سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار ماندگار، شهردار چشم انتظار

اینجا خراسان رضوی، احمدی نژاد همچنان رئیس جمهور است. خراسان رضوی در برزخ ماند.پرونده استاندار باز هم بسته نشد. با انتصاب استاندار قم تنها خراسان رضوی بدون استاندار است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اینجا خراسان رضوی، احمدی نژاد همچنان رئیس جمهور است. خراسان رضوی در برزخ ماند.پرونده استاندار باز هم بسته نشد. با انتصاب استاندار قم تنها خراسان رضوی بدون استاندار است.
به گزارش بولتن نیوز، عبارات بالا تنها برخی از تیترهایی بود که رسانه های مختلف در خصوص وضعیت خراسان رضوی در مدت اخیر به کار برده اند.


با انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور، مردم استان های مختلف دل به تغییر مدیران بستند تا شاید وضعیت بهتری داشته باشند. اما اینجا خراسان رضوی و همه چیز متفاوت است. در اینجا نه تنها تغییری در استانداری صورت نگرفته، بلکه ترکیب شورای شهر شهرداری مشهد هم به طیف دولت قبلی و جبهه پایداری نزدیک و نزدیک تر شده است. در نهایت هم صولت مرتضوی معاون سیاسی سابق وزیر کشور دولت احمدی نژاد شهرداری را به دست گرفت. مردم مشهدی که بالاترین رای را به دولت روحانی داده بودند، همچنان حس می کنند احمدی نژاد رئیس جمهور است و هیچگونه تغییری را در مدیران نمی بینند.
اما چرا پس از این همه مدت استاندار خراسان رضوی تنها استاندار ماندگار دولت قبلی است ؟ فروزان مهر تنها استانداری است که به کار خود ادامه می دهد و این مسئله هم البته دلایلی دارد که وی استاندار ماندگار لقب گرفته است.
دلیل اول؛ فروزان مهر بی حاشیه ترین استاندار دولت قبلی بود و هیچگونه حاشیه و مشکلی با مسئولین و بزرگان استان نداشته است و به نوعی همه را از خود راضی نگه داشته است.
دلیل دوم؛ استاندار فعلی از رابطه نیکی با آستان قدس رضوی و آیت الله طبسی برخوردار است. رحمانی فضلی هم قبل تعیین استاندارها گفته بود که ما نظرات نماینده ولی فقیه هر استان را در عزل و نصب ها لحاظ می کنیم.
دلیل سوم؛ گزینه جایگزینی وجود ندارد. هر چند وقت، نامی مطرح و در نهایت به فراموشی سپرده شد. سهرابی، شاملو و مظفری تنها سه تن از افرادی بودند که برای تصدی این پست به صورت جدی مطرح شدند ولی در نهایت هیچ انتصابی صورت نگرفت. به نظر می رسد هر گزینه ای که مطرح می شود عده ای به مخالفت بلند می شوند و این ماجرا آنقدر به جلو پیش رفته که به اینجا رسیده است. مجمع نمایندگان خراسان رضوی گزینه هایی را مدنظر داشته و نام انها را به وزارت کشور داده است. ولی ظاهرا دولت در انتخابش نظر این مجمع را هم لحاظ نمی کند.

افزایش فاصله دولت با استان
دولت به صورت رسمی اعلام کرده بود که مقصد سفر اول استانی رئیس جمهور خراسان رضوی و شهر مشهد است. این سفر قرار بود پس از ماه محرم انجام شود. اما چشم های مشهدی ها در انتظار ماند و هیچ گاه هواپیمای آقای رئیس جمهور به سمت مشهد بلند نشد. اوضاع بیشتر تغییر کرد. اعلام شد سفر اول استانی به مقصد گیلان است و حتی سفر دوم هم استان هرمزگان است. این یعنی اینکه تغییر در برنامه کاری رئیس جمهور رخ داده است و این تغییر قطعا با عدم تغییر استاندار مربوط است. شاید رئیس جمهور روحانی بخواهد زمانی به مشهد بیاید که استاندار خودش بر سر کار باشد تا بتواند با تعاملی بهتر فعالیت ها را پیش ببرد. نارضایتی نماینده های مشهد و استان در خصوص بودجه دولت و عدم توجه ویزه به خراسان رضوی در موضوعات مختلف هم می تواند دلیلی دیگر بر این فاصله باشد.

تضعییف استاندار فعلی
برخی رسانه ها و اشخاص در این مدت بر روی مسئله استانداری خراسان رضوی بسیار مانور داده اند تا آنجایی که هاشم بنی هاشمی نماینده مشهد در این زمینه لب به اعتراض گشود. بنی هاشمی اعلام کرد که برخی رسانه های خیلی به این موضوع می پردازند و اساسا پرداختن بیش از حد به این موضوع تضعییف استاندار فعلی را در پی دارد. استانداری که طبق وظیفه و به صورت قانونی به فعالیت خود ادامه می دهد. اما ضمن تایید سخن این نماینده مردم مشهد باید گفت که تغییر استاندار پس از تغییر دولت و گفتمان حاکم امری طبیعی است و طرح این مسئله به هرحال اجتناب ناپذیر است.

شهرداری چشم انتظار
گروهی که در حال حاضر در شورای شهر و شهرداری مشهد قدرت را در دست دارند، نیروهای مذهبی و فرهنگی هستند. نیروهای نزدیک به جبهه پایداری و دولت قبلی در این گروه به فراوانی به چشم می خورد. قطعا برخی از انتصاب های شهرداری مشهد از آینده استانداری خراسان رضوی تاثیر می گیرد. نیروهای حال حاضر استانداری از لحاظ فکری و شیوه مدیریتی با نیروهای شورای شهر و شهردای قرابت فکری و جناحی دارند. لذا طبیعی است که اگر رئیس جمهور استانداری اصلاح طلب مانند مهر علیزاده که برای مدتی مطرح شد یا مظفری نزدیک به نیروهای اصلاح طلب یا فردی نزدیک به این نفرات را برای استانداری معرفی کند، طبیعی است که نیروهای ارزشی حاضر در استانداری فعلی نیاز به پست جدید خواهند داشت و قطعا شهرداری مشهد با توجه به قرابت فکری خود با این دوستان، دوست دارد از توانایی های این افراد در شهرداری مشهد استفاده کنند. همان افرادی که به عنوان نیروهای استانداری در جلسه معارفه صولت مرتضوی در سالن همایش صبا مشهد حضور به هم رساندند. لذا طبیعی است که برخی از پست های مدیریتی شهرداری مشهد همچنان دستخوش تغییرات نشود تا آینده استانداری خراسان رضوی مشخص گردد.
در پایان لازم به ذکر است که مردم مشهد از تعلل رئیس جمهور در خصوص این استان ناراضی هستند و این مسئله را نوعی بی تفاوتی دولت به این استان معنا می کنند. شاید باید همچنان هم منتظر باشیم تا بر خلاف مردم استان و مشهد برخی از گروه ها شادی خود را از این بی تفاوتی دولت بیشتر آشکار کنند تا تکلیف کار مشخص شود. حداقل این مسئله هم می تواند این باشد که فروزان مهر اگر قرار است بماند رسما اعلام بشود تا تکلیف خیلی چیزها مشخص بشود.
بولتن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.