سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوی تلفنی جو بایدن با نوری مالکی

جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا به منظور ابراز نگراني کشورش درباره تشديد خشونت‌هاي القاعده در عراق روز دوشنبه با نخست وزير و رئيس پارلمان اين کشور تلفني گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشيتدپرس ، در حالي که نوري مالکي نخست وزير عراق از ساکنان شهر فلوجه خواسته است براي جلوگيري از درگيريهاي مسلحانه ، شبه نظاميان القاعده را از اين شهر بيرون کنند ، جو بايدن از تلاش‌هاي دولت عراق در مقابله با شبه نظاميان حمايت و درباره پيامدهاي حملات تروريستي در اين کشور ابراز نگراني کرد. 

معاون رئيس جمهور آمريکا در اين گفتگوي تلفني همچنين به همکاري اخير ارتش عراق و نيروهاي قبيله‌اي در استان الانبار واقع در مرز سوريه اشاره کرد. 

کاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد نوري مالکي در گفتگو با جو بايدن بر اهميت همکاري نزديک با رهبران و گروه‌هاي سني به منظور منزوي ساختن گروه هاي افراطي تاکيد کرد. 

جو بايدن با اسامه النجيفي رئيس پارلمان عراق و منتقد سياست هاي دولت نوري مالکي نيز تلفني گفتگو کرد. 

دو طرف در اين گفتگوي تلفني شيوه‌هاي ادامه همکاري ميان گروه هاي سني و دولت شيعه عراق را بررسي کردند و اسامه النجيفي گفت به مبارزه با تروريسم پايبند است. 

گفتگوي تلفني بايدن با مقامات عراق نشان از اين واقعيت تلخ دارد که دو سال پس از عقب نشيني نيروهاي آمريکايي از عراق ، خشونت هاي مربوط به افراط گرايي مذهبي در اين کشور به اوج خود رسيده است. 

جي کارني سخنگوي کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام کرد چنين خشونت‌هايي در عراق حتي به هنگام حضور 150 هزار نيروي آمريکايي در عراق روي مي داد. 

وي افزود آمريکا مي تواند به دولت عراق کمک کند و تعداد بيشتري از موشک و هواپيماي شناسايي را در اختيار اين کشور قرار دهد اما دولت عراق بايد در پايان دادن به خشونت‌ها خود نقش اصلي را بر عهده داشته باشد. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.