سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

استان خراسان رضوی از آمادگی کامل برای پذیرایی از زائرین برخوردار است

خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس‌پلیس راه راهور ناجا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور سردار مهماندار رئیس‌پلیس راه راهور ناجا، تماس تلفنی علوی قائم مقام تولیت قدس رضوی، محمد مهدی اعلایی معاون هماهنگی امور زائران استانداری استان خراسان رضوی و صولت مرتضوی شهردار مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سردار مهماندار رئیس‌پلیس راه راهور ناجار در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه در خصوص وضعیت جاده‌های متصل به استان خراسان رضوی گفت: جابجایی زائران به ویژه در ایام خاص از یک نقطه به نقطه دیگر از اهمیت خاصی برخوردار است،‌به طوری که به لحاظ حمل و نقلی دو مقطع مناسبتی در طول سال وجود دارد که حائز اهمیت است.  
 
مهماندار با اشاره به اینکه یکی از این مقاطع 14 خرداد است که حمل و نقل بسیار بزرگی برای مراسم سالگرد ارتحال امام راحل(ره) صورت می‌گیرد، افزود: دومین عملیات حمل و نقلی بزرگ که در سطح کشور اتفاق می‌افتد در سالروز شهادت امام  هشتم حضرت رضا (ع) رخ می‌دهد.  
 
وی با بیان اینکه برای مراسم شهادت امام رضا (ع) عده‌ای مسیر را به صورت پیاده طی می‌کنند، خاطرنشان ساخت: وظیفه پلیس تامین ایمنی زائران برای کلیه مسافرین است.  
 
رئیس‌پلیس راه راهور ناجار با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه 500 الی 600 اتوبوس وارد شهر مشهد می‌شد اما در طی سه، چهار روز گذشته این میزان به بیش از 1000 دستگاه رسیده است، ادامه داد: این آمار به غیر از آمار رسمی است که اتوبوس‌های سازمان‌ها، نهادها و همچنین سایر بخش های خصوصی وارد مشهد شده‌اند.  
 
مهماندار با بیان اینکه از دیروز نیمه شمالی کشور به ویژه از غرب تا مرکز شاهد وقوع بارش بوده‌ایم، اظهار داشت: این بارش‌ها به سمت شرق کشور در حال حرکت است و طبیعی است که به استان خراسان رضوی نیز کشیده شود، بنابراین رانندگان باید با احتیاط بیشتری به رانندگی بپردازند.  
 
وی با اشاره به اینکه برودت هوا باعث کاهش دما خواهد شد، گفت:‌ در حال حاضر راه‌های منتهی به شهر مشهد باز است و هیچ مشکلی وجود ندارد.  
 
رئیس‌پلیس راه راهور ناجار با اشاره به اینکه همکاران بنده در طی این چند روز به صورت شبانه‌‌روزی فعالیت کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: طی این چند روز تا خروج زائران از مشهد مقدس در خدمت هموطنان‌مان خواهیم بود.  
 
مهماندار با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی بیش از 200 تیم پلیسی آن هم فقط در حوزه پلیس راه جاده‌های این استان حضور دارند، که به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند، بیان داشت: در تلاش هستیم تا برای همه هموطنان‌مان ایمنی فراهم شود تا آنها به سلامت وارد استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد شوند.  
 
وی با بیان اینکه در خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد عبور وسایل نقلیه‌ باربری را ممنوع‌ کرده‌ایم، ادامه داد: محورهای مشهد-سبزوار، نیشابور-بجنورد، قوچان-مشهد و از تربت حیدریه به مشهد عبور وسایل نقلیه باربری و کامیون ممنوع است.  
 
رئیس‌پلیس راه راهور ناجار با بیان اینکه این محدودیت از امروز تا جمعه وجود خواهد داشت، گفت: ممکن است در برخی از نقاط استان خراسان رضوی به دلیل گلوگاه‌هایی که وجود دارد تراکم وجود داشته باشد بنابراین کسانی که پنج شنبه و جمعه قصد خروج از مشهد مقدس را دارند باید در گلوگاه‌ها صبر و تحمل زیادی داشته باشند.  
 
