سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

نشست علمی آینده‌پژوهی و فرهنگ در قم برگزار می‌شود

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری نشست علمی با موضوع «آینده پژوهی و فرهنگ» (آینده فرهنگ و وظایف حوزه‌های علمیه) در روز 17 دی‌ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام رحیم کارگر با اشاره به برگزاری نشست‌های آینده‌پژوهی از سوی گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی اظهار کرد: با برگزاری این نشست‌ها توانستیم قدم‌های مثبتی در زمینه شکل‌گیری آینده‌پژوهی اسلامی برداریم و مبانی، اصول و زیرساخت‌های شکل‌گیری آینده‌پژوهی اسلامی را شکل بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم تمایزات خوبی بین آینده‌پژوهی اسلامی و سکولار برداریم در این راستا یکی از مقوله‌های قابل توجه حوزه فرهنگ است.

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: لازم است برای استفاده از ظرفیت‌های آینده‌پژوهی در زمینه تعالی و تحول فرهنگی، ابتدا شناخت خوبی از فرهنگ داشته و دورنما و افق فرهنگ ایران و جهان را رصد کرده و بشناسیم.

وی از برگزاری نشست علمی با موضوع «آینده پژوهی و فرهنگ» (آینده فرهنگ و وظایف حوزه‌های علمیه) 17 دی‌ماه سال‌جاری خبر داد و افزود: در گام نخست در این نشست می‌خواهیم دورنمای فرهنگ آینده‌ جهان را بشناسیم و از تغییرات، تحولات فرهنگی و رخدادهای مسائل جدید آگاهی کسب کرده و خود را برای رویارویی آماده کنیم.

کارگر عنوان کرد:‌ در این نشست به کمک اساتید و پژوهشگران می‌خواهیم فرصت‌ها و تهدیدهایی که در 20 سال آینده به وجود می‌آید بشناسیم و معرفی کنیم و پیش از آنکه تحولات فرهنگی ما را غافل‌گیر کند نقاط چالش برانگیز و قوت را درک کرده باشیم.

وی یادآور شد: از آنجایی که حوزه‌های علمیه دارای فعالیت‌های علمی و تبلیغی است افراد باید پیشاپیش خودشان را برای رویارویی با این حوادث و تحولات آماده کرده و برنامه‌های مناسب برای مدیریت فرهنگی جامعه اتخاذ کنند.

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه باید به مسئولان ابلاغ شود که سیاست‌های فرهنگی مناسبی داشته باشند، گفت: آینده جهان آینده فرهنگی است و فرهنگ‌ها با یکدیگر در تنازع و برخورد هستند ولی کسی می‌تواند از این مصاف فرهنگی سرافراز بیرون آید که نقاط اثرگذار فرهنگ را بشناسد.

وی خاطرنشان کرد: در آینده در حوزه رسانه‌ها،‌ اطلاعات و ارتباطات فرهنگی، سینما و تلویزیون شاهد تحولات عجیب هستیم و این تغییرات بر سبک زندگی تاثیر می‌‌گذارد در نتیجه رفتارهای ما متاثر از رفتارهای جدید و شگفت‌انگیز می‌شود.

کارگر تاکید کرد: باید میزان اثرگذاری این تحولات را بر سبک زندگی شناسایی کنیم و بتوانیم برنامه‌های مناسبی برای مدیریت و کنترل این تحولات داشته باشیم و متناسب با این تغییرات سبک زندگی و برخورد درستی داشته باشیم.

وی تبیین دورنمای فرهنگی جهان در 20 سال آینده (تغییرات و تحولات فرهنگی یا تحولات عرصه فرهنگ به خصوص در زمینه مسائل مرتبط با حوزه دین و تبلیغ)، شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط مثبت و منفی تغییرات فرهنگی در آینده (چالش‌ها و قوت‌های حوزه فرهنگ) و تبیین وظایف و مسئولیت‌های حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغی و دینی در برابر تحولات فرهنگی و تحولات عرصه فرهنگ در آینده را از اهداف دیگر نشست آینده‌پژوهی و فرهنگ ذکر کرد.

نشست علمی با موضوع «آینده پژوهی و فرهنگ» (آینده فرهنگ و وظایف حوزه‌های علمیه) سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال‌جاری ساعت 9:30 تا 12 در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم واقع در خیابان معلم، طبقه منفی 2 برگزار می‌شود./س

برچسب ها: قم ، نشست ، علمی ، اینده ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.