سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

نگاهی به گزارشی 150 صفحه‌ای وزارت دفاع امریکا و وعده‌های پوشالی برای پایان کشتار‌ها

وزارت دفاع امریکا طی گزارشی از امیدواری خود مبنی بر تغییر ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین و کاهش کشتار زنان و کودکان غیر نظامی توسط این نوع از هواپیماها طی 25 سال آینده خبر داد ولی چه امید عبثی!



به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع امریکا طی گزارشی 150 صفحه ای در خصوص تشریح انواع اهداف هوایی، زمینی و دریایی وسایل نقلیه، امید به بهبود عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین که یکی از ابزار اصلی این وزارت نیز محسوب می شود را قابل باور قلمداد نموده است.

داستان هواپیماهای بدون‌سرنشین برای همه مردم به ویژه زنان و کودکان پاکستانی و افغانستانی به کابوسی بی پایان بدل شده، این فن آوری نظامی که هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد به شدت توسط وزارت دفاع ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و تا کنون هزاران غیر نظامی را در خاور میانه، بی هیچ دلیلی به کشتن داده است.


بارها وزارت دفاع ایالات متحده امریکا از بهبود سنسورهای تشخیص، نصب دستگاه‌های پیشرفته، نصب انواع الگوریتم به منظور کاهش تلفات غیر نظامیان سخن به میان آورده بود، این در حالی است که به گزارش خبرگزاری راشیا تودی، تاکنون از این قبیل وعده ها بارها از سوی این وزارتخانه مطرح شده اما چیزی از تعداد قربانیان غیر نظامی این حملات کاسته نشده. 


*** ناقض حقوق بشر به کشتار کودکان بی گناه ادامه می‌دهد
در حال حاضر سازمان جاسوسی ایالات متحده امریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به موشکهای مرگبار، حداقل در پنج کشور عملیات دارد که افغانستان، پاکستان، سومالی، یمن و لیبی را شامل می‌شود.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، نمی توان تعداد کل تلفات را به صورت دقیق شمارش کرد، اما بر اساس تخمینها از سال 2004 تا 2013 بیش از 360 حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به پاکستان صورت گرفته که از میان تلفات بالغ بر سه هزار نفری آن نزدیک به هزار نفر غیر نظامی جان خود را بی هیچ گناهی از دست داده اند، آنچه که ذهن هر انسانی را مشغول می سازد اینکه، این کشور مدعی حقوق بشر تنها 176 کودک را به دلیل خواسته های غیر منطقی، غیر انسانی و ناقض حقوق بین الملل و بشری خود قربانی کرده است.


وزیر کشور پاکستان نیز اعلام کرده است که حدود 80 درصد از کشته های ناشی از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در کشورش شهروندان عادی بوده اند. تنها در طول ده روز اول سال 2013، 40 پاکستانی توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شدند که حداقل 11 نفر از آنها غیر نظامی  بوده اند. اما شورای روابط خارجی آمریکا در سایت خود (cfr) طی گزارشی تلاش کرده است تا آمار تلفات غیر نظامیان از هزاران حمله هواپیماهای بدون سرنشین را در منطقه خاورمیانه  کم جلوه دهد. ایالات متحده امریکا از این طریق به صورتی هدفدار قصد گمراه کردن مردم آمریکا را دارد.

به علت حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق درون پاکستان سازمان های بسیاری از وانشگتن انتقاد کرده اند از جمله؛ سازمان عفو بین الملل، مدافعان حقوق بشر، سازمان ملل، شورای حقوق بشر با صدور قطعنامه، شورای حقوق بشر سازمان ملل.

همچنین مقامات سازمان ملل نیز خواستار توضیح دولت آمریکا درباره مشروعیت این اقدامات شده اند. سیاست مداران اروپایی هم نسبت به تعرض به نظم و ثبات جهانی در صورت ادامه بکارگیری هواپیماهای بدون سرنیشن توسط آمریکا هشدا دادند.


 
این آمار تنها مربوط به پاکستان بود، حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا و قربانیان غیر نظامی اش به پاکستان ختم نشده و دامان غیر نظامیان یمن را نیز گرفته است. در یمن نیز بین سال 2002 تا 2013 بیش از 50 حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی صورت گرفته و از میان تعداد تقریبی 374 تا 1112 نفر، نزدیک به 180 نفر غیر نظامی و 37 کودک جان خود را از دست داده‌اند.


تمام این کودکان به دستور مستقیم رئیس جمهور امریکا جان خود را از دست می دهند. شکی بر عمدی بودن این دست از کشتارها باقی نمی ماند، پس از دستور ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا، فرمانده کل نیروهای نظامی با برنامه ریزی ادامه کشتار را تصویب می کند و سازمان جاسوسی این کشور انجام عملیات را بر عهده می گیرد.

شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی در ژانویه سال 2013 تعداد حملات هوایی آمریکا و تلفات ناشی از حملات پهپادها بین سال‌های 2004 تا 2012 را منتشر کرد که می‌گوید در این دوره زمانی، 411 حمله پهپادی در پاکستان، یمن و سومالی صورت گرفت که تلفات ناشی از آن حملات، 3430 نفر بوده و از این میان 401 نفر غیرنظامی بوده‌اند. اما میزان دقیق حملات پهپادی و تلفات آن به سختی قابل ارزیابی است؛ چرا که اطلاعات رسمی در این باره ناقص است.

به گزارش ایندیپندنت، ایالات متحده توجیه خوبی برای استفاده از این سلاح دارد و آن اینکه بدون اینکه تلفاتی متحمل شود، هدفهای خود را نابود می سازد، اما در خصوص اینکه چه توجیهی می تواند برای کشتار گسترده غیر نظامیان داشته باشد سخنی به میان نیاورده است.

گزارش از مغانی


منابع:
http://rt.com/usa/drones-own-decisions-soon-156/
http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/29/drones-us-military
 http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/mod-tightens-security-at-american-spy-bases-linked-to-drone-strikes-9030864.html


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.