سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تابش طی اخطار قانون اساسی؛

نمی‌توان نمایندگان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند، تعقیب و توقیف کرد

نماینده اردکان گفت: اصل 84 قانون اساسی می‌گوید هر نماینده‌ای در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند و هم چنین اصل 86 می‌گوید نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی در اظهارنظر آزاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند تعقیب و توقیف کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا تابش نماینده اردکان در جلسه علنی امروز یکشنبه با استناد به اصول 84 و 86 قانون اساسی و مواد 77، 78 و 110 آیین نامه داخلی مجلس گفت: به دنبال قضایایی که متعاقب نطق علی مطهری اتفاق افتاد و قوه قضاییه علیه وی اعلام جرم کرد، این موضوع اقتدار مجلس را زیر سوال برد، فکر می‌کردم رئیس جلسه امروز به این موضوع اشاره کند ولی این گونه نشد.  
 
وی افزود: اصل 84 قانون اساسی می‌گوید هر نماینده‌ای در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند و هم چنین اصل 86 می‌گوید نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی در اظهارنظر آزاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند تعقیب و توقیف کرد.  
 
نماینده اردکان ادامه داد: بنابراین اظهارنظر برای همه مردم آزاد است و قابل تغییر نیستند مگر این که مجرمانه باشند و تفاوت مردم عادی با نمایندگان مجلس که باید در بطن ماجرا باشند و فسادها را افشا کنند و نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌ها را بگویند این است که اظهارنظر نماینده حتی اگر وصف مجرمانه هم باشد قابل تغییر نیست.  
 
وی ادامه داد: برای این موضوع هم ماده 75 آیین نامه داخلی مجلس راهکاری دارد به طوری که می‌گوید اگر نسبت سویی به کسی داده شد نماینده می‌تواند توضیح دهد و توضیحات طرف مذکور نیز در مجلس قرائت شود.
 
تابش تاکید کرد: نمی‌شود به واسطه اظهارنظر نماینده او را تحت تعقیب قرار داد که اگر این گونه باشد فلسفه موضوع اصل 86 قانون اساسی عبث خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در تبصره ماده 77 آیین‌نامه داخلی نیز به صراحت مشخص شده که وظایف نمایندگان شامل نطق، حضور در جلسات، کمیسیون‌ها و اظهارنظر است بنابراین برداشت ما از قانون اساسی و بسیاری از کارشناسان این است در مقام ایفای وظیفه نمایندگی در نطق‌ها نمی‌توانیم نماینده را تحت تعقیب قرار دهیم حتی اگر اقدام مجرمانه انجام داده باشد.  
 
وی در پایان گفت: خواهشمندیم رئیس مجلس و رئیس جلسه به جهت این که اقتدار مجلس خدشه‌دار شده است حافظ قانون اساسی باشند و این موضوع را پیگیری کنند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: اخطار ، قانون ، صحن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.