سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/اجرای طرح توسعه شرق و غرب کشور:

ظرفیتی پنهان برای توسعه درکردستان

شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور سال 89 با استناد به اصل 138 قانون اساسی، طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه ای در مناطق غرب و شرق کشور را تصویب و ابلاغ کرد اما این طرح همچنان در قالب مصوبه باقی مانده و اجرا نشده است.

 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبر نگاران سنندج،،  قلمرو جغرافیایی این طرح در استان های منطقه غرب کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و در شرق کشور شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است که می تواند راهکاری بسیار مناسب برای توسعه استانهای کمتر برخوردار باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به اینکه این طرح با هدف توسعه مناطق نابرخوردار 9 استان کشور در دوازدهم دی سال 89 به وزارتخانه های ذیربط از جمله وزارت کشور، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و بانک مرکزی ابلاغ شده است، گفت: پس از گذشت سه سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کوچکترین گامی برای اجرای هیچ یک از بندهای آن برداشته نشده است.

کریمیان گفت: در بند «ج» نیز به بانک های 9 استان مشمول این طرح اختیار داده شده است که بررسی، تصویب و پرداخت تسهیلات را تا سقف 100 میلیارد ریال و 10میلیون دلار انجام دهند که این بند نیز تا کنون اجرایی نشده است.

با توجه به ظرفیت های استان کردستان در حوزه تجارت خارجی به ویژه در شهرستان های مرزی استان، در صورت داشتن برنامه ریزی مدون و سیاست گذاری درست می توان در منطقه اقدامات بهتری را در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد که در نتیجه این مهم هم از آمار بیکاری کاسته می شود و هم زمینه برای رشد و توسعه بیشتر کردستان فراهم می شود.

حضور پررنگ تر شورای توسعه و امنیت پایدار غرب و شرق کشور در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها برای استان کردستان و سایر مناطق شرقی و غربی کشور ضروری است و باید از تمام ظرفیت های ایجاد شده در چارچوب قانون برای کمک به مردم بهره برداری شود.

استان کردستان ظرفیت ها و استعدادهای بسیار خوبی در حوزه های مختلف در اختیار دارد که متاسفانه تاکنون بهره برداری از این ظرفیت های نادیده گرفته شده است و انتظار می رود که در آینده نزدیک در این بخشها شاهد فعالیت ها و اقدامات بهتری باشیم. /س
انتهای خبر/
برچسب ها: راهکار ، کمسیون ، نظارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.