سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد حیرت انگیز 13 بازار نوظهور اکران فیلم در جهان

شاید چین تمامی تیترهای خبری درباره بازارهای بین‌المللی را به خود اختصاص داده باشد اما هالیوود از همین حالا قدم در مسیر کشف بازارهای نوظهور در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین گذاشته است.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ شاید چین تمامی تیترهای خبری درباره بازارهای بین‌المللی برای فیلم‌های هالیوودی را به خود اختصاص داده باشد اما هالیوود از همین حالا قدم در مسیر کشف مجموعه‌ای از بازارهای نوظهور در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین گذاشته که در آنجا فروش فیلم‌ها در گیشه به سرعت در حال افزایش است. مورد مطالعاتی در این یادداشت فیلم مرد آهنی 3، یکی از فیلم‌های اکران تابستان 2013 است. در سال 2008 فیلم مرد آهنی در مالزی با فروشی 4/1 میلیون دلاری کارش را شروع کرد و در مجموع 5/3 میلیون دلار فروخت. در ماه آوریل 2013، مرد آهنی 3 رکوردهای فروش جنوب شرق آسیا را شکست و در بعضی از کشورها پرفروش‌ترین افتتاحیه آخر هفته تمامی دوران را به خود اختصاص داد. طی ده روز ابتدایی شروع اکران مرد آهنی 3؛ فیلم فقط در مالزی 5/10میلیون دلار فروخت. مناطق جنوب شرق آسیا در فهرست پرفروش‌ترین بازارهای فیلم مرد آهنی 3 رده‌های بین 11 تا 20 را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته دیو هالیس، رئیس بخش کمپانی دیزنی: "کاملا مشخص است که چنین بازارهایی در تصمیم‌گیری‌ها رهگشا هستند.   
 
افزایش جمعیت و ساخت سالن‌های جدید باعث این میزان رشد در فروش فیلم‌ها شده است: طبق آمار رسمی، اندونزی با 251 میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت دنیاست، 92 میلیون نفر جمعیت دارد و سرگرم جذب سرمایه برای ساخت سالن سینماست. فولکس فیچرز اینترنشنال اولین قراردادش با پخش کننده‌ای ویتنامی را برای پخش فیلم اطلس ابر (تام تیکور، واچو فکسی‌ها 2012)بست. از طرف دیگر، شرکت سرمایه گذاری و فروش خارجی آی ام گلوبال متعلق به استورات فورد و شرکت اصلی آن ربلاینس، شرکت پخش آسیا را راه اندازی کرده‌اند که تنها خریدار چند منطقه‌ای فیلم در جنوب شرق آسیا است و کشورهایی مثل هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند و کامبوج را پوشش می‌دهد.   
 
نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌ها برای نمایش خانگی هنوز به صورت فراگیر در جنوب شرق آسیا در دسترس است اما به گفته فورد اقبال به تجربه تماشای فیلم در سالن سینما به سرعت در حال افزایش است: "افزایش تعداد سالن‌ها در کل منطقه عامل تعیین کننده‌ای برای ماست و به همین خاطر آپسارا در تابستان 2012 دفتری در پکن افتتاح کرد." گلن بسنر، از شرکت پخش فیلم نشین می‌گوید آنها هم شاهد موفقیت روز افزون در جنوب شرقی آسیا بوده‌اند، به خصوص با فیلم‌های اکشن نقش آفرینی جوزف گوردون- لویت و بروس ویلیس.   
 
خاورمیانه هم که 50 درصد از جمعیت آن را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند، تشنه فیلم‌های اکشن است. برای مثال فیلم‌ سرباز جو: انتقام محصول کمپانی پارامونت در امارات متحده عربی بیش از دو برابر فیلم اول این مجموعه فیلم‌ها در سال 2009 فروش کرد (3/3 میلیون  دلار در مقابل 4/1 میلیون دلار)با وجود این سانسور همچنان به عنوان موضوعی دردسرساز باقی مانده است و در خاورمیانه تنها منطقه‌ای بود که پوستر فیلم یک روز (2011) از طرف فوکس اینترنشنال را نپذیرفت چون در تصویر پوستر فیلم درام رومانتیک آن هاتاوی و جیم استرجس را در حال بوسیدن یکدیگر نشان می‌داد.   
 
به گفته بسنر، امارات متحده عربی پیشروترین کشور در منطقه است. شرکت پرده‌های عظیم آیمکس در سال 2012 سالنی در دوبی افتتاح کرد و در حال حاضر سرگرم بررسی افتتاح سالن در عمان است. بعضی از استودیوها سرگرم بررسی همکاری با پردیس 14 سالنی تازه افتتاح شده در اردبیل در شمال عراق هستند.   
 
در آمریکای جنوبی، فیلم‌های خانوادگی سه بعدی محبوب‌ترین هستند. انیمیشن سینمایی کرودها محصول دریم ورکس در کلمبیا و شیلی، که طبقه متوسط اصلی‌ترین گروه از مخاطبان سینما را تشکیل می‌دهند، فروش بسیار خوبی داشت و به ترتیب 5/6 میلیون دلار و 5/4 میلیون دلار در این دو کشور فروخت. در نقطه مقابل، انیمیشن سینمایی اداگاسکار محصول همین کمپانی در سال 2005 در این دو کشور به ترتیب 9/2 میلیون دلار و 2/2 میلیون دلار فروش کرد. به گفته جیم جیانوپولوس، رئیس فاکس فیلمد اینترتینمنت: "زیبایی داشتن دنیای بزرگ و شگفت انگیز به همین است. در سال‌های آینده کشورهایی که ساخت سالن‌های مدرن در آنها با تاخیر صورت گرفته، ظرفیت فوق العاده‌ای برای سرمایه گذاری خواهند داشت.   
 
از سال 2008 تا 2012 میزان فروش بلیط در این سیزده کشور جهان رشد چشم گیری داشته است.  

منبع: مجله دنیای تصویر/

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.