مهماندار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه پیشنهادی برای کسانی که خواهان رفتن به مشهد هستند دارید، تصریح کرد: عده‌ای امروز صبح زود قصد مسافرت به مشهد مقدس را خواهند داشت بنابراین با توجه به بارش‌های موجود باید هموطنان‌مان احتیاط‌ های لازم را پیشه کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه به هموطنان توصیه می‌کنم که تجهیزات زمستانی لازم را همراهشان داشته باشند، بیان داشت: همکارانم موظف‌اند تا زنجیر چرخ وسایل نقلیه را کنترل کنند.  
 
رئیس‌پلیس راه راهور ناجار با بیان اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ در فصل زمستان برای وسایل نقلیه الزامی است، ادامه داد: کسانی که زنجیر چرخ نداشته باشند، جریمه می‌شوند، بنابراین رانندگان باید تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشند.  
 
مهماندار با اشاره به اینکه رانندگان باید لباس گرم، خوراکی و بنزین لازم را با خود به همراه داشته باشند، اظهار داشت:‌ رانندگان باید باک‌های ماشین خود را از بنزین پر کنند تا زمان عبور از گردنه‌های برف‌گیر از سوخت کافی برخوردار باشند تا خدای ناکرده در راه نمانند.  
 
وی با اشاره به اینکه زائرین پیاده‌رو ظرف سه روز گذشته به مرور وارد شهر مقدس شده‌اند اما به یکباره قصد خروج خواهند داشت، بیان داشت: طبیعی است که از امروز ظهر این خروج آغاز خواهد شد و تا جمعه ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین اگر عده‌ای عجله برای بازگشت ندارند سعی کنند در روزهای شنبه و یکشنبه از شهر مشهد مقدس خارج شوند.  
 
رئیس‌پلیس راه راهور ناجار با بیان اینکه کسانی که قصد خروج از شهر مشهد را دارند باید مسائل ایمنی را رعایت کنند، خاطرنشان ساخت: بستن کمربند ایمنی الزامی است، بنابراین باید به نکات ایمنی توجه زیادی شود تا با سلامت افراد به موطن خود باز گردند. 

علوی قائم مقام تولیت قدس رضوی در ادامه طی تماس زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین اقداماتی که در روزهای اول پذیرایی از میهمانان صورت گرفته چیست؟ بیان داشت: علاوه بر جمع کثیری از زائرینی که از نقاط مختلف کشور و همچنین از خارج کشور به سوی ایران می‌آیند، هیئات مذهبی هم از سراسر کشور برای عزاداری به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، به طوری که این روزها در خیابان‌های شهر مشهد بسیاری از هیات‌های شهرهای مختلف به سمت مشهد مقدس مشرف شده‌اند تا به عزاداری بپردازند.  
 
وی با بیان اینکه مشهد میزبان زائرین بسیاری است، افزود: آستان قدس رضوی از ماه‌های قبل زمینه‌های آرامش‌بخش را برای زائرین رضوی فراهم کرده است به طوری که حدود 25 هزار خادم آستان قدس رضوی آماده خدمت‌رسانی به زائرین امام رضا (ع) هستند.  
 
قائم مقام تولیت قدس رضوی گفت: بر حسب تاکیدی که تولیت استان قدس رضوی آیت‌الله واعظ طبسی داشتند، قرار بر این گذاشته شد تا نهایت خدمت‌رسانی به زائرین رضوی صورت گیرد.  
 
علوی با اشاره به اینکه بهترین فضای آرامش‌بخش را برای زائرین فراهم خواهیم کرد، ادامه داد: خدام حرم به صورت شبانه‌روزی مشغول به خدمت خواهند بود، به طوری که اولین پیش‌یبنی که برای زائران شده، ایجاد فضای عبادتی و مناسبتی خواهد بود.  
 
وی با اشاره به اینکه مشهد مرکز زیارتی ایران اسلامی است، تصریح کرد: همه مردم علاقمند هستند تا خودشان را به صحن‌ها و رواق‌های حضرت امام رضا (ع) برسانند به گونه‌ای که ایجاد فضای زیارتی در صحن‌ها و رواق‌ها از مهمترین کارهای منظور نظر آیت‌الله بوده است.  
 
