سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

ضرب‌العجل استاندار کرمان برای ساماندهی بافت فرسوده شهر کرمان

استاندار کرمان بر ساماندهی بافت فرسوده شهر کرمان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، علی‌رضا رزم‌حسینی در نشستی که در راستای بررسی وضعیت بافت فرسوده‌ی شهر کرمان برگزار شد؛ بر تشکیل کارگروهی برای بررسی بافت فرسوده‌ی شهر کرمان و ساماندهی این بخش از شهر کرمان در سریعترین زمان تاکید کرد.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد در خصوص موارد مربوط به بافت فرسوده و بافت تاریخیِ شهر کرمان اختلاف نظری میان دستگاه‌های مربوط نیست؛ افزود: باید با تشکیل کارگروهی با حضور معاون عمرانیِ استاندار، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی مسایل مربوط به بافت فرسوده‌ و بافت تاریخی شهر کرمان مورد بررسی قرار گیرد و برای حذف حرایم میراث فرهنگی که برای توسعه‌ی شهر کرمان ایجاد مزاحمت کرده است؛ اقدام شود.

رزم‌حسینی با اشاره به زلزله‌خیز بودن کرمان، تصریح کرد: بسیاری از نقاطی که با عنوان بافت تاریخی ثبت شده در حال تخریب و در صورت بروز زلزله برای شهروندان خطرساز است.

وی افزود: باید با تفکیک آن بخش‌هایی از بافت تاریخی که دارای ارزش است از بخشی از این منطقه که دارای ارزش چندانی نیست و در حال تخریب است؛ حرایم زاید برطرف و راه برای ساخت و ساز و توسعه‌ی این منطقه از شهر کرمان باز شود.

رزم‌حسینی با اشاره به هم‌دلی موجود بین دستگاه‌های مربوط به بافت فرسوده و تاریخی شهر کرمان، تاکید کرد: باید با پرهیز از قرار گرفتن سامان‌دهی بافت فرسوده‌ی شهر کرمان در پیچ‌ و خم‌های اداری، در اسرع وقت وضعیت این بخش از شهر بهبود یابد.

وی افزود: در بافت فرسوده‌ی شهر خطرات غیرقابل پیش‌بینی است؛ بنابراین اگر قرار است بخشی از آن به عنوان بافت تاریخی حفظ شود؛ باید این مناطق مقاوم‌سازی شود.

رزم‌حسینی گفت: نقاطی هم که مانع توسعه‌ی بافت فرسوده است؛ باید با حذف پیچ و خم‌های اداری با همدلی و هماهنگی دستگاه‌های مربوط، حرایم میراث فرهنگی حذف شود تا بخش خصوصی بتواند نسبت به ساخت و ساز اقدام کند.

شهردار کرمان نیز در این نشست بر کاهش تعداد نقاطی که ثبت ملی شده‌اند؛ تاکید کرد.

ابوالقاسم سیف‌اللهی افزود: باید ضمن کاهش نقاطی که ثبت ملی شده اند و حریم‌های آن‌ها، با ایجاد کاربری مناسب در بخش‌هایی از بافت قدیم، منابع را برای حفظ نقاط باارزشِ بافت تاریخی هم‌راستا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با تعریف برخی نقاط در بافت قدیم و ایجاد درآمدزایی از آن نقاط، درآمد حاصله را برای احیا و زنده نگه داشتن قسمت باارزش بافت تاریخی هزینه کنیم.

سیف‌اللهی با بیان این‌که حذف حرایم میراثی زاید و احیای نقاط تاریخی باارزش، باعث رونق اقتصادی این منطقه می‌شود؛ افزود: با رونق یافتن بافت تاریخی و سامان‌دهی بافت فرسوده، مردم برای برگشت به این منطقه از شهر ترغیب می‌شوند.

وی افزود: با رونق یافتن بافت تاریخی قیمت املاک به شدت افزایش پیدا می‌کند و مردم شروع به ساخت و ساز می‌کنند.

سیف‌اللهی هم‌چنین خاطر نشان کرد: شهرداری تعهد می‌کند آن‌چه از بافت قدیم شهر درآمد کسب کرد از بافت تاریخی خارج نکند و حتی بخشی از درآمد سایر بخش‌ها را نیز در این قسمت از شهر هزینه کند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا در نقاطی مثل محدوده‌ی خیابان شهدا (زریسف) که شهرداری با سازمان میراث فرهنگی نظر مشترک دارد؛ سرمایه‌گذاران حضور پیدا کنند.

شهردار کرمان تاکید کرد: شهرداری برای احیای بافت قدیم شهر از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز در این نشست گفت: بخش زیادی از آثار تاریخی در کرمان ثبت شده است که هرکدام حریم‌هایی را به خود اختصاص داده‌اند.

غلام‌حسین زیوری با بیان این‌که عنصر اصلی ساخت و ساز در بافت قدیم کرمان و بیش‌تر شهرهای کویری خشت و گل است؛ تصریح کرد: بخشی از این قسمت از شهر دچار فرسودگی شدید شده است و قابل احیا و مرمت نیست؛ اما در این مناطق آثار باارزشی نیز وجود دارد.

وی افزود: در 500 هکتار بافت قدیم شهر کرمان شاید بتوانیم چند مجموعه را به عنوان بافت تاریخی احیا کنیم؛ ضمن این‌که در بافت تاریخی شهر کرمان مسیری که گردشگران بتوانند به راحتی آثار تاریخی شهر را ببینند وجود ندارد.

زیوری افزود: در بیش‌تر این نقاط مجبور هستیم گردشگران را از کوچه‌های باریک و نامناسب عبور دهیم؛ به همین دلیل حضور گردشگران برای بازدید از این مناطق غیرمنطقی است.

وی کاهش محدوده‌های حریم‌های بافت تاریخی را ضروری دانست و تاکید کرد: باید آثاری که تخریب شده‌اند و ارزش تاریخی ندارند از لیست آثار تاریخی حذف شود./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.