سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محققان پژوهشگاه رويان محقق شد

دستیابی به فناوری کشت غضروف به كمك "سلول‌هاي بنيادي"

4 دستاورد جديد از سوي محققان پژوهشگاه رويان در زمينه هاي ترميم استخوان سازي ، غضروف و درمان بيماري هاي كليوي رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، امروز در پژوهشگاه رویان، پژوهشگران این مرکز دستاوردهای خود را رونمایی کردند. محققان این پژوهشکده چند وقتی است که موفق به درمان آرتروز از سلولهای بنیادی شده‌اند اما در این میان برای تکمیل فعالیت‌هایشان به یک ماده نیاز پیدا می‌کنند که این ماده تنها در انحصار آمریکایی‌ها بوده است و زمانی که درخواستی از کشور ما به آمریکا برای در اختیار قرار دادن این ماده داده می‌شود تا درمان بیماری آرتروز در کشور ادامه پیدا کند، این ماده را به ایران نمی‌دهند، اما محققان جوان و خوش فکر پژوهشکده‌ی رویان از این تحریم به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند و با یک اعتماد به نفس بالا و اراده‌ای پولادین، این ماده را تولید می‌کنند و حالا با دستیابی به این ماده، درمان آرتروز از راه سلولهای بنیادین را چند وقتی است که آغاز کرده‌اند. روشی که تنها چند کشور معدود در دنیا به آن دست پیدا کرده است. 
 
اقدمی رئیس مرکز سلول درمانی رویان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مشکلاتی که درباره‌ی ورود این ماده پرارزش به کشور وجود داشت این بود که باعث توقف کار در درمان بیماری آرتروز از راه سلولهای بنیادی بود. 
 
 
وی در ادامه افزود: ما از یک طرف بیمارانی را داشتیم که هر لحظه نیاز به درمان آرتروز داشتند و از طرفی هم فشار خارجی باعث شده بود تا ماده‌ی ایجاد فضای کشت داروهای  این بیماری به کشور ما وارد نشود. 
 
وثوق، معاون پژوهشگاه رویان در ادامه‌ی این گفتگو اظهار داشت: خوش بختانه محققان ما تلاش کردند تا جایگزین مناسبتری برای فضای کشف ایجاد بکنند و توانستند با تحقیقات و مطالعات به عمل آمده  از نمونه فرد بیمار، محیط کشت خوبی را آماده کنند و سلولهای بنیادین مزان شیمی را در آن محیط کشت بدهد. 
 
 
وی همچنین ادامه داد: برای هر نفر در درمان آرتروز زانو خروج ارز از کشور600 دلار بود که امروز علاوه بر کاهش این نرخ از این راه می‌توان تقریبا سه بیمار را در روز مداوا کرد. 
 
كشت غضروف روشي جديد براي آرتروز شديد

اما دستاوردهای دیگر پژوهشکده‌ی رویان، برخی افراد که فعالیت شدید دارند و یا افرادی که در حوادث و یا فعالیتهای ورزشی قطعه‌ای از غضروفشان را از دست می‌دهند، این موضوع باعث آرتروز شدید در آنها می‌شود یعنی امکان دارد با این وضعیت یک جوان 30 ساله نیز باعث آرتروز شدید شود اما اکنون محققان رویان از روش جدیدی برای درمان این نوع افراد هم بهره‌ گرفته‌اند. 
 
در این روش بخشی از غضروف از محل گرفته می‌شود و در محیط کشت، کشت داده و دوباره به همان محل بازگردانده می‌شود که اصطلاحا با روش aci معروف است. 
 
عمادالدین، متخصص ارتوپدی در ادامه‌ی گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این روش در آلمان و سوئد به صورت روتین انجام می‌شود و در حدود دو سال پیش قرار بود آلمانی‌ها غضروف محل درمان را کشت دهند که برای ما حدود 14 میلیون تومان هزینه در پی داشت. 
 
اقدمی در ادامه‌ی مصاحبه گفت: اقدام بسیار مهم دیگر در بخش تعویض مفصل صورت گرفته که یکی از جراحی‌های مهم به شمار می‌رود و پس از آن بیمار با درد رو به رو خواهد بود. 
 
