سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نيروهاي عراقي آماده حمله گسترده به فلوجه شدند

يك منبع نظامي عراقي از آمادگي ارتش اين كشور براي حمله گسترده به شهر فلوجه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛يك منبع نظامي عراقي در مصاحبه با خبرگزاري فرانس پرس از آمادگي ارتش اين كشور براي حمله گسترده به شهر فلوجه خبر داد.

آمريکا اين جنگجويان مرتبط با القاعده را بسيار خطرناک خوانده و به مقامات عراقي حمايت خود را وعده داده اما اعلام کرده است مستقيما در اين حملات مداخله اي نمي کند و دورادور کمک مي کند.

يکي از مقامات بلند پايه دولتي عراق اعلام کرد:« نيروهاي عراقي خود را براي حمله گسترده اي در فلوجه در 60 کيلومتري غرب بغداد آماده مي کنند.»

اين مقام عراقي اطمينان داد:« نيروهاي ويژه پيش از اين عملياتي را در اين شهر اجرا کردند و نيروهاي ارتش اطراف شهر مستقر هستند . پس از آنکه ساکنان اين شهر را ترک کردند ، نيروهاي امنيتي حمله اي را براي درهم شکستن تروريست ها آغاز خواهند کرد.»

جنگجويان داعش(مرتبط با القاعده) کنترل فلوجه و شماري از محله هاي رمادي را که در 50 کيلومتري غرب اين شهر قرار دارند، به دست گرفته اند. اين نخستين بار است که جنگجويان مرتبط با القاعده به طور مستقيم کنترل مناطق شهري را پس از شورش خونيني که در پي حمله آمريکا در سال 2003 به وقوع پيوست ، به دست مي گيرند.

اين دو شهر پايگاه شورشيان بود و نيروهاي آمريکايي در اين دو شهر سنگين ترين تلفات را از زمان جنگ ويتنام متحمل شدند. اما جان کري وزير امور خارجه آمريکا يکشنبه صبح در مصاحبه اي مطبوعاتي در بيت المقدس گفت:« اکنون اين برعهده نيروهاي عراقي است که نبرد را به پيش ببرند.»

دانيل بيمان از کارشناسان موسسه بروکينگيز توضيح داد:« دولت اسلامي عراق و شام توانست با استفاده از شبکه ها و توانمندي هاي خود در عراق حضور قدرتمندي در سوريه داشته باشد و اين شبکه از حضور خود در سوريه براي تقويت مواضع خود در عراق بهره برد.»

علاوه بر اين وزارت دفاع عراق اعلام کرد تصاوير هوايي و اطلاعاتي که در اختيار داريم نشان مي دهد جنگجويان در عراق از سوريه سلاح ها و تجهيزات مدرني دريافت کرده اند و اردوگاه هاي سابق خود را در غرب الانبار بازسازي کرده اند.

نوري مالکي نخست وزير عراق شنبه گفت :« ما تا زماني که همه گروه هاي تروريستي را شکست ندهيم و ملت خود را در الانبار نجات ندهيم ، از پاي نخواهيم نشست.»

شهر فلوجه از نظر استراتژیکی یکی از مهمترین شهرهای عراق است که از زمان حمله آمریکا و نیروهای موتلف اش به عراق، تا دو سال پیش از خروج نیروهای نظامی آمریکا، تحت کنترل این نیروها بود.

پیش تر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که دست کم ٣٢ غیرنظامی در رمادی و فلوجه کشته شده‌اند.


انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.