سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طهماسب صلح‌جو:

جشن منتقدان و نویسندگان جدی‌ترین جشن سینمایی است

جشنی که انجمن منتقدان و نویسندگان در این سال‌ها برگزار کرده به خاطر این‌که از زاویه نگاه کاملاً‌ فرهنگی به فیلم پرداخته می‌شود، جدی‌ترین جشن سینمایی کشور است.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست مطبوعاتی هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی که در تالار سیف‌الله داد خانه سینما با حضور طهماسب صلح‌جو ، کیوان کثیریان، علی علائی، دبیر هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان و سحر عصرآزاد دبیر سومین جشنواره مطبوعات سینمایی صبح امروز برگزار شد.



در ابتدای مراسم "طهماسب صلح‌جو" منتقد سینما، گفت: سینما در وجه فرهنگی مدیون قلم خبرنگاران است. در هر جایگاه و مقام روزنامه‌نگاری که باشید آن چه که شما می‌نویسید سینما رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: سینما به عنوان یک پدیده ارزش و جایگاه خود را اثبات کرده است.

صلح‌جو افزود: جشنی که انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در این سال‌ها برگزار می‌کند جدی‌ترین جشن سینمایی کشور است به خاطر اینکه از زاویه نگاه کاملاً فرهنگی به فیلم پرداخته می‌شود و مناسبات دیگر در حاشیه قرار می‌گیرند.

این منتقد سینمایی اظهارداشت: دوستان ما این جشن را و حتی خود این صنف این مراسم را جدی‌تر بگیرند این کاری که با نوشتن خبرنگار بازتاب می‌ گیرد.

علائی گفت: این جشن رسماً امروز کلید می‌خورد برگزاری جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران چهارشنبه 25 دی ماه ساعت 17 در تالار ایوان شمس خواهد بود.

دبیر این جشن ادامه داد: این مراسم شامل اهدای جوایز به برگزیدگان سی‌‌ویکمین جشنواره فیلم فجر و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی خواهد بود.

وی اظهار داشت: سال‌های سختی گذشته و امسال گشایش‌هایی انجام شده است از دو نهاد  سازمان سینمایی که در راس آن حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی است و موسسه تصویر شهر سید هادی منبتی بابت در اختیار گذاشتن سالن ایوان شمس تشکر می‌کنم.

کثیریان نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان گفت: اگر این جشن با تأخیر برگزار می‌شود بخاطر تعطیلی خانه سینما بود. بعد از برگزاری این جشن، فراخوان جشن بعدی را اعلام می‌کنیم.
 
علایی دبیر جشن منتقدان و نویسندگان اظهار داشت: از محمد رسول صادقی که همکاری لازم برای برگزاری این جشن داشت تشکر می‌کنم. وی ضمن اشاره به این نکته که "کامران ملکی" یکی از کمیته سه نفره جشن منقدان و نویسندگان جای وی در این مراسم خالی است، افزود: از آنجایی که سال گذشته شیوه رای گیری درخصوص جشنواره فیلم فجر، هیئت داوران تغییر یافته و شبیه آکادمیک اجرا کردیم، که سال گذشته نمونه آن را شاهد بودیم.
 
علایی افزود: تا 48 ساعت قبل از جمع بندی نهایی آرا را می‌پذیریم. سال گذشته 88 منتقد و نویسنده فعال رای دادند، اما امسال از این مرز می‌گذریم. روزهای پایانی هفته به خروجی آرا می‌رسیم واین آرا قابل رصد خواهد بود.
 
دبیر هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان گفت: نرم افزاری طراحی کردیم که آراء آکادمیک را در یک جدول جدا مرتب می‌کند.
 
هیچ کس در آن نمی‌تواند دخل و تصرفی کند چون ما به اصالت آرا تعصب داریم و آرا دقیق شمارش می‌شود.
 
علایی تصریح کرد: رشته‌ها در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین تهیه کننده، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین نقش مکمل زن، بهترین موسیقی متن، فیلمبرداری و تدوین خواهد بود و یک جایزه هم به خلاقیت و نوآوری‌ که مربوط به فیلم اولی‌ها می‌شود.
 
وی اظهار داشت: در بخش جدایی جایزه به استفاده خلاقانه از دست آوردهای فنی اهدا می‌شود.
 
علایی افزود: کاندیدها 21 دی ماه اعلام می‌شود.
 