در این بیمارها با جدا کردن ماده‌ای از مغز استخوان باعث کمتر کردن درد بیمار در عمل جراحی و همچنین بهبود غضروف درآن ناحیه شده است. 
 
ترميم استخوان با استفاده از گرفت زنده بيمار 

اما دستاورد دیگر که به آن اشاره خواهد شد، دستاوردی است که پژوهشگران رویان پنج سال روی آن کار کرده‌اند و آن هم مربوط به افرادی است که استخوان آنها جوش نمی‌خورد و یا درحادثه‌ای  به شدت به استخوان آنها آسیب رسیده است، در این حال که به استخوان ممکن است دسترسی وجود نداشته باشد، جراح یا مجبور به استفاده از گرفت استخوان لگن جهت جایگزینی استخوان آسیب دیده است که در برخی موارد کار جراح را سخت می‌کند و یا باید از گرفت مصنوعی استفاده شود حالا محققان پژوهشکده رویان در روشی بی‌نظیر، گرفت مصنوعی را به سلولهای بنیادی خود فرد مسلح کرده‌اند یعنی برای یک فرد از گرفت خود فرد استفاده می‌شود که همین موضوع باعث درمان بهتر شدن فرد می‌شود و می‌تواند در فعالیتهای روزانه فرد کمک به سزایی کند. 
 
محسن عمادالدین متخصص ارتوپد در ادامه  گفت: من این موضوع را دو سال پیش در سایتی در اسپانیا دیدم که گفته بودند برای اولین بار این کار شده در حالی که سه سال قبل در رویان با عکس میکروسکوپی مربوطه این کار انجام شده بود. 
 
وی در ادامه افزود: در پژوهشگاه رویان این عمل بدون جراحی و با سوزن انجام می‌شود به این صورت که به وسیله‌ی سوزن مغز استخوان را گرفته و از بن بانک استخوانهای اهدایی را می‌گیریم و مزانشیم را با استخوان آغشته‌ می‌کنیم روی استخوان و برای روز عمل می‌توان به پزشک و از همه مهمتر به بیمار این هدیه را بدهیم و بگوییم که این گرفت که در بدن شما به کار می‌رود، گرفت مسلح شده است! این کار قدرت جوش خوردگی در استخوان را چند برابر می‌کند. 

درمان بيماري هاي كليوي به كمك سلوت هاي بنيادي محقق شد

گورابی رئیس پژوهشکده رویان گفت: ما در همین راستا توانستیم با تحقیقات بر روی سلولهای بنیادی و بیماریهای کلیوی موفق به درمان بیماریهای کلیوی بشویم که هم‌اکنون که دو سال از این تحقیقات گذشته است.

