم ایجاد زیر ساختهای لازم و نیز مشکلات ناشی از ساخت و ساز در حریم خطوط هوایی انتقال اشاره کرد.  

* برق را جایگزین سوخت فسیلی کنیم  

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادات حل این موارد بیان داشت: از جمله پیشنهادات ما همکاری در جهت حذف سوخت های فسیلی و استفاده از برق و نصب سلولهای خورشیدی با مشارکت شهرداری که می تواند تاثیر بسیاری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.  
 
وی خاطر نشان کرد: الزام در پیش بینی نصب مولد های تولید پراکنده برق، انتقال خطوط برق به زیر زمین، همکاری در پیدا کردن مقررات ملی ساختمان و آئین نامه اجرایی مربوطه در خصوص آب و برق، تخصیص زمینهای مناسب با کاربری تجهیزات شهری در طرح جامع، ساخت و بهره گیری از کانالهای سرپوشیده مشترک، پهنه سازی شبکه فرسوده آب و برق در قالب طرحهای نوسازی بافت فرسوده شهرداری اشاره کرد.  
 
انتهای پیام /
برچسب ها: برق ، آب ، فاضلاب ، توزیع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.