در ادامه مراسم عصر آزاد دبیر سومین جشنواره مطبوعات سینمای ایران گفت: فراخوان این جشنواره را ما در سال 1390 منتشر کردیم و این آثار مربوط به سال 89 است که در رسانه نوشتاری و مجازی منتشر شده است.
 
وی اظهار داشت: این جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود، که در بخش اصلی در 6 رشته نقد، گفتگو، گزارش، یادداشت، ترجمه و مقالات تحلیلی است. و در بخش جنبی، به بهترین نشریه دانشجویی، گفتگوی تلویزیونی، کاریکاتور، طنز آثاری به دست ما رسیده بود. در بعضی بخش‌ها تعداد آثار زیاد بود اما در بعضی بخش‌ها همچون نشریه دانشجویی اثری نداشتیم.
 
عصر آزاد افزود: افراد جوان در کنار افراد حرفه‌ای و پیشکسوت این جشنواره را جدی گرفتند، در کنار این 10 رشته تقدیری از رسانه‌های نوشتاری، شنیداری یا در عرصه مجازی مستند با نظر کمیته شورای مرکزی از آنها تقدیر می‌کنیم.
 
دبیر جشنواره مطبوعاتی تصریح کرد: در بخش ویژه‌ای از 2 نفر فعالان عرصه رسانه تقدیر می‌کنیم، حسین گیتی و پرتو مهتدی جزء فعالان عرصه رسانه هستند.
 
عصر آزاد درخصوص داوران و شیوه داوری گفت: از اساتید و پیشکسوتان بدون هیچ پیش شرطی داوری آثار را قبول کردند.
 
فریدون صدیقی، احمد توکلی، پرتو مهتدی، طهماسب صلح جو و حسین معززی نیا جزء داوران این جشنواره هستند.
 
وی ادامه داد: برای اینکه آثار منصفانه داوری شود، از همه آثار قبل از اینکه به داوران تحویل بدهیم، کپی گرفته شد و اسم نویسنده و یا لوگو رسانه را از بین برایم که آثار بدون هیچ پیش زمینه‌ای از آن فرد و رسانه داوری شود.
 
عصر آزاد افزود: کدهایی به آثار دادیم تا در جلسه مشترک داوران نظرات خود را اعلام و کدهایی که بیشترین نظر را دارد انتخاب شوند.
 
دبیر سومین جشنواره مطبوعاتی ضمن اشاره به این نکته که سعی کردیم قضاوت‌ها منصفانه انجام شود.
 
گفت: فراخوان چهارمین جشنواره مطبوعات بزودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
 
در ادامه مراسم علایی دبیر هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بیان کرد: در این جشن از یک فیلمساز و یک منتقد پیشکسوت تقدیر خواهیم داشت و بزرگداشتی را برای آنها برگزار خواهیم کرد. که اسامی آنها را بعدا اعلام می‌کنم.
 
وی گفت: سال گذشته 2 یا 3 نفر از اهالی سینما درخصوص مخدوش بدون آرا صحبت کردند و دلایل سطحی داشتند.
 
همه کسانی که تمایل به رای دادن دارند، آراء آنها شمرده می‌شود.
 
کسانی که هنوز برای رای دادن شرکت کردند تا پایان روز چهارشنبه 18 دی ماه فرصت دارند که آراء خود را از طریق وب سایت این انجمن ارسال کنند.
 
علایی اظهار داشت: مطالب دوره بعدی مربوط به سال 90 و 91 خواهد بود که فراخوان آن را اعلام می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: طبق آیین نامه مجاز بودیم با توجه به نزدیک بودن آرا نفراتی که آرا آنها به نفر اول نزدیک بود را انتخاب کنیم که ارزش کاری آنها نادیده گرفته نشود و به نفرات دوم دیپلم افتخار بدهیم.
 
علایی ادامه داد: در بعضی از رشته‌ها تندیس و دیپلم افتخار و بعضی دیگر فقط دیپلم افتخار می‌دهیم، بخاطر اینکه کیفیت کارهای آنها بالا بوده و با اختلاف جزیی آرای آنها با هم اختلاف داشته است.
 
عصر آزاد دبیر جشنواره مطبوعات گفت: بخاطر شرایطی که پیش آمد جشنواره مطبوعات سینمای ایران را با جشن منتقدان با هم برگزار می‌کنیم اما در جشنواره‌های بعدی مستقل برگزار خواهد شد.
 

انتهای پیام/ اس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.