 آن پژوهش‌ها امروز به بار نشسته‌اند  و نباید فراموش کنیم که موفقیتهای که پژوهشگاه رویان امروز به ان دست پیدا کرده است توسط مرحوم دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی است روحش شاد. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۶ دی ۱۴۰۲
باسلام به همگی...من ورزشکار بودم و بعد از مدتی لگنم درد گرفت ...سر استخوان ران و حفره لگن...بیشتر پای راستم بود...دو سال پیش تزریق سلول بنیادی انجام دادم ...بعد یکسال هیچ پاسخی مثبتی دریافت نکردم...مجبور به تعویض مفصل لگن راست شدم و پای چپم نیز که در زمان تزریق وصعیت بدی نداشت،الان شروع به درد کردن نموده....من به شخصه اثر مثبتی از تزریق سلول بنیادی در لگن دریافت نکردم...محض اطلاع شما پیام گذاشتم...بنده یک مرد ۴۷ ساله هستم..
دژبرار
۰۳:۱۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
هزینه سلول درمانی برای هرزانو چقدراست
مرادی شمس
۲۳:۳۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام ببخشید مادرمن حدود50سالشه ارتروزشدیدزانوداره باروش سلولهای بنیادی درمان میشه؟چطوری باید وقت بگیریم و اینکه هزینه اش تقریبا چقدره؟
جلال اصولی
۱۵:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام همسرم ۲۸ ساله که دررفتگی مادر زادی داشته .ودر سن ۱۰ سالگی عمل رو انجام داده است وبعداز گذشت زمان دوباره لنگ زدن ودرد خفیفی دارد .
به دکتر مراجعه کرده وگفته شوده که در سن ۳۰ یا۴۰ سالگی باید تعویض لگن بشه وحالا برای این عمل استرس واضطراب دارد .خواستم بدونم آیا تعویض درمان دیگری هست.
علی اصغر
۱۱:۱۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
درود
پدرم ۶۵ سال دارد و آرتوز زانو دارد اگر با کشت غضروف نتیجه میگیرد لطفا اطلاع دهید.
با تشکر
Delaram
۰۰:۴۶ ۲۴ تير ۱۳۹۷
سلام ... عرض خسته نباشید...میخواستم در مورد مشکل یکی از عضای خانوادم بپرسم...این عزیز دچار سایدگی لگن و کوتاهیی یکی از پاها و از بین رفتن مفصله لگن شده .‌..امکانه استفاده از سلول بنیادی هست؟ لطفا جوای بدینننن...ممنون.
رحیم بشیری
۱۰:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
با سلام من جند سالی است که دچار ساییدگی راتو هستم همچنین همسرم آرتروز مفصل لگن دارد لطفا در مورد درمان با سلولهای بنیادی و هزینه مربوطه چگونگی مراجعه راهنمایی بفرمایید.
اردشیر سلحشوری
۱۰:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام بهمن 96 دچار آسیب شدید غضروف زانوی چپم شدم که متاسفانه نزد جراح ارتوپد دکتر پژنگ رفتم و ازروی ام آر آی تشخیص ندادن وزانو گچ گرفتن بعد یکماه نزد دکتر رفتم که بعد گرفتن سی تی اسکن عمل پیوند غضروف با روش ترمیم از استخوان زانو خودم انجام شد والان دوماه بعد عمل عکس گرفتم گفتن غضروف جوش خورده و فرستادن فیزیو تراپی در حال حاضر زانو خم نمیشود ورم هم دارد آیا فیزیو تراپی کمک به خم نمودن زانو میکند و جواب دهی این نوع عملها چطور است اقدام درمانی بهترکدامه که بنده انجام دهم اگر راهنمایی ام کنید ممنون میشوم باتشکر
اردشیر سلحشوری
۱۰:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام بهمن 96 دچار آسیب شدید غضروف زانوی چپم شدم که متاسفانه نزد جراح ارتوپد دکتر پژنگ رفتم و ازروی ام آر آی تشخیص ندادن وزانو گچ گرفتن بعد یکماه نزد دکتر موسوی رفتم که بعد گرفتن سی تی اسکن عمل پیوند غضروف با روش ترمیم از استخوان زانو خودم انجام شد والان دوماه بعد عمل عکس گرفتم گفتن غضروف جوش خورده و فرستادن فیزیو تراپی در حال حاضر زانو خم نمیشود ورم هم دارد آیا فیزیو تراپی کمک به خم نمودن زانو میکند و جواب دهی این نوع عملها چطور است اقدام درمانی بهترکدامه که بنده انجام دهم اگر راهنمایی ام کنید ممنون میشوم باتشکر
تقی باغبان نژاد
۱۲:۲۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
باسلام
لطفا توضیح بدید بیمارانی که شهرستان هستند برای درمان باید چه مراحلی طی کنند و اگر امکان مشاوره هست از چه راهی باید اقدام کرد که بیمار قبل از اینکه بیاد تهران و سرگردان بشه بدونه که هزینه درمان حدودا چقدره و مراحل درمان چقدر طول میکشه باید چه کارایی انجام بده و کجا مراجعه کنه.متشکرم
عبدالرضا
