سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرمرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

جای تاسف است بعد از 15سال هنوز کمیته مواقع اضطرار تشکیل می دهیم

مدیر مرکز ملی تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس، میراث ماندگاری از گذشته است، که باید با برنامه مدون زیرساخت ها را بهبود بخشیم تا آلاینده ها در هوا کاهش یابند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران یوسف رشیدی  با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر 90 روز هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشته است، گفت: وضعیت هوای شهر تهران به لحاظ آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در اکثر روزهای سال از حد استاندارد فراتر می رود.

وی با تاکید بر اینکه استانداردهای مصوب کشور، استانداردهای بهداشت جهانی است ،اظهار کرد: به لحاظ وضعیت آلاینده های ذرات معلق با قطر 2.5 و 10 میکرون ، دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن در شرایط مطلوبی قرار نداریم .

رشیدی در پاسخ به این سوال که رتبه تهران در آلودگی هوا چند است، گفت : براساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته ارایه داده بود، اهواز و چند پله بعد تهران در رده شهرهای آلوده جهان می باشند اما این گزارش با توجه به اینکه بسیاری از شهرها دستگاه سنجش الودگی هوا ندارند ، اماری دقیق نیست و نمی توان به طور حتم گفت  مثلا اهواز آلوده ترین شهر جهان است .

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقیلم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها طی یک سال و دو سال کاهش نمی یابد ،چرا که اقدامات کاهش آلودگی هوا اقداماتی زمان بر بوده که در بازه زمانی حدودا 5 سال جواب خواهد داد .

وی با اشاره به اینکه 13 سال پیش زمانی که صحبت از آلودگی هوا بود ، از آلاینده هایی مانند گاز منوکسیدکربن و سرب نام برده می شد، بیان کرد: این در حالیست که با اقداماتی که همان زمان در ارتقاء استاندارد خودرو به یورو 2 انجام شد ، اکنون در زمان هایی که شرایط پایداری جوی هوا مطرح است هم به لحاظ آلاینده منواکسید کربن و سرب مشکلی وجود ندارد ، لذا به این معناست که هرجا کار انجام شده ، نتیجه حاصل شده و هرجا کار انجام نشده ، هنوز مشکل وجود دارد .

وی تصریح کرد : متاسفانه در این 8 سال در حوزه کاهش آلودگی هوا و اجرای برنامه جامع آلودگی هوا اقدامی صورت نگرفته و اکنون دود آلودگی هوا به چشم مردم می رود .

رشیدی افزود: رویکرد جدید سازمان محیط زیست در موضوع کاهش آلودگی هوا ، رویکردی اقتدار منشی است که با نگاه علمی و تعامل برنامه های کاهش آلودگی هوا را پیگیری و اجرا کند .

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه بالغ بر 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای بی کیفیت و احتراق سوخت به مراتب بی کیفیت تر بوده گفت: ذرات معلق بر اساس اندازه، منشاء متفاوت دارند ، هرچقدر ذرات قطر بزرگتری داشته باشند ناشی از فعالیت های مکانیکی است و هرچه قطر ذرات ریزتر باشد ناشی از احتراق و واکنش های اتمسفری است، لذا اگر کنترل گازهای آلاینده مانند هیدرو کربن های نسوخته، اکسید ازت و دی اکسید گوگرد ، را داشته باشیم قطعا در کاهش تولید ذرات 2.5 میکرون موفق خواهیم بود .

وی با بیان اینکه اولویت کاهش آلودگی هوا ،  ارتقای استاندارد تولید خودروها و نوسازی ناوگان فرسوده کشور است، خاطرنشان کرد: باید تولید آلودگی خودروها به حداقل برسد، در عین حال باید سوخت و تردد موتورسیکلت های آلاینده را کنترل کنیم .

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا در روزهای آلوده هوا گفت : اینکه مدارس تعطیل می شوند و طرح سراسری زوج و فرد اجرا می شود راهکار کاهش آلودگی هوا نیست ، این تصمیمات موجب شرمندگی است که بعد از 15 سال هنوز کمیته مواقع اضطرار را تشکیل می دهیم که نشان می دهد برای کاهش آلودگی هوا کاری صورت نگرفته است .

رشیدی با تاکید بر اینکه زوج و فرد و تعطیلی میراث ماندگاری است که ابه رث رسیده است، بیان کرد: گرچه موقعیت شغلی ام تغییر کرده اما موضع کارشناسی ام در جای خود هست و به واقع معتقدم تعطیلی و زوج وفرد راهکار نیست ، چرا که وقتی موضوع زوج و فرد مطرح می شود ، شاهدیم خودروهایی مانند تاکسی های فرسوده بی هیچ قید و بندی تردد می کنند اما خودروهای مدل بالایی که آلایندگی آنها در حد صفر است محدودیت تردد دارند ، این همان نقض غرض است که هیچ گاه نتیجه بخش نخواهد بود .

وی با اشاره به تردد میلیونی خودروهای دیزل و موتور سیکلت های الاینده در سطح شهر تهران گفت: در حال حاضر تنها می توان به مدارا کردن به میراث به ارث مانده اتکا کرد ، در عین حال که اهتمام ورزیم تا با اجرای راهکارهای اصلی و اثر بخش در کاهش آلودگی هوا که البته زمانبر بوده، طی 5 سال آینده آلودگی هوا را در کلانشهر ها کاهش دهیم .
انتهای پیام/
 

برچسب ها: هوا ، اقلیم ، آلودگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.