قائم مقام تولیت قدس رضوی با بیان اینکه حرم حضرت رضا (ع) بعد از انقلاب اسلامی توسعه بیشتری پیدا کرده است، گفت: بیش از یک میلیون متر مکعب فضای عبادتی زیارتی و خدماتی در محدوده حرم مطهر ایجاد شده که شامل 7 صحن و 8 رواق است.  
 
علوی اضافه کرد: بزرگترین رواق حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در 17 ربیع‌الاول افتتاح خواهد شد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه‌های روز شهادت امام رضا (ع) بیان داشت: برنامه‌های فرهنگی مهمترین کار آستان قدس رضوی است، به گونه‌ای که این کار را آستان قدس در طول سال از طریق موسسات فرهنگی انجام می‌دهد.  
 
قائم مقام تولیت قدس رضوی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی در ایام خاص به زائران امام رضا (ع) ارائه می‌شود تا به عنوان سوغات فرهنگی از مشهد مقدس داشته باشند، افزود: در این ایام حدود 60 برنامه فرهنگی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود به طوریکه از صبح تا نیمه‌ شب، مناجات، سخنرانی، ذکر فضائل و مناقب حضرت رضا و ائمه معصومین، ارائه خواهد شد.  
 
علوی با اشاره به اینکه دیشب در حرم مطهر امام رضا و در رواق دارالحجه که یکی از رواق‌های بزرگی است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شده، خطبه شهادت حضرت رضا خوانده شد، گفت:‌ در طول سال دو خطبه در شب شهادت حضرت رضا و شب عاشورا نیز خوانده می‌شود به طوری که با حضور خدام، تولیت قدس رضوی، علما و مسئولین شمع به دست در عزای حضرت رضا به سوگ می‌نشینند.  
 
وی با اشاره به اینکه دیروز بعد از ظهر در صحن جامع رضوی که بزرگترین صحن حرم مطهر امام رضا است، بزرگترین نماز جهان اسلام برگزار شد، تصریح کرد: صحن جامع رضوی حدود 60 هزار متر مربع مساحت دارد به طوری که بزرگترین و با شکوه‌ترین محافل و مجالس در این صحن برگزار می‌شود.  
 
قائم مقام تولیت قدس رضوی با بیان اینکه صحن جامع رضوی بیش از 100 هزار نفر گنجایش دارد، ادامه داد: دیروز قبل از ظهر مجالس عزاداری و سینه‌زنی با حضور هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی در سطح وسیعی انجام شد.  
 
علوی با اشاره به اینکه پوشش ضریح حرم مطهر از سبز به سیاه تغییر پیدا کرد، خاطرنشان ساخت: پرچم گنبد حضرت رضا (ع) نیز مورد تعویض قرار گرفت.  
 
وی با بیان اینکه امشب، شب شام غریبان امام رضا (ع) خواهد بود، اظهار داشت: خدام در خیابان‌های شهر مشهد به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد و با حزن و اندوه شب شام غریبان امام رضا (ع) را گرامی خواهند داشت.  
 
قائم مقام تولیت قدس رضوی با اشاره به اینکه امروز صبح برنامه‌های ویژه‌ای در حرم برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین برنامه امروز عزاداری هیئت‌های مذهبی است که از همه حسینه‌ها و مراکز اقامتی که به این شهر وارد شده‌اند صورت خواهد گرفت به طوری که در پایان عزاداری به حرم مطهر مشرف می‌شوند و در صحن انقلاب اسلامی در مقابل پنجره فولاد عرض ارادت می‌کنند.  
 
علوی با بیان اینکه زائران رضوی با امامت و ولایت تجدید پیمان می‌بندند و در نهایت از آن سمت خارج می‌شوند، تصریح کرد: خدام حرم وظیفه دارند که زائران را راهنمایی کنند و در نهایت اسباب آرامش و آسایش هیات‌های مذهبی را فراهم کنند.  
 
سه میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف شده‌اند
وی با اشاره به اینکه حدود 30 هزار و 500 هیات مذهبی وارد شهر مشهد مقدس شده‌اند، بیان داشت: سه میلیون زائر علاقمند به مشهد مقدس مشرف شده‌اند.  
 
قائم مقام تولیت قدس رضوی با بیان اینکه میزان تشرف به حرم مطهر به دفعات متعدد به بیش از 10 میلیون نفر خواهد رسید، اظهار داشت:‌ آستان قدس رضوی وظیفه دارد که به تمامی این زائران خدمات عبادتی زیارتی، فکری و فرهنگی را نیز ارائه دهد.  
 