۲۲:۰۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
با درود و احترام .در مورد هزینه دوتا زانو و ایا پوشش بیمه هدر بر گیرنده است ازا چقدر میشه لطفا جواب بدین.بشدت به این عمل نیاز دارم.
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام.من 30سالمه و ارتروز فکر دارم آیا میشود غضروف و مفصل فک را هم با این روش درست کرد.ممنون.منتظر هستم خیلی درد میکشم سه ساله درد دارم
منصور مزارعی
۲۱:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
با سلام من 40سالمه که به تازگی دچار ساییدگی غضروف زانو شده ام ایا در حال حاضر امکان کاشت غضروف وجود دارد امکان هست شماره تلفنی در این مورد در اختیار ما قرار داده شود با تشکر
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
سلام...
آیا با کمک سلولهای بنیادین غضروف بینی هم کشت می شه تو موسسه...به کجا باید مراجعه کرد...؟؟؟؟چجوری باید اقدام کنیم....ممنون میشم از پاسختون....
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام ۲۷سال دارم حدود پنج سال پیش تصادف کردم آیا به جای تعویض مفصل لگن راهی دارم که مفصل تعویض نشه
شادکام
۲۱:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
سلام غضروف لگن پای راستم از۱۰سالگی خراب شده الان ۴۶سالم ایا با سلول درمانی میشه درمان کرد
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۴
با سلام خانمی30 ساله هستم از آرتروز شدید زانو رنج میبرم آیا امکان کشت غضروف برای من وجود دارد
ardy
۱۸:۵۱ ۲۳ تير ۱۳۹۴
با سلام
اگه ممکنه بمن بگید میشه غوضروف بینی پرورش بدید
بینیم خیلی انحراف داره میخوام کامل عوض بشه.
از توجهتون ممنونم.منتظر پاسختون هستم.
سپیده حاتمی
۱۱:۰۰ ۰۴ تير ۱۳۹۴
باسلام وخسته نباشید.34سال دارم و در 10سالگی بر اثر عفونت حاد لگن مفصل لگنم از بین رفته و مفصل من فیوژن شده است.حال با دستاوردهای جدید آیا امکان کشت بافت غضروف لگن و پیوند آن برایم وجود دارد؟ باتشکر فراوان.
بیمار
۱۱:۲۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
باسلام وخسته نباشی میشه از روش کشت غضروف برای افزایش قدهم استفاده کرد؟چون استخوان از غضروف ساخته میشه!
مجیدابراهیمی پور
۰۸:۴۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
باسلام وتشکر اززحمات تمامی دست اندرکاران .خواهشمندم برای درمان آرتروز گردن اینجانب راهنمایی ومساعدت بفرمایید.
آرام
۰۰:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۲
ba arze salam va khaste nabashid ,pedare man 46 saleshune va dochare paregie miniske zanu va hamchenin dochare sayedegie kashkake zanu shodean.mikhastam az shoma adres va shomare telefoni ke betone be ma komak kone ta in moshkel hal beshe va az dard keshidane pedaram kam bokone va beshe az kasi moshavere begiram ro az shoma begiram
az lotfetun mamnunam
عباس بابوته
۱۹:۵۰ ۱۶ دی ۱۳۹۲
ضمن ابراز خرسندی و عرض سلام و خداقوت خدمت همه همکاران پژوهشگاه رویان ؛برای ترمیم غضروف های زانو ( درمان آرتروز شدید زانو) در پژوهشگاه رویان آیا محدودیت سن هم وجود دارد؟ مثلاً برای مادرم که 69 ساله است آیا امکان مداوا از این طریق وجود دارد؟ با تشکر
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۵ دی ۱۳۹۲
واقعا دم بچه های پژوهشگاه رویان و همه کسانی در حال بررسی در مورد سلولهای بنیادینن گرم.... خدا قوت...
شیرولی
۱۹:۵۹ ۱۵ دی ۱۳۹۲
چگونه بایدنوبت گرفت برای درمان؟آدرس وشماره را دراختیارمردم بگذاریدلطفا
باتشکر
حسین
۱۹:۵۷ ۱۵ دی ۱۳۹۲
باسلام
لطفا توضیح بدید بیمارانی که شهرستان هستند برای درمان باید چه مراحلی طی کنند و اگر امکان مشاوره هست از چه راهی باید اقدام کرد که بیمار قبل از اینکه بیاد تهران و سرگردان بشه بدونه که هزینه درمان حدودا چقدره و مراحل درمان چقدر طول میکشه باید چه کارایی انجام بده و کجا مراجعه کنه.
این سوال همه کسانیه که تو خانوادشون این بیماری ما که امکانش برامون نیست لطفا شما پیگیری کنید و به مردم اعلام کنید.
باتشکر
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
باسلام و خسته نباشید
تورخدا حتما جواب بدین چون بدجوری گرفتارم
خدا خیرتون بده