سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذربایجان‌غربی/

افزایش سطح کشت گندم پاییزه در آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: برنامه‌ی عملیاتی پنج ساله طرح خودکفایی گندم استان تدوین شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، "مقصود قربانی" با اشاره به تشکیل کار‌گروه تخصصی ویژه‌ی گندم برای طراحی برنامه عملیاتی طرح خودکفایی این محصول در استان افزود: دستیابی به عملکرد مدنظر در مزارع آبی و دیم، با ارتقاء بهره وری، رعایت تناوب زراعی بدون افزایش سطوح کشت با در نظر گرفتن منابع آبی از الزامات و ضرورت‌های تدوین این طرح است.

وی اظهار کرد: بر اساس این طرح، با توجه به عملکرد متوسط پنج ساله گندم آبی استان، باید برای تحقق افزایش 72 و 37 درصدی عملکرد گندم در استان، میزان عملکرد گندم آبی از سه هزار و 104 کیلوگرم در هکتار فعلی به چهار هزار و 800 کیلوگرم در هکتار و میزان تولید گندم دیم از یک هزار و 17 کیلوگرم در هکتار فعلی به یک هزار و 350 کیلو گرم در هکتار افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد اراضی زراعی استان زیر کشت گندم آبی و دیم می رود، گفت: سطح زیر کشت گندم پاییزه استان در سال جاری در گندم دیم با پنج درصد رشد در سطح 272 هزار هکتار و گندم آبی با هفت درصد رشد در سطحی نزدیک به 100هزار هکتار جلوتر از برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی همچنین اضافه کرد: با عملیاتی شدن این طرح که از سال زراعی 93-92 اجرا و در پایان سال زراعی 97- 96 به مرحله پایانی خواهد رسید، میزان تولید گندم استان از 640 هزار تن موجود به میزان 836 هزار تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه یک خط اعتباری ویژه 285 میلیارد ریالی برای تجهیز و توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان درنظر گرفته شده است، گفت: کشاورزان می توانند برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی مورد نیاز خود از طریق شعب بانک‌های کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها جهت دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

"قربانی"، افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب ماه‌های اخیر کشت پاییزه گندم در وضعیت خوبی قرار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده بذور ارقام اصلاح شده نیز پس از فرآوری و بوجاری شدن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با معرفی و توسعه کشت ارقام جدید گندم از جمله زرین، شهریار، الوند، سایسون، پیشگام، میهن، زارع و هما، در طی برنامه پنج ساله تلاش خواهیم کرد تا تولید این ارقام بذور اصلاح شده را از میزان 12 هزار تن فعلی به 17 هزارو 50 تن برسانیم.

وی یاد آورشد: برای اجرایی شدن این مهم باید تعداد 244 هزار نفر از بهره برداران طی 14 دوره آموزشی و تعداد 12 هزار نفر از کارکنان در این خصوص دوره‌ها و آموزش‌های لازم را بگذرانند.

"قربانی" با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها به عنوان یکی از بازوان اصلی سازمان در جهت افزایش راندمان تولید و توسعه بخش کشاورزی استان هستند، افزود: در جهت ساماندهی کودهای ریز مغذی و غیر یارانه‌ای موجود ‌باید با آگاه‌سازی کشاورزان عزیر بر اساس آزمون خاک برای استفاده از کودهای شیمیایی اقدام شود.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: ارومیه ، گندم ، پاییزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.