محمدمهدی اعلایی معاون هماهنگی امور زائران استانداری استان خراسان رضوی در ادامه در گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین اقدامات صورت گرفته تا کنون چه بوده، اظهار داشت: در استان خراسان رضوی تعداد زائران ورودی در ایام سال افزایش می‌یابد به طوری که چند سالی است که فضای معنویت در جامعه با امکاناتی که برای زیارت حضرت رضا (ع) فراهم شده گسترش یافته است.  
 
وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام ایام سال شاهد خیل عظیمی از زائران به سمت مشهد هستیم، گفت: سال گذشته قریب به 28 میلیون زائر به مشهد وارد شده‌اند که این میزان 9 برابر جمعیت شهر مشهد است.  
 
معاون هماهنگی امور زائران استانداری استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز بیش از 3 میلیون نفر وارد شهر مشهد شده‌اند، خاطرنشان ساخت: هماهنگی‌های لازم میان‌ دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف برای امنیت زائران فراهم شده است.  
 
اعلایی با اشاره به اینکه اسکان زائران در اولویت اول ستاد قرار دارد، بیان داشت: تمامی بخش‌های مربوط به سلامت زائرین در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا خدمات درمانی و بهداشتی به زائرین در بخش‌های مرتبط درمانی به خوبی صورت بگیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه همه امکانات  اسکان از قبیل حسینیه‌ها، مدارس و همچنین امکانات مربوط به بخش‌های خصوصی از آمادگی کامل برخوردارند گفت: در بخش‌های مختلف مثل جمعیت پزشکان که در این استان 500 پزشک و پرستار وجود دارد به صورت افتخاری آماده خدمتگذاری به زائرین هستند.  
 
معاون هماهنگی امور زائران استانداری استان خراسان رضوی با بیان اینکه امسال قریب به 150 الی 160 هزار نفر به صورت پیاده تا پایان ماه سفر به مشهد مشرف می‌شوند، خاطرنشان ساخت:‌ تا ساعت 4 بعد از ظهر دیروز 105 هزار نفر در قالب 1000 کاروان وارد مشهد شده بودند به طوری که برای زائرین پیاده تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است.  
 
اعلایی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مختلف به عمل آمده تصریح کرد: فرودگاه مشهد 30 پرواز فوق‌العاده را برای بازگشت زائرین در نظر گرفته است. همچنین 14 قطار در راه‌آهن مشهد فقط در استان برای بازگرداندن زائران به موطن خود آماده هستند.  
 
وی ادامه داد: کل استان رضوی مهیا و آماده خدمت‌رسانی است.  
 
صولت مرتضوی شهردار مشهد طی تماس تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین تمهیداتی که شهرداری مشهد برای رفاه زائران در نظر گرفته چیست؟ بیان داشت: شهرداری مشهد بر حسب تکالیفی که بر عهده‌اش بوده امکانات و تجهیزات و لازم را برای آرامش و آسایش مسافران و زائران رضوی فراهم کرده است.  
 
وی با اشاره به اینکه در مدخل‌های ورودی مشهد‌الرضا ایستگا‌ه‌های استقبال از زائران با همکاری استان قدس رضوی و هیئت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است.  
 
شهردار مشهد با اشاره به همکاری سه معاونت فرهنگی، حمل و نقل و خدمات‌رسانی با یکدیگر در طی چند روز گذشته خاطرنشان ساخت: این معاونت‌ها به صورت شبانه‌روزی به حالت آماده باش بوده‌اند.  
 
مرتضوی با اشاره به اینکه به رغم حضور گسترده زائران تسهیلات لازم فراهم شده است، تصریح کرد: سازمان‌های وابسته از جمله سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و قطار شهری با تمام ظرفیت وارد کار شده‌اند تا رضایت زائرین محترم را فراهم کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه برای پنج‌شنبه و جمعه این قبیل خدمات ادامه پیدا خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: برای بازگشت زائرین تمامی همکارانم در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.  
 
شهردار مشهد اظهار داشت: برای بدرقه زائران حدود 2هزار دستگاه اتوبوس در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مهماندار ، گفتگو ، ویژه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.