سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مواد غذایی که 40 ساله ها را هرگز پیر نمی کند

احتیاجات غذایی ما از 40 سالگی به بعد تغییر می‌کند از آنجایی‌که سوخت و ساز بدن ما از این سن کاهش می‌یابد کیفیت و کمیت آنچه می‌خوریم بیش از پیش اهمیت می‌یابد در نتیجه ضروری است که برخی از مواد غذایی را به مواد دیگر ترجیح دهیم.

دکتر رویا پروین متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برخی میوه‌ها و سبزیجاتی که ما در طول زندگیمان مصرف می‌کنیم از سن 40 سالگی به بعد بسیار گرانبها و با ارزش می‌شوند در درجه اول برای جلوگیری از اضافه وزن و سپس برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی در کار کرد ارگانیم‌ ما بیشترین نقش را دارند مواد غذایی معجزه ‌آسا که مصرف روزانه آنها برتری دارند عبارتند از: اسفناج، کیوی‌، غلات، لبنیات و آب.

وی ادامه داد: سبزیجاتی‌ که دارای برگ تیره هستند سرشار از ویتامین ث و پتاسیم هستند اما اسفناج گنجی در نهان دارد، ویتامین آ، ث، آهن، کلسیم، پتاسیم، ویتامین ب و پروتئین اسفناج را می‌توانید در سالاد و یا پنیری خوردن روزانه خود ‌بگنجانید.

پروین افزود: کیوی‌ از تمامی مرکبات همچون، انبه، زرد آلو، توت فرنگی به لحاظ سرشار بودن از ویتامین ث پیشی گرفته است ‌کیوی کالری کمتری دارد و غنی از ویتامین‌های آ، ب، کلسیم و آهن است و در مقایسه با موز پتاسیم بیشتری دارد همچنین منبع بسیار خوبی از مس، روی ، فسفر‌و منیزیوم است برتری دیگری این میوه ویتامین ای موجود در دانه‌های ریز و سیاه رنگ آن است.

وی تصریح کرد: تمامی غلات خاصیت خاص خودشان را دارند برخی سرشار از پروتئین و برخی دیگر سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های هستند بهتر است برای بهره بردن بیشتر در خواص فوق العاده غلات گاهگاهی‌در کل غلات استفاده نماییم پروتئین‌های گیاهی که اساسا در دانه‌های گیاهی یافت می‌شوند عدس، باقلا، لوبیا خشک ، نخود و غلات باید همه با هم در یک غذا گنجانده شوند این بهترین راه برای بهره بردن از پروتئین‌های غیر حیوانی است.

وی در خصوص لبنیات خاطر نشان کرد: تمام محصولات سرشار از کلسیم هستند اما به دلیل مقدار چربی و کلسترول موجود در لبنیات باید انواع کم چرب و کم کالری آنها را انتخاب کرد نباید فراموش کرد که ویتامین د ر جذب کلسیم نقش مهمی دارد پس روزی 15 تا 20 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

این متخصص تغذیه در پایان اظهار داشت: آب میوه رمز سلامتی در همه سنین است نه تنها پوست را مرطوب می‌سازد بلکه به کلیه‌ها و روده‌ها در دفع ضایعات کمک می‌کند به همین خاطر از ایجاد پیوست در همه سنین پیشگیری می‌کند اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید بخاطر داشته باشید که میوه‌ها از جمله هندوانه و سبزیجاتی که برگ‌های سبز تیره دارند مقادیر فراوانی آب دارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.