سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

"فردوس" در میان کویر

روستایی که این روزها به برکت کمک رسانی دولت از سختی ها رهایی یافته ، فردوس می باشد که درواقع تبدیل به فردوسی در دل کویر شده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، مردم روستاي فردوس با 150خانوار جمعيت به دليل خشكساليهاي پي در پي در مناطق عشايري 13سال پيش به اين منطقه مهاجرت کردند و با ساکن شدن درحاشیه روستای عباس آباد سردار، خانه هايي از شاخ وبرگ درختان ساختند و زندگي خود را در این منطقه آغاز کردند .

خانه های از جنس چوب و برگ به اصطلاح" کپر "می گویند خانه که نمی توان گفت ، وزش باد شدید و یا یک سهل انگاری کوچک همین سقف را هم می گیرد سرما و گرما که جای خود دارد .

ساخت و ساز های دولتی شروع شد

کم کم کمک های دولت در این منطقه از آن کپر های نامقاوم خانه هایی ساخت از جنس استحکام ، حالا اگر هوا گرم باشد و یا سرد مهم نیست سرپناه محکم مردم این منطقه به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی پابرجاست .

رضا دستيار حقيقي یک از اهالی این روستا گفت : با خشك شدن چشمه سارها در مناطق عشايري ومشکلات زیادی که در این مناطق برای ما به وجود آمد به اين منطقه كوچ کردیم .

مریم دستيافته نظری افزود : واقعا زندگي اسفبار وسختي در اين خانه هاي کپری داشتيم وبا وحشت آتش سوزي ويا باد وطوفانهای شدید ، نه آب و نه برق با نگرانی زندگي مي کردیم .

رضا گرگندي گفت : به کمک نظام مقدس جمهوری اسلامی رویاها وآرزوهای ما تحقق یافت وبه منازلی مستحکم وزیبا دست یافتیم اكنون این روستا تبديل به بهشت شده حالا علاوه بر منزل ، مسجد ، مدرسه و برق هم داریم .

احمد حقيقي مي گويد: اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی به ما كمك نمي كرد چنين خانه هاي مستحكمي نداشتيم .

به زودی آب این روستا تامین می شود

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ريگان گفت : ريگان شهرستان نوپايی است ومشكلات خاص خود را دارد اما با تلاشهاي نظام مقدس جمهوری اسلامی گرد وغبار محروميت از چهره روستاهاي اين شهرستان در حال زدودن است.

محمد صادق داد الله پور به تلاشهاي صورت گرفته توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت :تا کنون 80واحد مسکونی مقاوم در قالب طرح اسکان عشایر در این منطقه ساخته و تعدادی در حال ساخت است.

وي تصریح کرد : آبرساني به اين روستا با حفر كانال ها ولوله گذاري به طول 10کیلومتر ومخزن 500متر مکعبی با 550میلیون تومان اعتبار به همراه ایستگاه پمپازآغاز می شود .

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ريگان خاطرنشان کرد :اداره آموزش وپرورش عشايري شرق استان يك مدرسه در اين روستا ساخته و يك باب مسجد توسط دفتر آيت الله سيستاني وكمك های مردمی در اين منطقه احداث شده است .

وي با اشاره به اینکه مردم این روستا به دلیل خشکسالی دامهای خود را از دست داده اند افزود : 8حلقه چاه در اين روستا احداث واكنون تعدادی از این اهالی در حال كشاورزي در این منطقه هستند .

فردوس در 7کیلومتری از مرکز ریگان در یکی از شهرستانهای شرقی استان کرمان قرار دارد./س

گزارش از: موسی ملائیان

برچسب ها: فردوس ، کویر ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.