سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اینفورمیشن کلیرینگ هاوس:

اقدام نظامی علیه ایران؛ خط قرمز‌هایی که با گذشت زمان رنگ باختند

شاید اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه یا ایران، به سود منافع عربستان سعودی و اسرائیل باشد، اما این کار اصلا به نفع آمریکا و یا مردم آن نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "ایوان الاند" می‌نویسد:‌ به تازگی، "ترکی الفیصل"، یکی از شاهزادگان بسیار بانفوذ عربستان سعودی ــ رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی که به وضوح دیدگاه دولت پادشاهی عربستان سعودی را منعکس می‌کند ــ باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را به خاطر ضعف وی در سیاست‌هایش نسبت به خاورمیانه، مورد انتقاد قرار داده است. دولت اسرائیل نیز به همین نحو، از عملکرد منطقه‌ای اوباما دلسرد شده است. اظهارات شاهزاده "ترکی الفیصل"، جدیدترین اقدامات این دولت‌ها در تلاش برای تحریک آمریکا به اقدامات مورد تردید در منطقه به شمار می‌رود که اصلا به سود منافع آمریکا نیست.
 
*** خط قرمز‌هایی که با گذشت زمان رنگ باختند
به گفته شاهزاده «ترکی»، «ما شاهد خط قرمزهای متعددی بودیم که توسط رئیس‌جمهور ترسیم شدند اما در ادامه با گذشت زمان، این خط قرمزها کمرنگ‌تر شده و در نهایت رنگ باختند. وقتی این اطمینان از سوی رهبر کشوری مانند آمریکا داده می‌شود، ما انتظار داریم که به آن پایبند بماند. این مسئله اطمینان و اعتماد است.» وی افزود که وقتی یک کشور متحدان قدرتمندی دارد، «شما باید بتوانید به آنها این اطمینان را بدهید که هر آنچه که می‌گویید، به آن عمل می‌کنید.»
 
*** جان مردم سوریه، هیچ اهمیتی برای سعودی‌ها ندارد
سعودی‌ها از تصمیم قابل درک و عاقلانه اوباما در خودداری از درگیری عمیق آمریکا در جنگ داخلی سوریه، بسیار دلسرد شده‌اند. آنها از این عصبانی هستند که اوباما، حکومت بشار اسد را پس از آنکه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود متهم شد، مورد حمله نظامی قرار نداد. در حالی که این حملات ظاهرا برای حفاظت از همین مردم طراحی شده بودند اما باید به این نکته توجه داشت که حملات نظامی به تاسیسات سلاح‌های شیمیایی سوریه، می‌توانست موجب انتشار مواد شیمیایی به غیرنظامیان سوریه گردد. در حقیقت، سعودی‌ها که سابقه وحشتناکی در نقض حقوق بشر در کشور خود دارند، احتمالا جان مردم سوریه، اهمیتی برای آنها ندارد. واقعیت این است که با وجود سوء شهرتی که سلاح‌های شیمیایی دارند، در تمام جنگ‌هایی که از آنها استفاده شده است، این نوع سلاح‌ها تنها مسئول مرگ یک درصد از کشته شدگان بودند.
 
*** علت تمایل سعودی‌ها به حمله آمریکا علیه ایران، ترس از برنامه هسته‌ای این کشور نیست  
سعودی‌ها،‌ رهبران بلوک اسلامی سنی در خاورمیانه، از آمریکا می‌خواهند که به سوریه حمله کند تا محور قدرتمند شیعه ایران و سوریه، تضعیف گردد. به همین دلیل است که آنها همچنین تمایل دارند که آمریکا به ایران نیز، به بهانه برنامه هسته‌ای آن، حمله کند. دلیل اینکه سعودی‌ها به این حمله تمایل زیادی نشان می‌دهند، ترس از برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه بیشتر به خاطر تضعیف کشوری شیعه است که بسیار قدرتمندتر از سوریه است.  
با اینکه بلوک عرب سنی، و اسرائیل، چندان با یکدیگر صمیمی و نزدیک نیستند،‌ اما تضعیف محور شیعه ایران و سوریه، جزو منافع مشترک این دو به شمار می‌رود. و هر دوی آنها از آمریکا می‌خواهند که چنین کار کثیفی را برایشان انجام دهد. بمباران بیهوده، صرفا برای تضعیف ایران یا سوریه، گذشته از اینکه مردم آمریکا از تروریسم، از جمله درگیری‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه، خسته شده‌اند، با منافع ملی آمریکا نیز مغایرت دارد.
 
*** اوباما از فرو رفتن بیشتر در باتلاق سوریه خودداری می‌کند
از این رو، اوباما ـــ که تاکنون، برخی کمک‌های مرگبار و غیرمرگبار خود را به شورشیان سوری ارائه داده است ــ از فرورفتن بیشتر به باتلاق سوریه خودداری می‌کند و با همکاری روسیه، بشار اسد را وادار کرده است که تمامی ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند.  
روزنامه «نیویورک تایمز» برای بازتاب دیدگاه اسرائیل، سخنان «ایتامار رابینوویچ»، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا را نقل می‌کند که می‌گفت، وقتی که اوباما از حمله نظامی به سوریه خودداری کرد، ایران و اسرائیل دریافتند که آمریکا هرگز بر سر برنامه اتمی ایران، به این کشور حمله نمی‌کند. با این حال، حتی اگر این مسئله واقعیت داشته باشد نیز، ایران و قدرت‌های بزرگ جهان بر سر میز مذاکره نشسته‌اند و به توافقی هر چند موقت، دست پیدا کرده‌اند.
 
*** اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه یا ایران، اصلا به نفع آمریکا و یا مردم آن نخواهد بود
در مورد مسئله ایران و همینطور سوریه، سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها، روندی که اوباما از طریق مذاکره در پیش‌ گرفته است را نمی‌پسندند، چرا که این مسئله، برنامه نه چندان پنهان آنها را در ترغیب و تحریک آمریکا برای حمله به این دو کشور، که  می‌توانست تضعیف رقبای منطقه‌ای آنها  را به دنبال داشته باشد، به نابودی کشانده است. بنابراین، شاید اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه یا ایران، به سود منافع عربستان سعودی و اسرائیل باشد، اما این اصلا به نفع آمریکا و یا مردم آن نخواهد بود.

 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.