سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوری مالکی: با سیاستمداران بحران‌ساز مذاکره نمی‌کنم

نوری مالکی نخست وزیر عراق تاکید کرد: دولت عراق هرگز با سیاستمدارانی که در استان الانبار بحران سازی کردند، مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازپایگاه خبری شبکه العالم، نوری مالکی در سخنان هفتگی خود اظهار داشت: مذاکره یا بحث و گفت وگو درباره بحران استان الانبار، با فرزندان واقعی این استان خواهد بود.
وی تاکید کرد: دولت عراق بار دیگر با سیاستمدارانی که بحران سازی کردند یا از آب گل آلود برای بدست آوردن دستاوردهای سیاسی و انتخاباتی ماهی گرفتند، هرگز مذاکره نخواهد کرد.
نخست وزیر عراق این سیاستمداران را "افراد سربار" خواند و از عشایر الانبار خواست تا بار دیگر مبارزه خود علیه القاعده را ثابت کنند؛ همانطور که درگذشته این کار را به رهبری عبدالستار ابوریشه انجام دادند.
وی گفت: دولت عراق با آغوش باز پذیرای اهالی الانبار خواهد بود.
استان الانبار از روز شنبه به دنبال بازداشت احمد العلوانی نماینده پارلمان عراق و کشته شدن برادرش در درگیری های الرمادی تا روز چهارشنبه شاهد اجرای قانون منع رفت و آمد بود. براساس برخی گزارشها، العلوانی از عربستان دستور می گرفت.
نوری مالکی افزود: چادرهای میدان تحصن در الرمادی در حالی برچیده شد که به مرکز مدیریت تروریسم تبدیل شده بود و همه شهروندان به این باور قطعی رسیده بودند که آنجا به محل امنی برای برنامه ریزی اقدامات تروریستی و آماده سازی خودروهای بمب گذاری شده تبدیل شده بود.
نخست وزیرعراق گفت: عملیات الانبار برای تعقیب گروه تروریستی "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) طبق چارچوب و اهداف ترسیم شده، ادامه خواهد یافت.
در پي توافق وزير دفاع عراق با سران عشایر و شوراي استانداري الانبار مبنی بر برچيده شدن چادرهاي تحصن کنندگان القاعده، روز سه شنبه (10 دی ماه) این چادرها برچیده شد.
براساس گفته هاي نيروهاي امنيتي، سران قبايل و اعترافات منتشر شده اعضاي دستگير شده القاعده، اين چادرها به محلي براي جذب و ساماندهي نيروهاي تروريستي القاعده تبديل شده بود.

در همین حال نوری‌المالکی نخست وزیر عراق موافقت خود را با استعفای وزرای ائتلاف العراقیه که در اعتراض به حوادث اخیر استان الأنبار خواستار کناره گیری از کار خود شده بودند، اعلام کرد.

یک منبع آگاه در نخست‌وزیر عراق در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد که نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق به زودی وزرای جدیدی را به جای وزرای عضو ائتلاف العراقیه معرفی می‌کند.

پیش از این ایاد علاوی، رئیس ائتلاف العراقیه از وزرای خود در مجلس عراق خواسته بود تا در اعتراض به انجام عملیات نظامی در استان الأنبار، فوراً دست از کار خود بکشند. وزیران وابسته به این ائتلاف در نشست روز سه شنبه کابینه دولت حاضر نشدند و از کار کناره گیری کردند.
انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.